Un telescop al NASA a surprins o "ploaie" de cristale în norii din jurul stelelor în dezvoltare

Mici cristale dintr-un mineral verde numit olivină au fost fotografiate de telescopul Spitzer al NASA, câzând precum o ploaie, pe suprafaţa unei stele în dezvoltare. Este pentru prima oară când astfel de cristale sunt observate în norii de praf şi gaz stelar strânşi în jurul stelelor în formare.

Astronomii încă formulează diferite teorii cu privire la apariţia acestor cristale, dar cea mai probabilă explicaţie o reprezintă jeturile de gaz aruncate de stea.

Foto: NASA

"Pentru formarea acestor cristale, sunt necesare temperaturi la fel de fierbinţi ca lava. Cel mai probabil aceste cristale au ajuns la temperaturi foarte mari aproape de suprafaţa stelei în dezvoltare, apoi au fost purtate în norul din jur, unde temperaturile sunt mult mai reci, iar în cele din urmă au căzut sub forma unei ploi de cristale", a explicat Tom Megeath, cercetător principal la Universitatea din Toledo, Ohio.

Detectorii infraroşu au telescopului Spitzer au reperat ploaia de cristale în jurul unei stele îndepărtate, o protostea, numită HOPS-68, din constelaţia Orion, informează NASA.

Cristalele fac parte din familia olivinelor (minerale din grupa silicaţilor) şi pot fi găsite oriunde în univers, inclusiv pe plajele din Hawaii şi în pietrele preţioase. Misiunile NASA Stardust şi Deep Impact au detectat la rândul lor acest tip de cristale în timpul studierii cometelor.

"Dacă am putea pătrunde cumva în interiorul acestor nori de gaze din jurul protostelelor, am vedea că totul este foarte întunecat. Dar aceste minuscule cristale ar pute aprinde orice rază de lumină prezentă, rezultând o sclipire verde pe un fundal negru, plin de praf", a declarat Charles Poteet, autorul principal al studiului, de la Universitatea din Toledo.

Foto: NASA

Descoperirea cristalelor într-un nor din jurul unei protostea este surprinzătoare din cauza temperaturilor mai reci din nor, de aproximativ -170 de grade Celsius. Acest lucru a dus la concluzia că jeturi de materie expulzată au transportat aceste cristale în exteriorul rece al norului.

Această descoperire ar putea explica de ce cometele, care se formează la periferia rece a sistemului nostru solar, conţin acelaşi tip de cristale. Cometele iau naştere în regiunile în care apa este îngheţată, mult mai rece decat temperaturile ridicate necesare formării cristalelor, de aproximativ 700 grade Celsius.

Stil de viață