Modă după Levintza

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fără un sistem bine definit al modei, fără magazine de desfacere şi fără un organism de coordonare, designerii români se străduiesc să creeze haine şi accesorii autentice, de calitate şi în tendinţele internaţionale.

Citiţi şi:Fenomenul mall distruge magazinele de modă

La 35 de ani, Lena Criveanu se consideră norocoasă. În loc să aleagă un job confortabil într-o bancă, pentru care se pregătise la Facultatea de Finanţe-Bănci de la Academia de Studii Economice, ea a decis cu 11 ani în urmă să facă modă. „După câteva vacanţe în care am făcut practică în bancă, mi-a fost destul de limpede că nu vreau să fac asta.Era un mediu în care nu mi-ar fi plăcut să-mi petrec viaţa, şi am hotărât să mă duc la Academia de Arte. Aşa a fost, să fac modă”, spune designerul.

Asta a însemnat încă o specializare şi o licenţă pe design vestimentar la Universitatea de Arte Bucureşti, o colaborare de doi ani cu Venera Arapu pentru piaţa externă şi, în 2006, apariţia propriului brand, „Lena Criveanu”. Astfel a reuşit să-şi creeze un nume pe piaţa autohtonă, fiind apreciată ca unul dintre cei mai talentaţi tineri designeri români. Putea să facă ceea ce-i place, să îmbrace femeile şi să le facă fericite, fără să se descurajeze deoarece lumea modei româneşti se află încă departe de ţările cu tradiţie.

Colecţie de croazieră

Lena Criveanu lucrează într-o casă roz din zona Gării de Nord. Deasupra unei scări în spirală e montată pe un perete, într-o mare de volane, rochia de mireasă prezentată în proiectul de licenţă. Într-una dintre camere stau hainele din cea mai recentă colecţie, „Cruise 2009”, ambalate în plastic şi gata să fie trimise la o şedinţă foto.

Prezentată recent în clubul Gaia din Bucureşti, colecţia a venit cu propuneri de ţinute din in, tafta cu fir metalic şi voal de mătase, haine pe care o femeie şi-ar dori să le aibă în bagajul ei într-o croazieră. În aceeaşi încăpere cu noile creaţii se găseşte un manechin cu o rochie roz, asemănătoare celor din colecţie, aflată încă în lucru. În încăperea de alături, alte două rochii îşi aşteaptă rândul să fie terminate. Un morman de volane verde-smarald stă pe un scaun şi o pereche de pantofi folosiţi la prezentare ţine uşa deschisă.

image

Lena Criveanu primeşte în atelier cliente care au nevoie de ţinute pentru ocazii speciale



Toate colecţiile semnate până acum de Lena Criveanu au fost inspirate de portul popular românesc. „Am făcut documentarea mergând în România, studiind portul, dar nu cel de la muzeu, ci cel din sat. Acolo găsesc ceva care să mă inspire întotdeauna”, fie că e vorba de Moldova, Maramureş sau, mai recent, Dobrogea şi zona Bucureştiului. „Bineînţeles că studiez tot ce înseamnă tendinţă şi linie internaţională, dar toate le adaptez la portul naţional într-un fel sau altul”, spune designerul, care a prezentat în 2008, la Festivalul Pasarela, o colecţie inspirată de opera lui Constantin Brâncuşi.

Totuşi, moda ei nu e românească, ci internaţională. Deşi se inspiră din portul popular, ea interpretează elementele şi dă naştere unor piese „în linie internaţională”, care au avut succes la târgurile din străinătate unde au fost prezentate. De exemplu, cusăturile în fagure de pe veşmintele tradiţionale au fost traduse de Lena Criveanu într-un model din voal cusut pe corsajul unei rochii.

Şedinţă foto cu clientele

Pregătirea unei colecţii durează câteva luni, timp în care designerul studiază, interpretează şi reinterpretează diverse elemente. Apoi îşi caută ţesăturile utile colecţiei, venite din România şi din întreaga lume, din Franţa şi Spania până în Japonia. În etapa de producţie, care durează circa o lună, angajatele din atelier lucrează propriu-zis hainele, sub coordonarea Lenei. „Am trecut de momentul în care tai şi cos eu rochiile”, spune ea.

„Slavă Domnului, acum am un atelier şi am nişte doamne care mă pot ajuta.” Dar adevărata piatră de încercare este defilarea de modă. „Tot ce se întâmplă, se întâmplă cu bani. Trebuie să-ţi găseşti sponsorii, trebuie să-ţi susţină cineva ideea.” Apoi urmează găsirea locului de desfăşurare a prezentării – de obicei un club, ca Fabrica, Fratelli, Gaia sau Paradiso – şi crearea conceptului. „Când lansez o colecţie, eu gândesc prezentarea ca fiind un show, nu neapărat o defilare.”

Pentru „Cruise 2009”, conceptul a fost înlocuirea prezentării clasice pe podium cu o şedinţă foto la care nu au participat modele profesioniste, ci clientele Lenei Criveanu. Acestea sunt în general persoane care o caută atunci când au nevoie de o vestimentaţie elegantă pentru un eveniment ca Balul Vienez din Capitală. „Clientele cer ţinute pentru evenimente, mai puţin de toată ziua.”

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite