Haos legislativ în Delta Dunării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Haos legislativ  în Delta Dunării
Haos legislativ în Delta Dunării

Regulamentul de navigaţie pentru Deltă nu prevede sancţiuni pentru nerespectarea normelor legislative.Autorităţile de control din Deltă nu au aplicat nicio sancţiune pentru circulaţia haotică a ambarcaţiunilor.

Reglementările legale insuficiente fac ca autorităţile să nu poată interveni în cazul incidentelor navale tot mai frecvente din Delta Dunării. În urmă cu trei ani, Ministerul Mediului a aprobat un regulament de navigaţie în Deltă, însă nici acum nu au fost publicate şi sancţiunile ce ar trebui aplicate în cazul nerespectării normelor legislative.

În consecinţă, Autoritatea Navală Teritorială nu are nicio putere de acţiune pe canalele Deltei, iar în dotarea celor care ar putea să ţină sub control ambarcaţiunile ce navighează haotic nu există nici măcar radare.

Teoretic, conform regulamentului de navigaţie, intrat în vigoare în 2006 şi semnat de ministrul Mediului de la acea vreme, Sulfina Barbu, şalupele rapide ar trebui să circule cu o viteză maximă de 40 de kilometri pe oră, în unele zone limita de viteză fiind de 20 de kilometri pe oră. Practic însă, în Delta Dunării fiecare circulă după bunul lui plac, cu viteze ameţitoare, existând astfel riscul producerii de accidente şi chiar de punere în pericol a vieţilor celorlalţi.

„Mulţi ştiu că nu pot fi sancţionaţi decât dacă rănesc pe cineva, situaţie în care sancţiunile nu sunt aplicate de noi, pe capitolul navigaţie. Merg ca nebunii, vin cu şalupe mari şi gonesc pe canale. Unii dintre ei sunt persoane sus-puse, au bani şi relaţii şi nu poţi să le spui nimic. În afară de faptul că circulă cu viteze foarte mari şi pot răsturna alte bărci, distrug nuferii, mişcă plaurii... E jale!“, povesteşte un agent ecolog din cadrul Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD).

Avertismente verbale

La rândul lor, autorităţile ridică din umeri şi arată cu degetul spre legislaţie. „Întâmpinăm o serie de dificultăţi cauzate de cadrul legislativ actual, regulamentul privind accesul şi circulaţia ambarcaţiunilor cu motoare în interiorul Deltei neavând prevăzute sancţiuni. Noi susţinem ideea limitării accesului în Deltă al ambarcaţiunilor rapide cu motoare puternice“, spune Dan Ichim, şeful Autorităţii Navale Teritoriale Tulcea. Practic, navele Căpităniei nu pot interveni decât pe Dunăre şi pe braţe, dar şi aici activitatea acestora este limitată din cauza lipsei radarelor din dotare.

În interiorul Deltei, responsabilitatea revine Gărzii de Mediu, care se loveşte de aceleaşi probleme – insuficienţa reglementărilor legale şi lipsa aparaturii de verificare şi control.

„Practic, noi îi putem opri pe căile interioare, dar nu le facem nimic, pentru că nu sunt prevăzute sancţiuni în regulament. Mai mult îi avertizez verbal. Unii merg mai încet, alţii nu dau doi bani pe avertismente şi, din păcate, se mai întâmplă şi accidente“, spune Costel Ifrim, comisarul-şef al Gărzii de Mediu din cadrul ARBDD.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Căpităniei Tulcea, peste 2.000 de ambarcaţiuni sunt înmatriculate la Căpitănie, la care se adaugă cele înmatriculate la Sulina şi cele din alte judeţe.

Peste 5.000 de ambarcaţiuni

Specialiştii estimează că în Delta Dunării circulă mai mult de 5.000 de ambarcaţiuni de agrement. Aceştia afirmă însă că nu numărul este problema, ci faptul că, în lipsa unei legislaţii complete, se circulă haotic.

image

Practic, noi îi putem opri pe căile interioare, dar nu le facem nimic, pentru că nu sunt prevăzute sancţiuni în regulament.

image


Costel Ifrim
comisar-şef Garda de Mediu, ARBDD

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite