Trucuri ca să te concentrezi mai bine la serviciu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trucuri ca să te  concentrezi  mai bine la serviciu
Trucuri ca să te concentrezi mai bine la serviciu

Colegii cu chef de vorbă, soneria enervantă a telefoanelor şi întreg zgomotul de fundal caracteristic unui birou te distrag de la munca ta? Iată câteva trucuri care îţi vor fi de folos.

Este practic imposibil să reuşeşti să te concentrezi dacă nevoile tale primare (hrană, hidratare şi odihnă) nu au fost satisfăcute. De aceea, este esenţială respectarea igienei de viaţă: dormi cel puţin opt ore pe noapte, mănâncă sănătos, respectă cele trei mese principale şi cele două gustări zilnice şi fă mişcare de cel puţin trei ori pe săptămână, ca să-ţi oxigenezi creierul.   

Fă-ţi o listă de priorităţi

De cele mai multe ori, îndeplinirea sarcinilor de serviciu este însoţită de stres. Unele persoane se stresează atât de tare, încât nu se mai pot concentra câtuşi de puţin. Specialiştii recomandă ca, în locul agitaţiei inutile, să ne facem o listă de priorităţi. Astfel, dimineaţa este bine să rezolvăm sarcinile dificile, deoarece nivelul de atenţie este mai ridicat, fiind odihniţi.

Este bine ca activităţile să fie împărţite astfel încât să lucrăm timp de 20-40 de minute (perioadă în care ne putem concentra la niveluri maxime), iar apoi să facem o pauză scurtă. Atenţie însă, pauzele accidentale, cauzate de întreruperile colegilor, nu fac decât să-ţi distragă atenţia de la lucru pentru câteva secunde. În urma acestor întreruperi, creierul tău are nevoie de câteva minute pentru a redobândi nivelul iniţial de concentrare.

Aşa că obişnuieşte-i să nu te deranjeze decât dacă există probleme urgente. Specialiştii îţi mai recomandă să nu începi o altă sarcină înainte de a o termina pe cea începută. Pentru aceasta, motivează-te să termini tot ce ai început recompensându-te la sfârşitul fiecărei activităţi: vorbeşte cu un prieten, mergi la o cafea cu colegii, fie la masă. Nu este indicat însă să lucrezi în pauza de masă. Acordă-ţi câteva minute pentru a te deconecta şi a savura mâncarea.

Izolează-te, dacă poţi

În multe cazuri, mai ales atunci când suntem obosiţi sau când avem mult de muncă, zgomotul este un factor care scade şi mai mult capacitatea de concentrare. Există însă o serie de persoane care pot lucra eficient şi în aceste condiţii. Dacă nu faci parte din această categorie şi locul de muncă îţi permite, poţi să te muţi într-o încăpere în care zgomotul este redus.

Însă, în situaţia în care nu ai cum să faci acest lucru, izolarea cu ajutorul căştilor reprezintă soluţia. Dacă nici această metodă nu funcţionează în cazul tău, atunci citeşte cu voce tare sau subliniază textele, astfel încât să reuşeşti să-ţi menţii concentrarea doar asupra activităţii pe care o desfăşori.

Sfat

Pentru a da randament, încearcă să începi  munca la aceleaşi ore.

Creează-ţi condiţii optime de lucru

Condiţiile de mediu în care se desfăşoară activitatea ne influenţează, în cele mai multe cazuri, randamentul la locul de muncă. Astfel, încearcă pe cât posibil să nu lucrezi în încăperi cu temperaturi ridicate, în caz contrar apărând somnolenţa.

Ai grijă ca toate obiectele pe care le foloseşti (birou, scaun) să fie reglate astfel încât să nu-ţi creeze disconfort. De asemenea, evită pe cât posibil conflictele cu colegii, care duc la creşterea tensiunii în cadrul colectivului şi te împiedică să te concentrezi. 

Fă-ţi ordine pe birou înainte de a începe munca, pentru a nu fi distras din cauza dezordinii.

image

Specialistul nostru


Lena Rusti
psiholog psihoterapeut

image

Concentrarea este influenţată de factori interni şi de mediu. Factorii interni ţin de capacitatea cognitivă, de starea de odihnă şi de relaxarea persoanei, de obişnuinţa sa în a se concentra un anumit timp asupra unei sarcini, de faptul că ia sau nu anumite medicamente care îi scad puterea de concentrare. Factorii de mediu sunt cei care creează condiţiile prielnice concentrării (lumină, linişte, colectivul din jur).

Mulţi angajatori oferă cafea personalului, pentru că ştiu că aceasta dinamizează şi îi poate ajuta să depăşească pe termen scurt o stare de oboseală sau de lipsă de concentrare. Unii angajatori se străduiesc să creeze un mediu civilizat, suficient luminat, atractiv pentru angajaţi, astfel încât aceştia să se simtă disponibili pentru a investi mai mult în companie în timpul orelor de program.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite