Românii reclamă teleshoppingul la OPC

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai multe produse nealimentare pentru care au fost depuse plângeri la Oficiile pentru Protecţia Consumatorului sunt telefoanele mobile şi produsele vândute la televizor Telefonul

Cele mai multe produse nealimentare pentru care au fost depuse plângeri la Oficiile pentru Protecţia Consumatorului sunt telefoanele mobile şi produsele vândute la televizor

Telefonul mobil este pe primul loc în topul reclamaţiilor către OPC. Ba softul nu este bun, bateria ţine mai puţin decât e specificat în contract, fie service-ul l-a scos din garanţie pe cumpărător. Şi aragazele, şi televizoarele se află printre produsele de care se plâng românii.

În primele opt luni ale acestui an, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului s-au înregistrat 28.238 de reclamaţii, din care 30% au fost pe produse nealimentare.

Mulţi cumpărători s-au lăsat seduşi de charisma prezentatorilor de emisiuni teleshopping. Aşa au ajuns să cumpere produsele care le-au fost "vândute" într-o formă foarte atractivă pentru ca mai apoi să regrete că au făcut-o.

"Ţine de cultura tehnică a fiecărui om dacă el cumpără produse de la televizor. Trebuie să acordăm o mai mare atenţie la produsele care se vând la televizor faţă de cele cumpărate din supermarket. Sau cel puţin tot atâta atenţie", ne-a declarat Stelică Nicula, şef serviciu produse nealimentare din cadrul Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Telefoanele mobile, televizoarele, aragazele, instalaţiile de aer condiţionat, tâmplăria de termopan, dar şi produsele comercializate prin sistemul teleshopping fac obiectul sesizărilor primite de ANPC în fiecare lună.

Alo? Nu mai am ton

Cele mai frecvente plângeri către Departamentul nealimentare al Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor sunt cele legate de problemele întâlnite la telefoanele mobile (softul, bateria care ţine mai puţin decât este specificat în contract sau service-ul care îl scoate din garanţie pe cumpărător). Şi aragazele se află printre produsele de care se care se plâng românii.

"Foarte multe dintre ele sunt fabricate pentru o presiune de maximum 20 de milibari a gazului. Or, la noi, această presiune este de aproape 40 de milibari! În aceste condiţii, consumatorii trebuie să-şi monteze neapărat un reductor de presiune între ţeavă şi aragaz.

În plus, montarea acestui tip de electrocasnice trebuie făcută numai de persoane autorizate", spune oficialul ANPC.

În general, oamenii se opresc la o prevedere a legii care spune că au dreptul să fie despăgubiţi fără să citească mai departe.

"Legea spune că despăgubirea se face numai în cazurile în care nu este imposibilă sau disproporţionată. Imposibilă înseamnă că produsul respectiv nu mai există ca atare sau nu se poate repara.

Disproporţionată: un televizor este dus la reparat şi service-ul constată că o piesă se înlocuieşte, acea piesă are o anumită valoare, raportată la valoarea întregului produs. Poţi să faci funcţionabil produsul fără a-l înlocui. Oamenii nu înţeleg aceste nuanţe sau vor latura care îi interesează cel mai mult", spune Stelică Nicula.

În ce condiţii poate fi despăgubit cumpărătorul?

Se întâmplă atunci când produsul nu poate fi reparat sub nicio formă. Cumpărătorul îşi primeşte banii înapoi cu acordul lui sau mai dă o diferenţă şi cumpără alt produs. "Dar se discută cu magazinul. Depinde de politica fiecărei firme.

Ca să îşi păstreze imaginea intactă, ea poate să ofere un produs mai bun, dar nu e literă de lege", precizează şeful servicii nealimentare ANPC. Dacă vechea hotărâre de guvern prevedea să se acorde garanţie şi la piesa de schimb, potrivit noilor directive europene se acordă garanţie doar produsului.

Dacă acesta pune în pericol viaţa cumpărătorului, "noi constatăm ce s-a întâmplat şi mai departe rămâne ca respectivul producător să-l despăgubească. Dacă nu vrea, despăgubirea se obţine în instanţă, adică daunele suferite şi contravaloarea produsului. Acestea trebuie însă probate", subliniază Nicula.

Ce trebuie să urmărim în momentul achiziţiei

Orice produs care se comercializează şi care este alimentat la tensiuni ce depăşesc 50 de volţi trebuie să aibă un marcaj de conformitate (marcaj CE)

Cumpărătorul trebuie să solicite neapărat instrucţiunile în limba română, certificatul de garanţie şi să i se facă proba aparatului

Pentru produsele livrate în regim gratuit cu transportul firmei, în momentul când se primesc acasă produsele, pe procesul-verbal de transport trebuie menţionată orice defecţiune aparentă.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite