Copiii, victimele reclamelor „gustoase“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până în jurul vârstei de 10-11 ani, cei mici nu pot identifica alimentele „rele“, deci nu pot face alegeri sănătoase, potrivit psihologilor. Obiceiurile alimentare ale copiilor sunt dictate de cele din familie şi de mesajele publicitare până aproape de vârsta adolescenţei.

Mesajele publicitare influenţează opţiunile alimentare ale unui copil într-o măsură mai mare decât pe cele ale adulţilor. Acesta începe să distingă ideea de promovare a unui produs, deci semnificaţia de mesaj publicitar, în jurul vârstei de patru ani.

„Abia de la 10-11 ani putem vorbi de o înţelegere critică a acestor mesaje, de o decriptare a lor. Doar din acel moment pot deosebi alimentele sănătoase de cele nesănătoase", explică psihologul clinician Oana-Maria Udrea de la Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii „Grigore Alexandrescu" din Bucureşti.

Dieta celor mici, tot mai dezechilibrată

Măsura în care publicitatea alimentară influenţează dieta copilului nu poate fi apreciată în cifre, căci există şi alţi factori determinanţi ai comportamentului său alimentar, dintre care cel mai important este familia. Specialiştii francezi de la UFC-Que Choisir, o organizaţie care protejează drepturile consumatorilor, au calculat anul trecut raportul dintre spoturile publicitare pentru alimente sănătoase versus cele nesănătoase destinate copiilor. Concluzia: patru din cinci spoturi făceau reclamă unor produse ce conţineau multe grăsimi şi zahăr.

Specialiştii francezi au observat şi modul în care s-au schimbat obiceiurile alimentare ale copiilor, comparativ cu anul 2006, când au realizat un studiu similar. Ponderea produselor cu surplus de grăsimi şi de zahăr consumate de copii la micul dejun era cu 17 la sută mai mare faţă de anul 2006, ceea ce i-a determinat pe specialişti să tragă concluzia că alimentaţia copilului este astăzi mai dezechilibrată ca oricând şi că reclamele au un rol important în acest fenomen.

Cum devine copilul consumator

Mulţi părinţi gândesc că, deşi a fost expus mesajelor publicitare, copilul nu-şi poate schimba comportamentul alimentar, pentru că el nu este cumpărător independent, ci condiţionat de alegerile adulţilor din jur.

Unii părinţi acordă însă libertate de alegere copilului atunci când înlocuiesc pacheţelul cu bani de buzunar pe care îi poate cheltui aşa cum doreşte. „Acest obicei este tot mai frecvent întâlnit în societatea de astăzi, în care copiii petrec tot mai mult timp în afara familiei, iar mesele cu părinţii au devenit o raritate", spune psihologul Oana-Maria Udrea.

Părinţii cedează mai des decât realizează

Chiar şi în cazul familiilor care nu procedează în acest mod, influenţa mesajelor publicitare se poate manifesta indirect, prin rolul decizional pe care părinţii îl acordă copiilor la cumpărături. Se ştie că părinţii cedează uneori la rugăminţile copiilor şi le cumpără alimentele dorite. Însă, potrivit cercetătorilor austrieci de la Universitatea din Viena, în foarte multe cazuri, părinţii nu realizează cât de mult sunt influenţaţi de cei mici.

Specialiştii austrieci au urmărit 178 de părinţi care făceau cumpărături cu copiii lor în supermarketuri. Ulterior, adulţii au fost întrebaţi câte produse cred că au cumpărat la insistenţele copiilor. Cifra declarată a reprezentat doar jumătate din cea reală, observată de cercetători. În cadrul aceluiaşi studiu s-a mai observat că cei mici solicită părinţilor produse situate de obicei la nivelul ochilor lor. Din observaţiile făcute, cercetătorii austrieci recomandă părinţilor să-şi aşeze copiii în căruciorul de cumpărături, cu faţa spre ei. Poziţionaţi astfel, cei mici văd mai puţine produse.

Adulţii au un rol decisiv

Cea mai eficientă modalitate prin care se poate diminua impactul publicităţii alimentare asupra copilului este creşterea influenţei părinţilor. „Aceştia trebuie să-şi asume rolul decizional în privinţa alimentaţiei, iar pe măsură ce copilul creşte, trebuie să-l încurajeze să-şi dezvolte simţul critic, oferindu-i informaţii despre modul în care ne influenţează alimentele sănătatea şi despre cum se citeşte o etichetă. Exemplul părinţilor îi va ajuta pe ce mici să dezvolte un comportament alimentar sănătos", spune psihologul Oana-Maria Udrea.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite