Pe ruta Constanta-Navodari s-a declansat razboiul autobuzelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O sosea de 16 kilometri a declansat un razboi dur intre firmele de transport din Constanta si autoritati. Constanta-Navodari - un drum fara nici o importanta nationala - este ruta cea mai profitabila

O sosea de 16 kilometri a declansat un razboi dur intre firmele de transport din Constanta si autoritati. Constanta-Navodari - un drum fara nici o importanta nationala - este ruta cea mai profitabila din intreg judetul: castigul inregistrat de societatile de transport este de aproximativ un miliard de lei pe luna. De curand, pe acet traseu au aparut "piratii" - firme de transport care lucreaza fara vreo licenta sub acoperirea unor reprezentanti ai statului! Conflictul a generat chiar si proteste de strada, iar reprezentantii Autoritatii Rutiere Romane din Constanta au fost acuzati de fals si abuz in serviciu. Pana in luna iunie 2001, traseul Constanta-Navodari era ocolit de transportatorii din judet. Singura companie care avea curse in zona era Regia Autonoma de Transport Constanta. Dupa iunie 2001, unul din operatori a facut un calcul: la 10.000 de calatori - cati fac naveta intre cele doua localitati - profitul zilnic era de 100 de milioane de lei. In urma cu trei luni, Autoritatea Rutiera Romana (ARR) din Constanta a scos la licitatie, conform prevederilor legale, traseele din judet. In acest moment, asa cum sustin transportatorii, au inceput si ilegalitatile: desi programul rutelor fusese aprobat de Consiliul Judetean, un reprezentant al ARR modifica pe blat conditiile de participare pentru firmele care doreau sa-si adjudece traseul Constanta-Navodari. Ruta era dorita de o singura firma care avea un parc de autocare cu 35 de locuri. Conditia impusa de ARR era ca masinile sa aiba...40 de locuri! "De fapt, acest punct impus la licitatie este un santaj care se uziteaza la licitatiile ARR. In schimbul renuntarii la punctul capacitatii de transport, sefii ARR ne-au propus sa ne asociem pe acest traseu cu o alta firma care avea doar microbuze. Firma este Grup Media Sud si este detinuta de Corneliu Iacubov. Directorul Grup Media Sud este un alt membru al PSD - Cameliu Babinciuc, iar relatiile dintre cei doi si seful ARR Constanta sunt stranse", spunea Valentin Leaota, directorul Dominus Rei - societatea de transport care licitase pentru traseul Constanta-Navodari. Pentru a castiga "ruta miliardelor", Dominus Rei s-a asociat cu Grup Media Sud. Fiindca numarul calatorilor a crescut ca urmare a reducerii parcului de masini din proprietatea Regiei Autonome de Transport Constanta, Dominus Rei a cerut suplimentarea curselor. In acest moment ARR-ul a recurs la o strategie prin care a impus firma pesedistului in mod ilegal pe traseul spre Navodari. Conform directorului Dominus Rei, in loc sa aprobe suplimentarea curselor, ARR-ul a scos la licitatie un nou traseu: Constanta - Navodari - Cap Midia. Practic, s-a creat o ruta care, de fapt, exista de cateva luni. "Diferenta consta in cei cativa kilometri dintre Navodari si platforma Midia, aceasta fiind, insa, o ilegalitate. Conform legilor, transportul intre o localitate si o platforma industriala este de competenta societatilor de transport ale statului", spune acelasi Valentin Leaota. Prin inventia ARR, firma lui Iacubov a reusit astfel sa intre pe "ruta miliardelor" fara vreo licenta. Acest lucru a fost constatat si de politie care, de cateva ori, i-a amendat pe soferii Grup Media Sud. Transportatorii din Constanta au solicitat ARR-ului de mai multe ori rezolvarea problemei, insa piratii au ramas pe sosea sub protectia statului. In cadrul conflictului, reclamatiile si amenintarile penale continua sa curga. Sectorul de transporturi din judet a fost controlat de comisiile ARR Bucuresti si de inspectorii Ministerului Transporturilor. Zilele trecute, soferii de la Dominus Rei au declansat protestele de strada. In tot acest haos, Marian Butnaru, seful ARR Constanta - cel acuzat ca ii sprijina pe pirati - ne-a declarat: "Pe acest caz am intervenit de mai multe ori pentru a dezamorsa problema. I-am chemat pe operatori la negocieri si cred ca au ajuns la o intelegere. In baza sprijinului ARR, firmele isi continua activitatea fara nici o problema". Despre acuzele la adresa sa, directorul ARR a declarat: "La punctul privind modificarea programului de transport nu am nici un amestec. Acest program l-a intocmit un angajat al ARR care nu mai este la noi. Incercarea de a introduce masini cu capacitate mai mare este o idee a unui membru din Consiliul Judetean si nu a noastra. Oricum, programul a iesit la licitatie fara aceasta majorare de capacitate. Consiliul Judetean poate modifica programul intocmit de ARR oricand si oricum". Fata de celelalte acuze aduse de catre transportatori, Marian Butnaru a precizat - "in principal, in ceea ce priveste traseul suprapus, conform articolului 30 din Ordinul Ministrului 1842 (?) se pot infiinta noi trasee in 60 de zile de la atribuirea licentelor. In cazul nostru, ruta Constanta-Navodari-Cap Midia a aparut la solicitarea Primariei Navodari, iar ARR-ul a atribuit acest traseu firmei Din Plast - singura societate care si-a depus dosarul. In cazul aparitiei a noi rute, nu se face licitatie"(!). Despre piratii aparuti pe "ruta miliardelor", directorul ARR a precizat ca nu s-a emis nici un fel de licenta de transport decat pentru cele care au castigat licitatia, dar ca are la cunostinta ca au existat cazuri in care politistii au amendat unele firme gasite lucrand ilegal pe aceasta ruta.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite