Bicicletele câştigă teren în Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă pistele din Capitală nu se aseamănă nici pe departe cu cele occidentale, numărul bicicliştilor bucureşteni creşte simţitor de la an la an. Se pare că pasionaţii de ciclism n-au simţit criza financiară. Vânzările la biciclete şi numărul celor care închiriază vehiculele au crescut simţitor, inclusiv în 2009.

În 2007 au apărut în Capitală primele piste pentru biciclişti. În 2008 s-a înfiinţat primul centru de închiriat biciclete pentru bucureştenii care preferă o alternativă ecologică şi sănătoasă în trafic sau pentru cei care pur şi simplu vor să facă mişcare în timpul liber.

În ultimii doi ani, comercianţii de biciclete arată că vânzările au crescut în mod semnificativ, iar vechii biciclişti confirmă şi ei faptul că străzile, care odinioară nu erau călcate de biciclete, sunt tot mai exploatate de aceste vehicule la orele când oamenii pleacă şi vin de la serviciu.

De ce aleg bucureştenii bicicleta

Pistele construite în Bucureşti au stârnit multe critici în rândul bicicliştilor, şi pe bună dreptate. Nu poate fi contestat faptul că pe o pistă mai găseşti pe ici-pe colo o bancă, un copac sau unele maşini parcate de şoferi, iritaţi, când nu-şi găsesc un loc unde să-şi lase maşina, şi indiferenţi faţă de drepturile biciclistului.

Cu toate că infrastructura Capitalei nu-ţi oferă încă un mediu care să împace atât şoferii, cât şi bicicliştii, realitatea arată totuşi că realizarea acestor piste a generat o mai mare receptivitate a bucureştenilor pentru bicicletă ca alternativă la maşină sau la mijloacele de transport în comun.

„Chiar cred că realizarea pistelor i-a îndemnat pe mulţi să meargă cu bicicleta. Eu o folosesc ca să mai reduc din cheltuieli şi să nu-mi mai fac abonament la metrou“, ne spune Alex Matei, un biciclist din Bucureşti. La fel ca toţi bicicliştii din oraş, şi el se confruntă cu aceleaşi probleme. „Mulţi şoferi sunt nesimţiţi şi parchează fix pe pistă. Mă gândeam să-mi iau un spray cu vopsea şi să le trag câte-o dungă pe capotă“, mai spune Alex.

Nu toţi aleg, însă, acest gen de răzbunare pentru apărarea drepturilor, mai ales că nu determină decât o reacţie agresivă a şoferului, care în niciun caz nu-şi va schimba comportamentul. „Modul în care şoferii se comportă în trafic e dat de educaţia pe care o au, în general. Lucrul acesta s-ar putea schimba doar odată cu creşterea continuă a numărului de biciclişti, până când aceştia vor deveni o masă critică“, spune Raul Cazan, alt biciclist din Bucureşti.

El ne-a povestit că în 2006 a început să meargă cu bicicleta la serviciu şi dacă dimineaţa şi seara nu zărea mai niciun biciclist, din 2007 au început să apară tot mai mulţi. „Pistele sunt infernale, dar măcar acum există o mică deschidere către mijlocul acesta de transport“, a adăugat el.

Vânzările cresc de la an la an

Aproximativ 30% din autovehicule circulă folosind benzină cu plumb, combustibil extrem de nociv, interzis de Uniunea Europeană.De aceea, cu cât circulă mai multe biciclete pe străzi, cu atât gradul de poluare din atmosferă va fi mai mic.Reprezentantul Bike Expert, Mircea Florescu, ne-a spus că vânzările la biciclete au crescut simţitor de la an la an.

„Chiar dacă anul acesta nu mă aştept să vând cu mult mai multe biciclete faţă de anul trecut, în 2008 vânzările au fost cu circa 60% mai mari“, susţine acesta. Şi Sergiu Văduvă, de la DHS Bike, a vândut în ultimii ani tot mai multe biciclete. „Inclusiv anul acesta s-a simţit o creştere în vânzări cu circa 15%. Cert este că pasionaţii de ciclism nu s-au împiedicat de criza financiară“, a mai adăugat el.

image

Bicicletele sunt folosite cel mai mult de tineri  Foto: Ionel Puică

Bucureştenii care nu au încă bicicletă pot să-şi închirieze pentru o zi sau chiar pentru un weekend întreg. Organizaţia neguvernamentală MaiMultVerde a deschis, anul trecut, Cicloteque, primul centru de acest fel din Bucureşti, cu un parc velo de 100 de biciclete.

„Dintr-o problemă de disconfort zilnic, traficul excesiv şi poluarea cauzată de acesta se transformă treptat într-o ameninţare la adresa sănătăţii populaţiei. În aceste condiţii, noi am propus o soluţie directă de transport alternativ, pentru a reduce emisiile cauzate de traficul rutier“, spune reprezentantul MaiMultVerde, Miruna Cugler. Potrivit datelor furnizate de ea, la zece kilometri parcurşi, o bicicletă va reduce dioxidul de carbon pe care l-ar fi emis un autovehicul pe aceeaşi distanţă cu 1.500 de grame.

Bicicliştii mai au opţiuni de închiriere

De aproximativ o lună a mai fost înfiinţat un centru de închiriat biciclete. Cosmin Ioan, reprezentantul RaitaBike, ne-a spus că se ocupă de acest lucru de aproape un an, însă doar prin intermediul internetului.

În prezent, deţine 34 de biciclete pe care bucureştenii au început să le utilizeze tot mai des. „Până şi companiile s-au gândit că bicicletele pot reprezenta o alternativă pentru un team-building“, spune acesta.

Cosmin îşi închiriază bicicletele în Bucureşti, dar şi în orice loc din ţară sau din Europa în care vrei să mergi. Iar cu cât perioada în care vrei să foloseşti bicicleta este mai mare, cu atât preţul pentru serviciul oferit este mai mic.

Riscurile întâlnite şi provocate de biciclişti

În traficul din Capitală circulă minimum 1.000 de biciclişti zilnic, potrivit vicepreşedintelui Federaţiei Bicicliştilor din România, George Culda. „Fără să avem cifre oficiale, estimăm că numărul bicicliştilor bucureşteni creşte cu cel putin 100 pe zi, ceea ce înseamnă minimum 3.000 de biciclişti noi pe lună, doar în Capitală“, mai spune acesta.

Obligaţiile bicicliştilor

Codul rutier arată că regulile de circulaţie pentru biciclişti sunt aceleaşi cu cele valabile pentru şoferi. Astfel, ca biciclist, ai dreptul legal să circuli pe benzile pentru biciclete şi pe toate drumurile publice pe care pot circula vehicule, iar şoferii au obligaţia să te trateze cu prudenţă.

Obligaţia bicicliştilor, mai ales în condiţiile în care şoferii bucureşteni nu sunt obişnuiţi să le respecte drepturile şi în niciun caz să le facă favoruri, este să se asigure în primul rând că frânele merg cum trebuie, că schimbarea vitezei este reglată şi că lanţul nu este ruginit. Nerespectarea acestor reguli poate duce la accidente grave, iar dacă nu ai experienţă în simplele reparări de bicicletă, un service de biciclete te poate ajuta pentru un preţ acceptabil.

Vizibilitate asigurată pe timp de noapte

Mersul pe bicicletă noaptea poate fi foarte periculos în Bucureşti. Dacă totuşi ai iniţiativa aceasta, este bine să porţi haine de culori deschise sau haine care reflectă lumina, iar conform codului rutier, eşti obligat să aprinzi farurile şi să te îmbraci cu o vestă reflectorizantă.

1.000 de biciclişti circulă în fiecare zi pe străzile din Bucureşti.

image

Chiar cred că realizarea pistelor i-a îndemnat pe mulţi să meargă cu bicicleta. Eu o folosesc ca să mai reduc din cheltuieli şi să nu-mi mai fac abonament la metrou.

image
image


Alex Matei, biciclist

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite