"Magistrala albastra" a fost proiectata, in perioada interbelica, de doi studenti timisoreni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre cele mai mari ctitorii din perioada comunista, Canalul Dunare-Marea Neagra, a fost realizata pe baza unui studiu care i-a avut drept coautori pe doi studenti politehnisti timisoreni.

Una dintre cele mai mari ctitorii din perioada comunista, Canalul Dunare-Marea Neagra, a fost realizata pe baza unui studiu care i-a avut drept coautori pe doi studenti politehnisti timisoreni. Subiectul constituind lucrarea de diploma a celor doi viitori ingineri mecanici. Mircea Barglazan, profesor la Facultatea de Mecanica din Timisoara, fiul unuia dintre autorii proiectului hidrotehnic, a marturisit ca tatal sau, Aurel Barglazan, si Octavian Smighelschi au creat proiectul de 130 de pagini, cu titlul "Studiul unui canal navigabil Cernavoda-Constanta", publicat in anul 1929. Cei doi tineri autori, in varsta de 24 de ani, argumentau ca exista posibilitatea realizarii unui canal navigabil care "sa aiba iesire la Marea Neagra", proiect a carui rezolvare ar aduce tarii mari avantaje de natura economica, Romania nemaifiind nevoita sa plateasca "comisiuni internationale jenante pentru comertul romanesc" "diferitelor state mari, in special riverane" "care au tendinta de a pune o quasistapanire pe gurile Dunarii". Douazeci de ani mai tarziu, la 25 mai 1949, la indicatia lui Stalin, au debutat lucrarile care vor fi sistate in 1953, dupa constructia a 70 la suta din obiectiv. Lucrarile au fost reluate in 1975 si au fost finalizate la 25 mai 1984, dupa excavarea a circa 300 milioane de metri cubi de roca si pamant, cu o zecime mai mult decat la Canalul de Suez si cu jumatate mai mult decat la Canalul Panama.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite