Publicitatea înşelătoare, în atenţia Protecţiei Consumatorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Amenzile pentru practicile comerciale mincinoase folosite de unii comercianţi, pentru publicitatea aşa-zis comparativă, precum şi pentru produsele "miraculoase" pot ajunge şi la 30.000 de lei

Amenzile pentru practicile comerciale mincinoase folosite de unii comercianţi, pentru publicitatea aşa-zis comparativă, precum şi pentru produsele "miraculoase" pot ajunge şi la 30.000 de lei

În ultima sa şedinţă, guvernul a aprobat mai multe reglementări privind practicile incorecte ale comercianţilor în relaţiile cu clienţii. Produsele gen "Ulei fără colesterol", jocurile tv "Sunaţi acum!", promovarea lipsită de etică a medicamentelor, imitaţiile produselor alimentare gen delicatese, toate acestea vor fi interzise din momentul intrării în vigoare a legii privind reglementarea practicilor incorecte ale comercianţilor.

Unul dintre cele mai elocvente cazuri dintre practicile comerciale înşelătoare a fost descoperit de către Agenţia Judeţeană pentru Protecţia Consumatorilor din Vrancea. "Inspectorii noştri au remarcat că în ambalaje pe care scria mare şi frumos <> se afla, de fapt, file de hering vopsit în roşu şi care era vândut pe post de somon. Ce-i drept, era menţionat faptul că la interior se află o imitaţie a peştelui-delicatesă. Dar... cuvântul <> era scris cu font 20 (litere mari, vizibile - n.r.), iar descrierea imitaţiei - cu font 4! Abia putea fi văzută explicaţia de către cineva cu privirea ageră... Ce să mai vorbim de un purtător de ochelari! Firma producătoare - Ocean Fish, din localitatea Afumaţi, jud. Ilfov, a folosit în acest caz o practică înşelătoare pentru comercializarea produsului respectiv ", exemplifică vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Gheorghe Ciubotaru. El nu uită să adauge că societatea menţionată a fost sancţionată, fiind şi obligată să scoată de pe piaţă produsul în cauză. "Dar legislaţia încă în vigoare nu permite o amendă mai mare de 1.000 de lei. În plus, dacă este achitată în termen de 48 de ore, vinovatul nu va plăti decât jumătate", precizează oficialul ANPC. În momentul în care noua lege va intra în vigoare, amenzile pentru aceste practici ilegale vor fi între 3.000 şi 30.000 de lei, fără posibilitatea diminuării. Momentul apariţiei legii trebuie să fie neapărat în acest an, potrivit obligaţiilor pe care România şi le-a asumat faţă de Uniunea Europeană.

Până atunci, "ţepele" de pe etichete vor continua să existe

În aceeaşi situaţie se mai află şi alte tipuri de alimente, din cele mai diverse categorii. "Există câteva tipuri de untdelemn care sunt inscripţionate <> . Numai că nu există niciun tip de asemenea produs fără colesterol! Este drept, unele tipuri de ulei pot conţine o cantitate mai redusă din acest produs organic... Dar niciodată, deloc!", accentuează Gheorghe Ciubotaru. Un alt tip de practică ilegală care va fi incriminat pe viitoarea lege este şi cel de omisiune înşelătoare. "Este întâlnită cel mai des în cazul suplimentelor alimentare şi al medicamentelor. Producătorul sau comerciantul <> să treacă în prospect sau pe etichetă efectele secundare sau chiar contraindicaţiile produsului respectiv. Mai ales produsele aşa-zis miraculoase beneficiază de astfel de <> . Au fost destule situaţiile în care unele produse de slăbit sau de fortifiere a organismului au generat probleme foarte neplăcute pentru cei care le-au consumat", mai atrage atenţia vicepreşedintele ANPC.

Practicile comerciale înşelătoare sunt cele prin care se deformează comportamentul consumatorului, în sensul de a-l convinge să ia o decizie comercială, pe care - într-o situaţie normală - nu ar fi luat-o
Gheorghe Ciubotaru
vicepreşedintele ANPC

Viitoarea lege va corecta şi alte carenţe

Şi includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor de a cumpăra un produs sau promovarea unui produs care seamănă cu marfa unui alt fabricant, cu intenţia de a induce în eroare consumatorul, va fi considerată practică incorectă. Actul normativ tratează ca practici comerciale înşelătoare afişarea neautorizată a unui certificat sau mărci de calitate şi angajamentul de a furniza un serviciu postvânzare consumatorilor cu care comerciantul a comunicat, înaintea încheierii tranzacţiei, într-o limbă care nu este cea oficială a statului.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite