Şcoala de tocat bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Finanţelor susţine că reforma incoerentă din Educaţie risipeşte banul public Un raport întocmit de Ministerul Finanţelor arată că banul public este cheltuit de

Ministerul Finanţelor susţine că reforma incoerentă din Educaţie risipeşte banul public

Un raport întocmit de Ministerul Finanţelor arată că banul public este cheltuit de universităţile de stat cu o eficienţă care tinde spre zero. Sunt subliniate trei caracteristici atipice ale învăţământului superior românesc în raport cu cel european: caracterul de masă, subvenţionarea puternică din partea statului şi selectivitatea redusă a studenţilor atât la admitere, cât şi în timpul studiilor. Raportul a produs indignare în rândul rectorilor.

Învăţământul românesc nu funcţionează pe baza criteriilor de performanţă. El a devenit o prelungire a studiilor preuniversitare, se arată în Raportul privind eficienţa utilizării fondurilor publice în învăţământul universitar din România, întocmit de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Astfel, în timp ce în România rata de absorbţie în învăţământul superior de stat a absolvenţilor cu diplomă de bacalaureat este de 80 la sută, în Franţa, rata este de 40 la sută. Dacă s-ar aplica criteriile de performanţă, numărul universităţilor s-ar reduce la 15, se arată în acest raport.

Programa, necorelată cu piaţa muncii

În acelaşi timp, numărul absolvenţilor cu diplomă universitară care îşi găsesc de lucru după ce termină studiile este de 20 la sută. Pentru că, spun finanţiştii, programele universitare nu sunt în concordanţă cu ce se cere pe piaţa muncii. În România, învăţământul universitar a căpătat un caracter de masă, iar la această situaţie a contribuit major învăţământul superior public. Astfel, peste 66,2% provin din învăţământul superior public şi 17,4% reprezintă contribuţia învăţământului privat. Cifrele analizate sunt cele specifice anului 2004.

Raportul arată că numărul total al locurilor bugetate pentru anul I de învăţământ este de 60.000, la nivelul tuturor anilor cifra fiind estimată la 300.000 de locuri. Valoarea subvenţiei alocate de stat pentru un student a fost de 2.400 de lei. Raportul semnalează că, în România, numărul celor care termină facultatea este aproape egal cu cel care o încep, iar în ţările UE este de 20%.

Raportul i-a scos din sărite pe rectori

Şefii universităţilor s-au declarat indignaţi de concluziile raportului şi i-au acuzat pe finanţişti că privesc educaţia exclusiv ca pe o afacere. "Studiul e făcut în ideea de a face economii la buget. Comisia Europeană recomandă ca, până în 2012, finanţarea învăţământului de la bugetul de stat să ajungă la 12 la sută", a spus Dumitru Miron, secretar de stat pentru învăţământul universitar din Ministerul Educaţiei.

Evaluările din învăţământul superior nu pot fi privite numai economic
Răzvan Bobulescu, preşedintele Federaţiei "Alma Mater"

S-au făcut paşi înapoi în calitatea învăţământului juridic
Genoveva Vrabie, rector la Universitatea "Mihail Kogălniceanu" din Iaşi

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite