Cum să supravieţuieşti unui accident aviatic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urma avariei înregistrate la motorul unui Airbus A380, în urma căreia aeronava a aterizat de urgenţă la Singapore, Daily Telegraph a publicat cele mai bune metode de a supravieţui în cazul unui accident de avion.

Suprvieţuirea în cazul unui accident aviatic poate ţine strict de noroc sau de o combinaţie între noroc, pregătirea excelentă a personalului de zbor şi propriile tale măsuri de siguranţă. Sunt, însă, accidente şi accidente - unora nu le poţi supravieţui, dar în majoritatea cazurilor există şi minuni. Un studiu al guvernului Statelor Unite arată că între 1993 şi 2000 au existat 568 accidente aviatice, în care au fost implicate 53.487 persoane. Dintre acestea, 51.027 au supravieţuit, adică peste 90%. Conform aceluiaşi studiu, o treime dintre cei decedaţi din cauza focului şi a fumului, ar fi supravieţuit dacă şi-ar fi luat anumite măsuri de precauţie. 

Contrar statisticilor, avionul nu este cel mai sigur mijloc de transport - cel feroviar este cel mai sigur din perspectiva accidentelor pe călătorie şi pe oră. Avioanele câştigă punctaj numai în cazul accidentelor pe kilometru.
 
Iată o listă cu măsuri postate de Daily Telegraph, care v-ar putea salva viaţa.

Construiţi-vă un plan

Să aveţi în cap ce urmează să faceţi în eventualitatea unui accident sau a unei aterizări de urgenţă, este fundamental pentru a supravieţui. În primul rând, ascultaţi anunţul echipajului şi fiţi atent unde se află cea mai apropiată ieşire. Puteţi chiar să număraţi rândurile existente, de la scaunul dumneavostră, până la uşă - v-aţi putea afla în situaţia în care să fiţi nevoiţi să găsiţi ieşirea pe întuneric sau în condiţiile existenţei fumului.

Cele mai sigure scaune

Pe site-urile companiilor aeriene se spune că "un scaun este la fel de sigur ca oricare altul". Există însă voci care susţin că scaunele din spate sunt mai sigure, la fel şi cele din dreptul aripii, unde avionul este mai puternic.

Desigur, accidentele nu sunt la fel, iar uneori singurii supravieţuitori sunt cei care au stat pe locurile din faţă, alteori cei care au stat în dreptul aripii. Dar în anul 2007, o revistă a analizat toate accidentele aviatice din 1971 şi a descoperit că cei mai mulţi supravieţuitori s-au înregistrat  în rândul celor care ocupau locurile din spate. Rata de surpavieţuire a fost de 69% în cazul acestora, spre deosebire de 56% în cazul celor care ocupau locurile din dreptul aripii sau 49% în rândurile din faţă.

Protejarea

În urma unui accident din 1989, când 79 de persoane din cele 126 existente la bord, au supravieţuit, multe victime şi supravieţuitori au fost găsite cu picioarele rupte de sub genunchi.

Prin urmare, ţineţi picioarele pe podea, de preferinţă, mai în spate decât genunchii. Dacă se poate, adăugaţi o protecţie suplimentară pentru cap - o pernă, spre exemplu. Asiguraţi-vă că aţi eliminat orice proteze, creioane sau alte obiecte ascuţite din jurul dumneavostră. De asemenea, aveţi grijă să adoptaţi poziţia indicată - cu capul aplecat, vă îmbrăţişaţi genunchii- până când avionul se opreşte

Centura de siguranţă

Unul dintre cele mai ciudate rezultatele ale cercetărilor din urma accidentelor îl reprezintă comportamentul pasagerilor, acela de a-şi desface centurile de siguranţă. Anchetatorii au descoperit că mulţi oameni caută butonul de desfacere a centurii. În ceea ce priveşte centura în sine, strângeţi-o cât mai tare posibil.

Panica negativă

Stresul este o reacţie cunoscută sub numele de "panică negativă", în urma căreia oamenii rămân imobilizaţi, ca într-o transă, uimiţi fiind de evenimente. Aceeaşi stare o poate experimenta şi echipajului aeronavei, care, în ciuda antrenamentelor riguroase, poate fi, de asemenea, uimit şi lipsit de reacţie. Astfel se explică de ce anumiţi pasageri au rămas pe scaunele lor, în aşteptarea eventualelor instrucţiuni. Dacă acestea nu vin, acţuinaţi pe cont propriu, nu staţi pe loc.

Inhalarea fumului

Focul este o cauză principală de deces în cele mai multe accidente, dar fumul este mai rău, întrucât poate duce la pierderea cunoştinţei. În cazul în care este posibil, umeziţi o batistă sau orice alt material, pentru a vă acoperi nasul şi gura. Dacă apa nu este disponibilă, folosiţi urină, scrie Daily Telegraph. Aceasta este o chestiune de viaţă şi de moarte, aşa că nu e timp să fiţi delicat.

Jos sau în picioare?

În situaţiile în care în avion este fum, anumite surse sugerează că este indicat să staţi la nivelul podelei,  unde fumul nu este atât de gros. Greşit, scrie Daily Telegraph. Sunt şanse să fiţi pur şi simplu călcat în picioare sau sufocat sub bagaje. Ţine-ţi capul în jos, gura şi nasul acoperit, dar rămâneţi în picioare. Urcaţi pe spătarele scaunelor dacă este blocat culoarul.

Păstraţi-vă mâinile libere

Oamenii fac lucruri remarcabile după accidente, unul mai ciudat fiind acela de a încerca să-şi recupereze bunurile.  Lăsaţi-le, nu aveţi timp şi, în plus, veţi avea nevoie de ambele mâini libere, fie ca este vorba de a elimina obstacolele din cale, s'să vă ţineţi gura şi nasul acoperite sau să evitaţi pumnii altora. În situaţii stresante, oamenii dobândesc o forţă extraordinară, aşa că aţi putea fi lovit sau rănit.

Mişcaţi-vă repede

"Perioada de aur" pentru a vă salva durează aproximativ două minute. Ascultaţi de indicaţiile însoţitorilor de zbor, ieşiţi din avion şi îndepărtaţi-vă cât mai mult posibil de aeronavă.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite