Cercetătorii caută celule stem în ovare

Cercetătorii caută celule stem în ovare

Teoria conform căreia femeile se nasc cu toate ovulele pe care le vor avea vreodată a fost combătută de noi cercetări care susţin că menopauza poate fi reversibilă.

Oamenii de ştiinţă chinezi au descoperit că ovarele cobailor adulţi, cât şi ale celor nou-născuţi conţin celule stem din care pot creşte ovule, dând astfel naştere unor urmaşi  sănătoşi. Descoperirea sugerează că, dacă aceste celule stem există şi în ovarele femeilor, izolarea şi cultivarea lor va fi posibilă într-o bună zi, producând astfel o sursă de ovule care vor extinde fertilitatea.

În cazul în care cercetarea de la Universitatea Jiao Tong din Shanghai se confirmă, va răsturna un principiu străvechi al biologiei reproductive: acela că femeile se nasc cu toate ovulele. Celulele-ou imature fie cresc şi sunt ovulate, fie mor pur şi simplu, până la epuizarea stocului.

Teoria este însă foarte controversată şi mulţi oameni de ştiinţă se îndoiesc de faptul că echipa de cercetători chinezi a demonstrat într-adevăr că celulele stem din ovarele cobailor pot da naştere la ovule funcţionale din care, prin fertilizare, să iasă şoricei sănătoşi. Când doctorul Jonathan Tilly de la Massachusetts General Hospital din Boston a făcut afirmaţii asemănătoare în urmă cu cinci ani, alţi cercetători s-au străduit să-i verifice teoria.

Descoperire stimulantă

„Această inovaţie va stimula activitatea comunităţii ştiinţifice, aşa cum se întâmplă de fiecare dată când este provocată o dogmă. Iar acesta e un lucru bun. Ar fi însă un caz nefericit dacă descoperirea va fi promovată drept cură pentru infertilitatea feminină. Trebuie mult mai multă muncă pentru a înţelege ce sunt cu adevărat aceste celule şi pentru a verifica afirmaţiile lansate”, spunea la vremea respectivă profesorul Robin Lovell-Badge de la Institutul Naţional de Cercetare Medicală din Londra, citat de cotidianul „The Time”.

Alţi experţi au spus că descoperirea este interesantă, însă trebuie reprodusă până când toate implicaţiile vor fi clare. „Sperma este produsă încontinuu, însă numărul ovulelor este fix la naştere”, comentează profesorul Azim Surani de la Universitatea Cambridge.

„Dar, dacă se confirmă faptul că există celule stem şi în ovarele femeilor, şi că acestea pot fi cultivate şi apoi reintroduse în ovare sub formă de ovule funcţionale, va fi un mare avans în cercetarea infertilităţii feminine”, a adăugat profesorul. În studiul publicat de jurnalul „Nature Cell Biology”, echipa din Shanghai, condusă de Kang Zou şi de Ji Wu, a izolat celulele stem din ovarele unor şoareci de cinci zile, dar şi din ovarele unor şoareci adulţi.

Apoi au crescut aceste celule într-o colonie care s-a tot înmulţit. Savanţii au eliminat toate ovulele din ovarele şoarecilor adulţi şi ­le-au reînsămânţat cu aceste celule de cultură care au fost mai întâi modificate genetic pentru a produce o proteină verde fluorescentă.

Pui vii din celule stem

Şoarecii sterilizaţi au produs noi ovule care, fertilizate, au dus la naşterea unor pui sănătoşi şi fertili la rândul lor. Proteina verde fluorescentă era prezentă în organismul majorităţii puilor, ceea ce demostrează că proveneau de la ovulele crescute din celulele stem. Totuşi, profesorul Lovell-Badge este de părere că echipa chineză nu a demonstrat că ovulele din care au luat naştere puii provin din celulele stem.

La sterilizarea şoarecilor nu toate ovulele au fost distruse, astfel că puii de după sterilizare ar putea proveni totuşi de la acestea din urmă. Virusul care a fost folosit pentru a modifica celule stem să producă proteina fluorescentă ar fi putut infecta şi ovulele rămase în viaţă după sterilizare, explicând astfel prezenţa proteinei în noua generaţie.