Colectarea PET-ului la supermarket are nevoie de strategie şi lege

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Colectarea PET-ului la supermarket are nevoie de strategie şi lege
Colectarea PET-ului la supermarket are nevoie de strategie şi lege

Marile lanţuri de magazine aşteaptă decizia Ministerului Mediului în privinţa amplasării automatelor de compactat sticle din plastic. Bonurile de reducere la cumpărături, în locul  ambalajelor din plastic, oferite de automatele din magazine, repre­zintă soluţia înaintată de autorităţi pentru a scăpa de poluare.

Multe dintre lanţurile de magazine occidentale au deja instalate automate în care compactează PET-urile sau dozele din aluminiu, iar cetăţeanul este recompensat printr-un bon valoric ce-i permite să folosească banii pentru cumpărături în magazin.

Retailerii din România sunt deocamdată rezervaţi în privinţa acestei propuneri. Ei susţin însă că această problemă va fi studiată şi că trebuie găsită modalitatea optimă prin care ar putea fi soluţionată. Auchan România nu are în acest moment o strategie care să  prevadă răscumpărarea PET-urilor.

„Suntem la început în conceperea programelor de dezvoltare durabilă şi nu am avansat îndeajuns încât să vă putem oferi date concrete“, a declarat Mariana Drăgan, manager de comunicare la Auchan. Centrul comercial Auchan Blois Vineuil din Franţa a inaugurat, de curând, o staţie de colectare a deşeurilor din ambalaje prin metoda „buy-back“. Noutatea o reprezintă tocmai automatele amplasate în parcarea magazinului.

Magazinele studiază soluţia automatelor

Carrefour România susţine că introducerea automatelor pentru PET-uri este un capitol ce trebuie dezbătut împreună cu ceilalţi retaileri din ţară, altfel nu poate fi stabilită o strategie.

„Asociaţia Marilor Retaileri din România studiază acest subiect şi va oferi un răspuns în cursul săptămânii viitoare“, spune Andreea Mihai, director de marketing Carrefour. Lanţul IKEA România este preocupat deocamdată de colectarea selectivă a deşeurilor în containere separate. „Colectăm selectiv deşeurile în pubele separate la fel cum se întâmplă şi în celelalte magazine IKEA din lume. Un sistem „buy-back“ pentru PET-uri nu există în reţeaua noastră, pentru că nu furnizăm alimente sau băuturi la pachet“, spune Cornel Oprişan, Retail Manager IKEA. În alte ţări, în apropierea magazinelor care au alt profil decât cel alimentar există însă amplasate automate pentru compactarea PET-urilor.

Ministerul Mediului cooperează cu retailerii

image

Lanţul Auchan din Franţa a introdus automatele pentru compactat plastic



Returnarea PET-ului în magazine, în schimbul unui bon valoric, problemă dezbătută în cadrul Conferinţei Internaţionale privind Implementarea Legislaţiei Europene de Mediu, de  la Sibiu, constituie o provocare pentru hipermarketurile din ţara noastră. Ministrul Mediului, Nicolae Nermirschi, a declarat în câteva rânduri că este necesară o metodă prin care oamenii să fie recompensaţi în momentul în care aduc ambalajele din plastic la magazin.

Această hotărâre vine în urma campaniei anti-PET, derulată de cotidianul “Adevărul“, care a propus ca soluţie la colectarea mormanelor de sticle din plastic, ce zac aruncate peste tot, sistemul “buy-back“. Iniţial, la Sibiu, ministrul Mediului avansase ideea unei “taxe“ sau a unei garanţii pe PET, însă a revenit asupra declaraţiei, deoarece introducerea unei noi taxe presupune o creştere  a preţului. „Nu este vorba despre o taxă, pentru că asta ar însemna o creştere a preţului. Oricum, deciziile nu pot fi luate decât în urma unei analize economice atente care trebuie să nu-i afecteze pe producători“, a declarat ministrul Mediului.

Ministrul Nemirschi a afirmat că, până la sfârşitul anului, ar putea fi instalate automate pentru compactarea sticlelor din plastic în marile magazine din ţară. Cetăţenii vor primi, în funcţie de PET-urile aduse, un bon valoric pe care îl vor putea folosi la cumpărarea altor produse.

În curând, automate pentru PET-uri

„În Europa, există automate ce preiau PET-urile contra unui bon valoric pe care oamenii îl pot folosi în supermarketul unde este amplasat acel automat. Chestiunea asta cred că va veni mai repede decât garanţia, pentru că aici este o formulă ce se tratează în mod privat între deţinătorul de maşină, proprietarul supermarketului, colectorul şi reciclatorul în final. Cercul acesta se poate închide mai uşor pentru că este o relaţie numai între privaţi. Din discuţiile pe care le-am avut în ultimele săptămâni cu cei specializaţi, este posibil ca până la sfârşitul anului să vedem aceste automate“, a mai spus Nemirschi.

„Buy-backul“ pentru ambalaje, adoptat de multe ţări

image

IKEA are în magazinele sale containere de colectare selectivă a deşeurilor


În Danemarca, atunci când cumperi un suc de la supermarket, pe bon este adaugată automat şi garanţia respectivă. Sticla poate fi returnată în majoritatea magazinelor. Această modalitate îi ajută şi pe cumpărători să-şi recupereze taxa inclusă în preţ, iar pe reciclatori să aibă materie primă.

Suedezii compactează ambalajele în magazin

În Suedia, în magazinele alimentare sunt aparate în care se strâng şi se compactează PET-urile. În funcţie de numărul de sticle din plastic introduse în acest aparat, pe bon este trecută o sumă ce poate fi primită de cetăţean la casa de marcat. Aceeaşi metodă este aplicată în Grecia sau în Croaţia.

Americanii dau PET-ul şi iau 10 cenţi

În Statele Unite ale Americii sunt amplasate aparate speciale în care sunt colectate ambalajele din plastic sau din sticlă, iar pentru fiecare astfel de deşeu se emite un bon de 10 cenţi, în baza căruia se pot face cumpărături ori se pot primi bani.

Garanţie, în Germania

În această ţară taxa pe PET a dus la menţinerea curăţeniei. Suma de 0,25 euro se plăteşte la cumpărarea produsului şi apare ca o garanţie pe bon, iar, la returnarea ambalajelor din plastic, cumpărătorii îşi primesc banii înapoi. Germanii ştiu să-şi administreze bugetul şi au grijă să-şi recupereze banii, colectând PET-urile.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite