Romanii din strainatate iau cu asalt granitele tarii

Romanii din strainatate sunt principalii "clienti" la intrare in vamile romanesti din vestul tarii. La Cenad, curg mii de masini dinspre partea maghiara. In numai doua zile, politistii de frontiera si vamesii din punctul de frontiera timisean au trebuit sa faca fata unui trafic dublu fata de o zi obisnuita. Ca lucrurile sa mearga repede, la intrarea in tara se lucreaza pe doua echipe. Nu ai timp sa bei o cafea, ca la intrare vin intruna Mercedesuri, Passaturi sau Renaulturi pline ochi cu romani de prin toata Europa. Ieri, pe la amiaza, vreo 20 de masini asteptau sa primeasca liber. La volanul unui Mercedes, o doamna bine, de loc din "parohia Sannicolaului", era grabita sa ajunga la "saraca mama, care sta in tara. N-am vazut-o de la Craciun si acum am venit ca sa fim de Pasti impreuna. Stiti cum e cand stai prin Germania, nu poti sa ajungi cand vrei acasa". Cateva masini mai incolo, trei banateni get-beget, din Belint, se amuzau: "Bine ca am ajuns acasa. Am venit sa ciocnim un ou rosu si sa mancam un miel proaspat, ca pe la noi. Ne-am saturat in Austria sa mancam toate carnurile alea inghetate, aduse de prin toata lumea. Vrem o zupa ca la mama acasa". Chiar daca traficul s-a dublat, aglomeratia in Vama timiseana Cenad nu este decat o poveste de scurta durata, pentru ca "aici se lucra ca pe Intercity - rapid si eficient", a explicat un vames. Daca le lipseste ceva politistilor de frontiera si vamesilor de la Cenad acela este un sediu ca lumea. In timp ce la noua cladire a punctului de vama se lucreaza de zor, cei din frontiera incearca sa faca fata situatiei din cele doua containere transformate in birouri. Privind cu jind spre sediul dupa norme UE al colegilor unguri, romanii continua sa spere ca va veni si ziua cand vor lucra la fel. Politistii de frontiera se asteapta ca pana in noaptea de Inviere traficul pe intrare sa fie intr-o continua crestere. "Nu ne facem probleme. Stim ca imediat dupa Pasti o sa trebuiasca sa lucram mai mult pe iesire. Important este ca oamenii sa nu stea degeaba prin vama", sustine seful PCTF Cenad, comisarul Gheorghi Ciobanu. In timp ce politistii de frontiera "procesau" masinile cu cetateni din spatiul Schengen in regim de unda verde, adica vazut-stampilat-plecat, atentia le-a fost atrasa de un Mitsubishi argintiu cu numere de Austria. In masina, patru barbati "de pe la Herculane". Cu valize pana si pe portbagajul de deasupra masinii, cei patru au incercat sa mimeze nepasarea. Ochiul format al comisarului Ciobanu s-a oprit asupra unuia dintre pasageri, care semana izbitor cu unul dintre urmaritii international, dat in consemn la toate vamile din tara. Cu pasaport de Mehedinti, barbatul a inceput sa tremure in momentul in care a fost luat la intrebari: "Acum am iesit din tara. Pasaportul e al meu, pe cuvant. Am fost in Austria, dar n-am facut nimic, am fost la rudele mele, care-s in masina". In timp ce vehiculul a fost tras pe dreapta pentru verificari amanuntite, politistii de frontiera au inceput sa sune pentru a afla daca intr-adevar au pus mana pe un urmarit international. Pentru ca dotarea tehnica nu este ca in "Intercity", la ora redactarii acestui material politistii asteptau confirmarile din tara pentru a afla daca suspectul este sau nu urmarit international.