Cum se obţine "salariul de mamă"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Retragerea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului din bugetul de pensii şi trecerea acestora la bugetul de stat au stârnit un adevărat haos, care a cuprins direcţiile de muncă, primăriile

Retragerea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului din bugetul de pensii şi trecerea acestora la bugetul de stat au stârnit un adevărat haos, care a cuprins direcţiile de muncă, primăriile şi, nu în ultimul rând, pe beneficiarii acestor indemnizaţii. Femei şi bărbaţi cu copii în braţe au stat ore întregi la cozile de la direcţiile de muncă sau de la primării şi abia când cozile au luat dimensiuni impresionante, reprezentanţii Ministerului Muncii au ieşit să ofere lămuriri.
Rămân însă multe neclarităţi, între care şi aceea a constrângerii angajatorilor să trimită dosarele angajaţilor aflaţi în concediul pentru creşterea copilului. La fel, de ce a fost necesar ca beneficiarii să fie puşi pe drumuri în fiecare lună pentru a "declara pe propria răspundere" că nu s-a schimbat nimic în viaţa lor şi au în continuare grijă de copil, când aceştia s-ar fi putut duce o singură dată la primărie, să spună când lucrurile nu mai stau ca la început? "E o reformă esenţială, nu un simplu transfer. Plata indemnizaţiilor se ia din locul unde nu trebuia să se afle, pentru că nu e risc asigurat recunoscut niciunde în lume, şi se duce acolo unde este locul, la bugetul de stat", a declarat ministrul muncii, Gheorghe Barbu. Aproximativ 102.000 persoane primeau indemnizaţia pentru creşterea copilului la finele anului trecut. Dosarele lor se vor îndrepta către direcţiile de muncă din trei zone: de la casele de pensii, de la agenţiile de ocupare a forţei de muncă şi de la angajatori.
Angajatorii, eliminaţi de pe traseul salariilor de mamă
Ministrul muncii, Gheorghe Barbu, susţine că "această lege este în beneficiul celor care au în acest moment indemnizaţie şi în al celor care vor avea aceste indemnizaţii, pentru că nu mai creează sincope". Ministrul a spus că noile prevederi îi elimină din schemă pe angajatori, care nu de puţine ori "au uitat" să plătească indemnizaţiile pentru că nu aveau bani.
Au existat şi cazuri în care salariaţii au rămas fără sumele ce li se cuveneau din reaua-credinţă a angajatorilor. Ministrul dă asigurări că aceste situaţii nu se vor mai repeta, cu noul sistem: indemnizaţia va fi trimisă direct la domiciliul persoanei, prin mandat poştal, aşa cum se întâmplă cu pensiile sau cu alocaţiile pentru copii. Există şi opţiunea de a se depune banii în cont personal. În viitorul apropiat, indemnizaţia de opt milioane s-ar putea primi şi prin card, fiind necesare, în acest sens, o modificare la actuala ordonanţă, discuţii asupra comisionului care se va percepe şi stabilirea de protocoale cu băncile solicitate de către beneficiarii "salariului"?
Patronii nu prea duc dosarele la direcţia de muncă
"E obligaţia angajatorului să ducă dosarul", susţine ministrul Gheorghe Barbu. Însă legea nu prevede nici o sancţiune în cazul în care patronii nu îl depun. S-a şi văzut de altfel că la direcţiile de muncă cei care stau la cozi sunt angajaţii. Aşa că drumurile trebuie făcute tot de beneficiar, dacă vrea să ia indemnizaţia la timp. În acest caz, beneficiarul trebuie să se ducă personal la direcţia de muncă.
"Nu sunt prevăzute penalităţi, dacă angajatorul nu face acest transfer de dosar", recunoaşte ministrul. Cine nu ajunge să depună dosarul până pe data de 15 riscă să nu ia drepturile lunii respective în luna următoare, ci abia peste două luni. şi ministrul se aşteaptă să fie dosare care nu vor ajunge la timp: "Nu va pierde nimeni, pentru că va primi banii la domiciliu, retroactiv". În plus, obligaţia de a-şi constitui un dosar complet pentru cei aflaţi în plată nu dispare. Doar că termenul pentru acest dosar care trebuie dus la primărie este de 90 de zile, deci până la 30 martie.
Primăria, implicată pentru că ştie când se naşte un copil
Cei care intră în plată după 1 ianuarie au termen de 60 de zile să depună dosarul la primării. Dacă depăşesc acest termen, nu li se deschide dreptul decât cu data depunerii. De ce la primării? Pentru că primăria este cea care ştie când se naşte un copil şi eliberează certificatul de naştere.
Tot primăria, prin serviciul de asistenţă socială, ştie ce se întâmplă cu cetăţeanul din oraşul sau comuna din care face parte. Nu este obligatoriu ca o persoană să meargă în fiecare lună la primării. În fiecare lună însă trebuie să ajungă la primărie o declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul înştiinţează autorităţile că nu i s-au schimbat condiţiile pentru care primeşte această indemnizaţie. Direcţiile de muncă susţin că au prea puţini oameni pentru a acţiona în justiţie pentru recuperarea banilor pe beneficiarii de rea-credinţă, de aceea se "asigură" cu aceste declaraţii.

Interviu cu Maria Muga, secretar de stat în Ministerul Muncii:
- Care este indemnizaţia în cazul familiei care are doi gemeni?
- Familia cu gemeni primeşte opt milioane de lei. Este vorba de o singură indemnizaţie, acordată persoanei care a născut. Beneficiul familiei cu gemeni e că, în 2007, va primi pentru fiecare copil alocaţia mărită, de două milioane de lei.
- Ce se întâmplă cu persoanele care au lucrat la angajatori care şi-au încheiat activitatea în 2005?
- Se vor adresa caselor teritoriale de pensii; dosarul va fi transferat direcţiilor de muncă, iar beneficiarii îşi vor primi în continuare banii. Stimulentul va fi plătit pentru mamele care se întorc în activitate tot prin direcţiile de muncă, pentru că plata se face din bugetul statului, nu prin angajator.
- Pentru un copil născut în 2005, pentru care mama nu a beneficiat de indemnizaţie pentru că nu îndeplinise stagiul de cotizare, tatăl poate fi beneficiar după ianuarie 2006, dacă a atins stagiul?
- Da.
- Dacă o persoană s-a întors la serviciu în 2005 mai beneficiază de stimulent?
- Nu, pentru că acesta se acordă de la 1 ianuarie 2006, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei 148/2005.

Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite