Bogdan Naumovici: „Nici criză nu suntem în stare să facem“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bogdan Naumovici vorbeşte despre situaţia economică, despre publicitate, dar şi ipostaza de tată şi cea de pasionat de motociclete. Publicul larg îl ştie din reclama cu „ăla negru de respira greu“. În lumea publicitarilor, este unul dintre cei mai titraţi creativi.

„Adevărul": Cum defineşti brandul Bogdan Naumovici?

Bogdan Naumovici: M-ai băgat în ceaţă! Nu m-am gândit până acum la mine ca la un brand. Dacă vorbim din punct de vedere profesional, cred că sunt un om care rezolvă problemele altora şi o face chiar într-un mod simpatic, pentru că ia grijile de pe capul clienţilor. Nu m-am gândit la mine decât ca la Bogdan Naumovici publicitarul.

Le ia şi banii...


Aşa e. Banii s-au făcut uşor în România, iar lumea nu e zgârcită. În schimb, cei din multinaţionale sunt zgârciţi, iar de ăştia mă feresc cât pot.

Cum refuzi clienţii?

Ţin foarte mult la timpul meu, ţin să avem suficient timp pe care să-l dedicăm proiectelor, să ne ocupăm cu atenţie de ele. Nu mă întind mai mult decât mi-e plapuma şi nu mai cred în întreprinderi mari. La agenţia mea, shopul de idei 23 Communication Ideas, am pornit în 2006 cu 10 oameni, iar acum suntem tot 10. Nu mă interesează să angajez. Eu nu mai cred în oameni mulţi şi buni, ci într-o echipă mică şi flexibilă. Am încercat treaba asta la agenţia Leo Burnett şi nu a mers. Eram aproape 200 de oameni, însă tot 10 munceau.

E adevărat că publicitatea te uzează?

Nu. Au fost multe legende cu publicitari care au făcut o campanie bună apoi au eşuat. Şi-au apărut comentarii de genul: «Uite, mă, săracul, n-a mai făcut nimic, l-a omorât publicitatea». Nu, el atât a putut, săracul. E ca-n televiziune, ca-n muzică. Sunt mulţi care dispar după un sezon, după un an. Mie mi se pare că poţi rămâne veşnic „tânăr" în publicitate. 

Cineva comenta pe internet că Bogdan Naumovici e idolul lui Bogdan Naumovici.

Cu siguranţă (râde). Sunt omul de care-mi place cel mai tare. Mi-am dat şi motive. Nu ştiu cine-a scris asta, dar e foarte mişto. Bănuiesc că e un comentariu răutăcios, dar să fie primit, e democraţie.

Unde te vezi la 70 de ani?

Rentier la New York, în Manhattan. Ziua vreau să mănânc hotdog la colţul străzii şi să mă uit la toate „furnicile" care ies din clădiri, iar seara să mă duc în Greenwich Village, la concerte de jazz şi stand-up comedy.

Cum te percep oamenii?

Depinde cine sunt oamenii ăia... Pe stradă strigă lumea după mine „laser, frate" şi „ăla negru de respira greu". În mod straniu, unii strigă „cât e halatul", deşi eu doar am regizat acel spot, nu am şi jucat în el. Oamenii din industrie mă percep în funcţie de relaţia pe care o au cu mine. Clienţii sunt fericiţi când ne întâlnim, competitorii mă consideră arogant. Dar e firesc să mă perceapă negativ. Şi eu pe ei. Mi-ar fi plăcut că treaba asta să se transforme în ceva constructiv, într-o competiţie, însă ei nu au făcut pasul ăsta.

Sunt două ipostaze în care lumea te ştie mai puţin: cea de tată şi cea de pasionat de motociclete. Eşti un biker înrăit.

Motocicleta am descoperit-o mai târziu, deşi tata avea una când eram eu mic şi, mai mult sau mai puţin, am crescut pe motor. Aşa că atunci când tata a împlinit 59 de ani i-am luat o Yamaha. Eu am avut două Harley Davidson, dar mi-am dat seama că nu pot să le călăresc pe amândouă, aşa că una i-am făcut-o cadou celui mai bun prieten al meu. Acum o lună am fost în Grecia, la un festival al bikerilor, unde au fost 10.000 de Harley-uri. Eu păream o trufanda acolo, erau numai moşi pe motoare (râde).

Ce fel de tată eşti?

Până de curând eram tată cu jumătate de normă. Fiul meu, Robert, stă două săptămâni la mine, două săptămâni la mama lui. Nu e o combinaţie rea să fii două săptămâni biker, două săptămâni tată. Însă mama lui se mută la Sibiu, aşa că voi fi tată full time. E un copil bun, am avut noroc. Nu am ţipat la el niciodată, nu l-am pedepsit, nu i-am dat nicio palmă.

Mai vrei copii?

Cu plăcere, cum să nu? Superinvenţie! Copiii sunt cea mai haioasă „jucărie". Să fii părinte e ceva asemănător cu publicitatea, e o distracţie maximă, în fiecare zi e altceva, ceva nou.

Ai intrat în publicitate la 29 de ani, iar până atunci n-ai muncit nicio zi, după cum ai declarat. Acum îţi place să munceşti?

Îmi place, pentru că nu văd ca pe o muncă ceea ce fac. Noi facem nişte chestii haioase, iar cineva ne dă o căruţă de bani. În fiecare dimineaţă mă trezesc şi mă mir.

Te simţi privilegiat?

Sută la sută. În primul rând sunt sănătos, slavă Domnului! Eu aş zice să mergem până în primul cimitir, să vedem cam cât de privilegiaţi suntem cu toţii. În fiecare dimineaţă când mă trezesc, sunt foarte fericit că mai am o zi. O să stăm o eternitate pe partea cealaltă. Aici e bonus, am câştigat la promoţie toţi, am câştigat la „răzuiţi". Şi sunt privilegiat cu un IQ mai mare decât al altora.

Ce avere ai?

Am investit toţi banii într-o casă, aşa că nu mai am lichidităţi. Dar estimez că bunurile mele valorează vreo câteva sute de mii de euro. N-am prea mulţi, am trecut printr-un divorţ, am mai avut nişte frâne (râde). Însă averea mea e ce am în creier. Ne-am născut în fundul gol, iar singurul rol al banilor e să te lipsească de griji. Atât timp cât am bani de benzină şi am bani pentru şcoala băiatului meu nu mă interesează să fac milioane, n-am visuri din astea.

„Sunt chior în ţara orbilor"

Care e cel mai mare brand personal din România?


În momentul actual, la nivel naţional, Băsescu. Cel mai cunoscut în lume, cred că e Dracula.

Te-ai implicat în campanii pro bono?

Aproape deloc. Chestiile astea cu ONG-urile şi cu mila mă plictisesc. Eu aş vrea să fac campanii pentru oameni îndrăzneţi, care vor ca România să meargă înainte. De amărâţi se ocupă toţi ceilalţi. Vreau să am grijă de privilegiaţi şi nu vorbesc despre bogaţi acum. Românul are creier puţin şi inimă mare. Încerc să nu fiu român.

Dar o campanie pentru brandul de ţară?

Dacă aş avea un brand, cu plăcere! Dacă aş crede că avem produsul România... dar mie mi se pare că nu-l avem. Noi încercăm să împachetăm nimic într-o poleială frumoasă.

Sunt personalităţi care spun că avem o ţară frumoasă, Prinţul Charles are o casă în Transilvania.

Prinţul Charles face sex cu Camilla, ţi se pare un exemplu de discernământ? Avem şi noi câteva vârfuri, cum are oricine în lumea asta, dar nu avem nimic extraordinar la nivel de naţie. Dar avem un talent incredibil de a-i îngropa pe cei buni. Noi otrăvim fântânile, pârjolim holdele şi aruncăm cu lături pe la Posada. Nu avem în cap că putem fi mari, că putem fi cei mai buni.

Şi cum ar trebui să interpretăm faptul că ai succes, notorietate şi ai făcut bani în această ţară?

Sunt chior în ţara orbilor. La nivel individual mai avem băieţi capabili. Un coleg de-al meu din şcoala generală e profesor de matematică la Harvard. Dar dintr-o clasă de 40 de elevi, doar noi doi am făcut ceva... Când am venit în publicitate nu ştiam nimic despre acest domeniu, dar am spus clar că în şase luni voi fi director de creaţie. Şi când eram „greiere" şi nu făceam nimic toată ziua, voiam să fiu cel mai şmecher „greiere".

Românii sunt mai mult în criză sau mai mult crizaţi?

Cred că noi n-am fost niciodată atât de sus, ca să fie căderea atât de mare. Vârful dezvoltării noastre economice era pe undeva pe la jumatea gropii celor de afară, dar dacă am început să inducem ideea asta, în special televiziunile, normal că a căzut drobul de sare, la un moment dat. Nici criză nu suntem în stare să facem. 

Carte de vizită


Data şi locul naşteri
i: 20 aprilie 1968, Bucureşti

image

Este divorţat, are un băiat, Robert, în vârstă de 11 ani. De cinci ani este implicat într-o relaţie.

Carieră: Este director de creaţie la 23 Communication Ideas, agenţie de publicitate pe care a înfiinţat-o în 2007. Anterior a fost director de creaţie la Leo Burnett România. A câştigat de cinci ori titlul de cea mai bună agenţie a anului, cu Leo Burnett, la Premiile Ad'Or. Printre campaniile realizate de-a lungul timpului se numără cele pentru Altex, Teletech, Prigat, Bergenbier.

În replică...

Andreea Esca

" Bogdan Naumovici?  Era ta'su... Talentat, ambiţios, descurcăreţ. Îi mulţumesc pentru cuvintele frumoase spuse la adresa mea. Fac cinste cu o bere. Bucegi, desigur.  "

+

Modest

„Mulţumesc în fiecare dimineaţă pentru toate lucrurile bune pe care le am - de la sănătate şi până la o simplă bere rece".

-

Arogant

 „Aş putea spune „Competitorii mă consideră arogant. E firesc să mă perceapă negativ. Mi-ar fi plăcut ca treaba asta să se transforme în ceva constructiv".

Obiectul Adevărului

" Motocicleta am descoperit-o mai târziu, însă acum pot spune că mă reprezintă în totalitate motorul meu Harley Davidson, pentru că simbolizează şi conferă putere şi libertate. "

Testul Adevărului

Gheorghe Hagi



„Când l-am cunoscut pe Hagi m-am prezentat: Bogdan Naumovici. Mi s-a părut foarte tare că el a zis doar atât: Gică.  E unul dintre puţinii români care nu mai trebuie să se prezinte."

Dan Diaconescu

image



„Cred că e cel mai cinic om din România. E un băiat deştept şi a ştiut exact ce vrea să facă. Însă nu-mi place ce a făcut cu OTV-ul."

Andreea Esca

image



„De aproape 15 ani are acelaşi zâmbet, acelaşi chef în privire, aceeaşi energie. Cred că şi dacă ar fi fost cusătoreasă, ar fi făcut lucrurile cu aceeaşi pasiune."

Darth Vader (ăla negru de respira greu)

image



„E un fel de Cristiano Ronaldo: un băiat talentat cu prostii în cap. Nu cred că Darth Vader m-a făcut celebru, ci monologul meu din reclama respectivă."

1986 Şampania cu care sărbătorea intrarea la facultate

image



1988 Bogdan Naumovici (tobe), la Festivalul Artei şi CreaţieiStudenţeşti de la Preoteasa

image



2004 Veneţia, într-o ipostază „ecologistă".

image



2005 De Crăciun, cu fiul său, Robert.

image



2007 Faaker See, Aus­tria (unde a avut loc un me­eting cu 60.000 de  motociclişti), alături de iubita sa, Tara

image
image
Vedete



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite