Peste 9 miliarde USD - racordarea la reteaua pan-europeana

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernantii romani vorbesc putin despre costurile integrarii in Uniunea Europeana. Doar in ceea ce priveste transportul pe calea ferata, investitiile pentru a ne racorda la reteaua paneuropeana si,

Guvernantii romani vorbesc putin despre costurile integrarii in Uniunea Europeana. Doar in ceea ce priveste transportul pe calea ferata, investitiile pentru a ne racorda la reteaua paneuropeana si, totodata, pentru a asigura un transport intern sigur pentru calatori si marfuri, se ridica la peste 9 miliarde de dolari, pana in 2010. Prezentam, pe scurt, estimarile Federatiei Nationale a Patronatelor Serviciilor Publice din Romania, facute publice in cadrul Strategiei de Dezvoltare Durabila a Romaniei.
Transportul pe calea ferata - preferat in Europa
Dezvoltarea transportului feroviar in tarile europene este motivata de avantajele de necontestat ale acestui sistem, si anume: consumul de energie pe unitatea de transport este de 6 ori mai mic decat la sistemul auto si de 3 ori mai mic decat la cel naval, volumul poluantilor emanati in atmosfera pe unitatea transportata este de zece ori mai mic fata de celelalte mijloace de transport, terenul ocupat de o cale ferata reprezinta doar 60 la suta fata de cel necesar unui drum rutier cu aceeasi capacitate de circulatie. In plus, numarul accidentelor feroviare soldate cu morti si raniti este cel mai mic dintre toate modurile de transport.
Romania - zona de intersectie a magistralelor internationale de cale ferata
Prin lungimea desfasurata a liniilor, de 22.247 de kilometri, CFR SA este, ca marime, a saptea din Europa, dupa cele din Germania, Franta, Italia, Spania, Polonia si Ucraina. Pentru modernizarea retelei proprii in conformitate cu exigentele europene, Romania a semnat mai multe acorduri internationale privind transporturile feroviare si participa la o serie de proiecte internationale. Prin asezarea sa geografica, tara noastra reprezinta o zona de intersectie a magistralelor internationale de transport pe cale ferata, care leaga atat nordul de sudul Europei, cat si vestul de estul acesteia. La Conferinta Pan -Europeana a Transporturilor de la Creta din 1994 s-au stabilit coridoarele pan-europene de transport reconfirmate la Conferinta de la Helsinki din 1998. Teritoriul Romaniei este strabatut de trei din acestea: coridorul IV - Berlin, Praga, Budapesta, Constanta, Salonic, Istanbul; coridorul VII - Dunarea si coridorul IX - Helsinki, Moscova, Kiev, Chisinau, Bucuresti, Alexandropolis. Coridoarele IV si IX sunt multimodale, avand componente rutiere si feroviare, incluzand porturi fluviale si maritime ca noduri si centre de colectare si distributie intre modurile de transport.
Pentru a intra in reteaua pan-europeana sunt necesare investitii de circa 9 miliarde de dolari
Infrastructura feroviara trebuie insa modernizata, astfel incat Romania sa se poata integra in reteaua pan-europeana de transport feroviar. Principalele obiective incluse in programul de modernizare a infrastructurii feroviare din Romania sunt: reabilitarea tronsoanelor feroviare si modernizarea instalatiilor de centralizare aferente sectoarelor de pe teritoriul Romaniei ale coridoarelor pan-europene de transport; realizarea de noi linii electrificate; modernizarea la nivelul standardelor europene a 13 statii de cale ferata, extinderea retelei de comunicatii pe fibra optica. Costul necesitatilor infrastructurii de transport feroviar pentru realizarea racordarii retelei romanesti la reteaua de transport european pentru coridorul IV si IX se ridica la aproape 9.000 milioane de dolari, suma esalonata pe ani pana in 2010.
Peste 30.000 de miliarde de lei, costurile modernizarii infrastructurii feroviare
Tot pana in 2010, masurile in domeniul intretinerii liniilor vizeaza, in principal, minimizarea lungimii de retea cu restrictii de viteza. Costurile necesare pentru asigurarea bazei materiale au fost estimate la 3.344,5 miliarde de lei pentru intretinerea liniilor, 320 de miliarde de lei pentru intretinerea terasamentelor si 446,5 miliarde de lei pentru intretinerea utilajelor de cale ferata si material rulant. Aceste fonduri au fost calculate pe baza preturilor materialelor din luna noiembrie 2000 si reprezinta 161 de milioane de dolari pe an. In ceea ce priveste instalatiile de semnalizare si electrificare, numai intretinerea acestora, precum si refacerea stocurilor minime de piese si materiale pentru interventii inseamna costuri de circa 1.400 de miliarde de lei anual pana in 2010. Totodata, sunt necesare reparatii capitale si investitii pentru modernizarea infrastructurii, atat in ceea ce priveste infrastructura feroviara privata, cat si cea cu capital de stat. Pentru partea detinuta de stat, costurile sunt estimate la 25.900 de miliarde de lei, pana in 2010.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite