Dubla păcăleală a Margaretei Nistor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criticul de film Irina Margareta Nistor a anunţat că părăseşte definitiv România, dar a şi girat cu propriul nume un concurs dubios. Zvonul că Irina Nistor părăseşte România a creat agitaţie. Ieri, în cadrul unei conferinţe, misterul s-a spulberat: este vorba despre o manevră de marketing pentru a promova un concurs.

După ce ani la rând, Irina Margareta Nistor ne-a minţit că „Fuck you!" înseamnă „Du-te dracu'!", criticul de film şi-a păcălit din nou publicul, anunţând că pleacă din ţară, când, de fapt, nu avea niciun plan în acest sens. Anunţul a fost ideea „ingenioasă" a organizatorilor unui nou concurs de cultură generală, care s-au gândit că în acest fel vor reuşi să atragă atenţia jurnaliştilor.

În comunicatul publicat pe internet înainte de conferinţa de presă desfăşurată ieri se insinua obsesiv ideea că Margareta Nistor va părăsi România: „Ce se va întâmpla de mâine, ce vrea să facă pe mai departe doamna Nistor cu viaţa sa? Putem afla chiar de la dânsa personal, în cadrul conferinţei extraordinare de presă (...). La început de nou drum!". Contactată de jurnaliştii de la „Adevărul", imediat după ce ştirea a apărut pe bloguri, Irina Margareta Nistor n-a infirmat anunţul, spunând că vom afla mai multe marţi, în cadrul conferinţei.

„Am înţeles că s-a comentat foarte mult"

A existat şi o invitaţie prin SMS la conferinţa de presă, venită chiar din partea ei: „Irina Margareta Nistor vă invită şi vă aşteaptă la conferinţa de presă de marţi, 2 august 2011, ora 11.30, ţinută în incinta Rams Center, şoseaua Dudeşti - Pantelimon, nr.42. PLEACĂ DIN ROMÂNIA.Prezenţi la eveniment, jurnaliştii au aflat că aşa-zisa plecare a criticului de film era, de fapt, un cârlig pentru a atrage presa la lansarea unui concurs de cultură generală, organizat de către o societate oarecare şi netelevizat.

„Anunţul era un teaser. Dacă vedeaţi punctul de la sfârşitul propoziţiei, vă dădeaţi seama că eu nu plec din ţară. Ideea de a spune că plec din România nu a fost a mea, ci a scenaristului. Mulţi chiar şi-au dat seama şi m-au întrebat, dacă e un teaser, dacă e o poveste de marketing, dar nu puteam să vă spun nimic. Am înţeles că s-a comentat foarte mult. Ideea era, de fapt, că organizatorii vor să plece cu acest concurs şi în ţările dimprejur", şi-a motivat criticul de film decizia de a-şi lega numele de promovarea respectivului concurs.

Rolul Margaretei Nistor este acela de preşedinte al unui juriu format din mai mulţi specialişti pe diverse domenii (film, muzică, istoria artei, literatură, ştiinţă, istorie), care-i vor testa pe potenţialii participanţi. Folosirea unei astfel de manevre de marketing de către organizatorii concursului este condamnată de specialişti.

„Denaturările grosolane sunt uzuale"

Sociologul Alfred Bulai spune că denaturările de acest gen reprezintă o tactică des întâlnită în piaţă. „Este o chestiune de etică a marketingului ca principiu, denaturările grosolane sunt uzuale. Margareta Nistor şi-a pus la bătaie un anumit capital de imagine şi a reuşit, un gen de reuşită... pentru că n-are cine ştie ce imagine publică, nu şi-o şifonează. Nu e un personaj căruia aceste tipuri de glume să-i afecteze popularitatea, nu e nici politician, nici înalt prelat. Nu şi-a construit notorietatea pe ideea că ar reprezenta virtutea întruchipată", a declarat sociologul Alfred Bulai.

Faptul că Margareta Nistor ar putea ca în acest fel să-şi prejudicieze singură imaginea o spune şi sociologul Vasile Dâncu. „Probabil că data viitoare când va anunţa o astfel de conferinţă de presă nu va mai veni nimeni. Este una dintre şmecheriile de pe piaţă". Dâncu mai spune că în acest fel, Nistor girează cu propria imagine campania, care oferă un apartament câştigătorului concursului. „Îşi vinde imaginea în acest fel. Unii o fac mai decent, alţii mai indecent. Falsele noastre vedete fac tot felul de reclame", a adăugat Dâncu.

"Probabil că data viitoare când va anunţa o astfel de conferinţă de presă nu va mai veni nimeni. Este una dintre şmecheriile de pe piaţă.''
Vasile Dâncu sociolog

Fraiereală în folosul unei firme aflate pe ducă

Rams Business Park SRL, cei care pun la dispoziţie apartamentele din concursul de cultură generală,  sunt cu un picior în groapă.
Societatea, înfiinţată în 2007, al cărei obiect de activitate este legat de închirierea şi subînchirierea de bunuri imobiliare proprii, a declarat la ultimul bilanţ depus la Ministerul de Finanţe datorii totale de 110 milioane de lei (26 de milioane de euro) şi o pierdere record de 7 milioane de lei.

Societatea a fost iniţial fondată de un offshore din Cipru şi a trecut ulterior în proprietatea a doi români: omul de afaceri Sergiu Ioanovici (62 de ani) şi avocatul sibian Bogdan Iulian Năstase, care deţine majoritatea părţilor sociale (51%). Numele lui Năstase apare într-un scandal legat de un schimb de terenuri pe care avocatul l-a făcut cu Aeroportul Băneasa.

În atenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie

Afacerea a intrat în atenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie, iar în dosarul instrumentat se află nume grele cum este cel al fostului ministru al Transporturilor - Miron Mitrea. Societatea care organizează concursul celor de la Rams, Quark Revolution srl, este deţinută şi administrată de Relu Voicu, un autoproclamat scenarist. Voicu, prezentat drept autorul conceptului emisiunii-concurs, pare a fi un ilustru necunoscut în breaslă. Niciunul dintre oamenii de teatru, de film şi de televiziune contactaţi nu a
auzit până acum de numele lui.

Membrii juriului

- Din juriul concursului, prezidat de Irina Nistor (cronicar, membru în juriile unor festivaluri de film; dublează, pe video-casete, peste 5.000 de filme; traduce 700 de cărţi), vor face parte mai mulţi ,,reputaţi" oameni de cultură:

- Adelina Patrichi, scriitor, jurnalist şi realizator al unei serii de emisiuni difuzate imediat după Revoluţia din 1989, sub numele ,,Cultura în lume" (transmisă de postul naţional de televiziune timp de un deceniu); 

- Radu Florian Bruja, istoric şi scriitor;

- Remus Petre Cârstea, muzeograf, coautor al volumului „Martiri argeşeni şi musceleni";

- Mălina Conţu, istoric de artă şi redactor la revista ,,Arhitext";

- Soprana Oana Lăcrămioara Berbec.

Marketing sau înşelătorie?

Organizatorii acestei competiţii de cultură generală îşi propun să formeze 17 grupe de oameni, fiecare grupă trebuind să fie constituită din minimum 450 de persoane. Taxa de participare este cuprinsă între 600 şi 1.400 de lei, în funcţie de cât de mulţi oameni se vor înscrie în competiţie. Scopul final? Câştigarea unui apartament în valoare de 80.000 de euro, la fiecare grupă.

Organizatorii admit că scopul lor este să vândă apartamentele, dar important de examinat şi cu ce profit. Un calcul simplu arată că, dacă s-ar completa o grupă cu numărul minim de participanţi, aceştia ar plăti taxa maximă, de 1.400 de lei, şi s-ar strânge 630.000 de lei, Dacă s-ar găsi mai mulţi amatori, grupele pot creşte spre o mie de participanţi, taxa ar scădea spre 600 lei, dar suma totală colectată de la o grupă se învârteşte în jurul aceleiaşi cifre, adică 150.000 de euro. 

Pentru o grupă premiul este apartamentul de 80.000 de euro. Pentru organizatori ar rămâne un profit de 70.000 de euro, minus cheltuielile.
Regulile concursului n-au fost încă publicate oficial, iar site-ul, unde ele urmează să apară, este în construcţie. Comunicatul menţionează că „la acest concurs poate participa orice cetăţean român major. Concursul este în sistem grilă, durează 3 ore, sunt 100 de întrebări, este organizat similar unui concurs de admitere la facultate, din trei variante de răspuns una este cea corectă. Întrebările vor fi din domeniile: istorie, literatură, ştiinţă, istoria artei, cinematografie, muzică".

Comentariu: Biografia Margaretei Nistor, pătată de o gogoriţă

Iulian Comanescu, analist media

Să păcăleşti presa în felul ăsta nu e deloc greu, fiindcă în mass media, atunci când un personaj notoriu, cunoscut ca sănătos psihic, afirmă că se duce să cumpere roşii sau emigrează în Antarctida, de regulă e crezut. Şi dacă faptul e de interes, presa scrie că persoana respectivă cumpără roşii sau emigrează la pinguini, fără să mai aibă mari dubii. La şcoala de presă se spun poveşti cu privire la verificarea ştirilor din trei surse independente, dar dacă Banca Naţională dă un anumit curs leu-euro, nu mai avem o a doua sursă, independentă de BNR, şi cu toate acestea dăm ştirea.

Presupun că cei care au instrumentat campania şi-au frecat mâinile atunci când au văzut atâta lumet la conferinţa de presă, dar în secunda doi şi-au dat seama de un lucru simplu: câţi prezenţi, atâţia ziarişti supăraţi şi, în consecinţă, e greu să te-alegi cu aplauze şi materiale pozitive. E remarcabil cum au reuşit să-şi ostilizeze atâţia oameni. În ceea ce o priveşte pe Irina Margareta Nistor, e evident că frustrarea creată de campanie se răsfrânge şi, sau mai ales, asupra ei. Cumva, şi ea a „dat lovitura", iar gogoriţa creată va fi unul din cele mai pregnante momente ale biografiei.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite