VIDEO Greii audienţelor nu mai pot fi egalaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Florin Călinescu, Vacanţa Mare sau grupul Divertis au ţinut în anii trecuţi milioane de oameni cu ochii pe televizoare, performanţe pe care piaţa TV nu le mai poate atinge în prezent. Dacă în anii ’90 românii aveau câteva posturi TV, acum audienţa s-a fragmentat atât de mult, încât piaţa de media trebuie să se mulţumească cu „uşureii audienţelor“.

În urmă cu 20 de ani, o Românie trezită dintr-un somn de jumătate de secol  încerca să digere libertatea. La fel ca vitrina unuia dintre multele buticuri „capitaliste", unde existau, „în consens", şi dresuri-plasă, şi Bonibon, şi lănţişoare de aur, ceea ce mult mai târziu avea să se numească showbiz autohton a testat, la început, o formulă bazată pe imitaţie, kitsch, dar şi inovaţie.

Ce seriale urmărea publicul în anii '90, pentru ce desene animate chiuleau cei mici de la şcoală, care erau melodiile ce nu lipseau de la nicio petrecere şi ce vedete lansa televiziunea, dar şi cum s-au transformat toate acestea timp de două decenii, aflaţi din serialul publicat în „Adevărul".

Imediat după Revoluţia din 1989, piaţa televiziunilor era săracă. Până în 1995, românii se mulţumeau cu postul public de televiziune, cel care aduna audienţe uriaşe. După această perioadă a urmat revoluţia TV, pornită de Pro TV, care a schimbat faţa divertismentului românesc.

 Aşa au cunoscut românii grupul de comedie Divertis, acolo s-a auzit de „Chestiunea zilei" şi de Floooooorin Călinescuuuuu, iar mai apoi de Vacanţa Mare, trupă care a dat naştere faimosului Garcea. La fel de importante au fost şi emisiunea „Surprize, Surprize" a Andreei Marin şi chiar şi „Iartă-mă", a Ralucăi Moianu.

În 1999, Zâna Surprizelor începea o adevărată epopee a lacrimilor la postul naţional, care avea să dureze timp de nouă ani. În fiecare sâmbătă seara românii erau ţintuiţi în faţa micilor ecrane, trăind alături de invitaţi reîntâlniri după zeci de ani, poveşti de dragoste sau tot felul de alte surprize. 

Divertismentul s-a schimbat

Andreea Marin

image

Echipa Divertis a fost la Pro TV de la lansarea postului şi până în 1998. Toni Grecu a rămas acelaşi bărbat cu mustaţă bălaie, ce nu se poate abţine să nu râdă la poantele şi la şi la schimonoselile colegilor de platou, şi spune că piaţa de divertisment s-a transformat foarte mult şi că televiziunile nu mai pot ajunge la audienţele de altădată.  Pe de o parte pentru că televiziunile s-au înmulţit, pe de alta pentru că generaţia tânără are la dispoziţie internetul.

Dar şi faţa divertismentului s-a modificat, susţine Toni Grecu. „Divertismentul a evoluat, este foarte divers. Omul poate să-şi aleagă cam ce-şi doreşte, depinde doar de el la ce se uită", explică Grecu. În anii '90, grupul Divertis îşi câştiga pâinea parodiind alte personaje decât cele de astăzi.

„Traian Băsescu nu era un personaj în anii '90, dar a devenit în momentul în care a spus «Iarna nu-i ca vara»", povesteşte membrul Divertis. În schimb, fostul preşedinte al României, Ion Iliescu a fost şi rămâne un personaj. „El este omul care a pus cea mai puternică amprentă pe satira postrevoluţionară", explică Grecu. În vremurile de început nu au scăpat nici Emil Constantinescu, Radu Vasile sau Victor Ciorbea.

Atunci, ca şi acum, grupul Divertis „devorează" presa pentru a-şi alege subiectele. „Pe atunci nu era internet. Atunci «mâncam» ziare de dimineaţă până noaptea", explică el. 

„Chestiunea zilei" a făcut istorie

Mircea Radu

image

Şi Vacanţa Mare, împreună cu personajul emblematic Garcea, a atras milioane de telespectatori. Grupul, care a împlinit anul acesta 21 de ani de existenţă, a apărut pentru prima dată pe sticlă la Pro TV. „Dispariţia" din peisajul media a survenit după ce s-a mutat la postul turcesc Kanal D.

Întrebat dacă regretă faptul că a părăsit Pro TV, liderul grupului Vacanţa Mare, Mugur Mihăescu, a declarat: „Nu regret niciun lucru din viaţa mea, cum să regret aşa ceva? Nu de asta s-a transformat Vacanţa Mare. Piaţa de televiziune, aşteptările publicului, moda s-au schimbat".

Însă emisiunea care a făcut istorie este de departe „Chestiunea zilei", realizată de Florin Călinescu la Pro TV. În anii '90 „Chestiunea zilei" era compusă din două emisiuni: un talk-show cu doi invitaţi, însoţit de un pamflet. „Acest scheci politic de 7-8 minute conţinea un subiect politic din ziua respectivă. Era cam ce se chinuie Cârcotaşii şi Mondenii să facă acum", povesteşte Florin Călinescu.  

Când nu erau audienţe, echipa emisiunii mergea „pe încredere". Barometrul succesului era dat de oamenii pe care Călinescu îi întâlnea pe stradă şi care îi strigau: „Bine, nea Florică, dă-le la oase!".

Toni Grecu

image

Despre piaţa de divertisment din zilele noastre, Florin Călinescu spune simplu că... „a murit". „Dacă există emisiuni şi oameni care apar la televizor nu înseamnă că fac divertisment. Piaţa de divertisment a murit", conchide acesta.

Cele mai mari cifre de audienţă

Piaţa TV nu avea date de audienţe înainte de anul 2000, motiv pentru care era foarte dificil de stabilit succesul unei producţii. Cele mai mari audienţe din istoria televiziunilor au fost înregistrate la începutul anilor 2000.

Acestea s-au „dezumflat" odată cu fragmentarea audienţelor. Printre emisiunile de divertisment cu cele mai mari ratinguri înregistrate vreodată în România se numără cele ale grupului Vacanţa Mare, care au fost urmărite, în repetate rânduri, de peste 2,2 milioane de persoane pe minut.

Garcea, fostul rege al audienţelor

image

Cifre mari a înregistrat şi producţia „Cei mai iubiţi" - un eveniment, prezentat de Andreea Marin, care a premiat cele mai importante perosnalităţi ale anului 2005, şi care a fost urmărit de 2,52 milioane de telespectatori pe minut, din mediul urban.

Şi „frumuşelul" Mircea Radu, cel care a încercat să unească destinele „iubăreţilor" timp de ani buni, s-a remarcat în audienţe. Emisiunea a fost unul dintre punctele forte ale Antenei 1. Mircea Radu îşi aminteşte acele momente:

„Era o nebunie totală - de cele mai multe ori reuşeam să plecăm doar cu intervenţia Poliţiei şi a jandarmilor. De altfel, noi ne parcam Caravana în locuri mai lăturalnice, pentru a nu se opri circulaţia - veneau sute de oameni la autografe şi la fotografii".

 Audienţa lui Mircea Radu a evoluat de la 1,1 la 1,4 milioane de telespectatori din mediul urban. În 2009, Antena 1 a renunţat la formatul „Din Dragoste", care ajunsese la o audienţă de 723.000 de telespectatori pe minut, la nivel urban.

image
Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite