Nu trântiţi uşa liftului!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai frecvente defecţiuni ale ascensoarelor sunt cauzate de faptul că utilizatorii forţează uşile la deschidere sau le trântesc. În România, majoritatea ascensoarelor au depăşit

Cele mai frecvente defecţiuni ale ascensoarelor sunt cauzate de faptul că utilizatorii forţează uşile la deschidere sau le trântesc.

În România, majoritatea ascensoarelor au depăşit vârsta de 30 de ani. Durata de viaţă a unui lift este de 12 ani, potrivit opiniei specialiştilor. Cu cât liftul este mai vechi, cu atât costurile lui de revizie şi întreţinere sunt mai mari. (200 de euro anual, în medie, pentru fiecare lift în parte). Costul modernizării ascensoarelor variază între 1.000 şi 1.500 de euro, în funcţie de uzură, iar al unui ascensor standard nou este de 27.000 de euro.

Un lift de bloc urcă şi coboară de câteva sute de ori pe zi. "În cazul blocurilor de tip cămin de nefamilişti pot fi şi câteva mii de folosiri zilnic, pentru că există 40 de garsoniere pe un etaj", a explicat ing. Mihai Oprea, şeful Biroului Instalaţii de Ridicat din cadrul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR).

"De aceea, este absolut necesară o revizie periodică, de cel puţin două ori pe lună, şi care se efectuează de firma care are în întreţinere ascensorul respectiv", a atras atenţia oficialul ISCIR Bucureşti. El precizează că aceste verificări nu trebuie făcute de formă. "Administratorul trebuie să urmărească foarte atent activitatea angajatului firmei de întreţinere, pe perioada reviziei", a spus ing. Oprea. În cazul în care utilizatorii constată o funcţionare defectuoasă a liftului, pot apela şi la o verificare din partea ISCIR. Tariful este de 90 de lei.

30 de accidente, în ultimii doi ani

În ultimii doi ani au avut loc 30 de accidente în care au fost implicate ascensoare, la nivelul întregii ţări. Uşile lifturilor care au fost lăsate deschise şi încercarea pasagerilor de a ieşi din cabina rămasă între etaje sunt primele cauze ale accidentelor mortale. "Raportat la totalul de peste 36.000 de instalaţii de ridicat de acest gen, este un număr de 30 de ori mai mic decât media în UE", a precizat ing. Daniel Motounu, şeful ISCIR - Bucureşti.

Fumatul în incinta cabinei liftului poate fi o altă cauză a accidentelor. "Mulţi aruncă ţigara pe jos, iar linoleumul poate lua foc. Alţii o aruncă prin aerisirile cabinei. Or, în puţul liftului se mai găsesc diverse produse inflamabile - uleiuri, diluanţi, hârtii. În cazul unui incendiu, nu se deteriorează doar cabina, ci şi cablurile de ridicare. Un nou set de cabluri costă în jur de 1.000 de lei", ne-a spus Gheorghe Mărgărit, director general al Ascensorul SA. În momentul de faţă, pentru piaţa întreţinerii lifturilor există 70 de societăţi.

Piesele importante, înlocuite o dată la câţiva ani

Cele mai dese defecţiuni ale ascensoarelor se petrec la contacţii uşilor de pe etaje. "Mulţi utilizatori le forţează la deschidere sau le trântesc", a explicat directorul general al Ascensorul SA. El a adăugat că piesele de cea mai mare importanţă pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă a unui lift sunt broaştele uşilor de pe palier, instalaţia de frânare şi paracăzătoarele.

"Schimbarea acestora are loc o dată la câţiva ani. Preţul total al înlocuirii lor variază între 3.000 şi 5.000 de lei. La doi ani, ISCIR face o revizie generală obişnuită - de genul inspecţiei tehnice periodice a autoturismelor - pentru care liftul trebuie să se prezinte optim, şi ca funcţionare, şi ca aspect. Preţul mediu al pregătirii lui pentru această revizie este în medie de 1.000-1.500 de lei", a detaliat Gheorghe Mărgărit.

>> Este absolut necesară o revizie periodică, de cel puţin două ori pe lună, şi care se efectuează de firma care are în întreţinere ascensorul respectiv
Mihai Oprea
şeful Biroului Instalaţii de Ridicat
din cadrul ISCIR

Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite