Branduri Celebre: Louis Vuitton, lux întins pe trei secole

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la jumătatea secolului al XIX-lea şi până în zilele noastre, Louis Vuitton continuă să „călătorească“ alături de şefi de stat, aristocraţi, capete încoronate, vedete şi exploratori. Cuferele de voiaj Louis Vuitton au fost de faţă atunci când au fost descoperite originile fluviului Congo şi l-au însoţit pe primul pilot care a reuşit să traverseze Atlanticul.

Suntem conştienţi că, atunci când cumpărăm ceva „de firmă", plătim şi pentru numele brandului. Uneori, indiferent cât de cunoscută este marca, produsul pur şi simplu nu justifică preţul. Când vorbim însă de Louis Vuitton, pe lângă genţi şi cufere de voiaj, primim şi 157 de ani de istorie. O poveste construită în jurul călătoriilor, presărată cu urmaşi ai lui Napoleon, împărătese şi ţari.

Totul în decorul romantic al vapoarelor şi al trenurilor cu aburi, al primelor autoturisme şi al baloanelor cu aer cald. Pentru că, înainte ca starurile hollywoodiene (şi clonele lor din întreaga lume) să „pună mâna" pe toate genţile inscripţionate cu monograma „LV" pentru a-şi transporta câinii Chihuahua, produsele Louis Vuitton erau preferatele celor din înalta societate. Şi aceasta nu datorită preţurilor ridicate sau a tendinţelor, ci graţie caracterului practic, dovedit în călătorii.

Bagaje noi pentru o lume nouă

Imperiile se clădesc atunci când oportunitatea se întâlneşte cu perseverenţa. În zorii secolului al XX-lea, când noua realitate scotea din domeniul ficţiunii lucruri precum călătoriile la bordul unui vehicul condus chiar de tine şi zborurile peste Atlantic, conducerea Louis Vuitton a înţeles că această ocazie nu este una de trecut cu vederea.

Cuferele de voiaj Louis Vuitton s-au schimbat, urmând coordonatele noilor mijloace de transport. Două geamantane LV au fost „pasagerele" celui de-al doilea zbor peste Oceanul Atlantic. Charles Lindbergh, primul pilot care a reuşit să ajungă din SUA în Europa (în 1927), a comandat două genţi de la Louis Vuitton pentru zborul-retur către State.

Înainte de aceasta, în 1876, un cufăr de voiaj creat de Vuitton l-a însoţit pe exploratorul Savorgnan de Brazza în Africa, unde a descoperit originile fluviului Congo. De-a lungul timpului, genţile şi geamantanele Louis Vuitton „au călătorit" cu Napoleon al III-lea şi soţia sa, împărăteasa Eugenia de Montijo, regele Alonso al XII-lea al Spaniei, ţarul Nicolae al II-lea, Coco Chanel şi familia Vanderbilt (cel mai apropiat corespondent pentru aristocraţie în Statele Unite).

Cum a pierdut Vuitton brandul Vuitton

Promovarea brandului a determinat o creştere semnificativă a vânzărilor   Foto: Reuters



Fuziunea cu Moët-Hennessy (producător de băuturi alcoolice) din 1987 a transformat Louis Vuitton într-un uriaş conglomerat de lux. Însă, pentru familia Vuitton, care condusese până atunci compania, tranziţia nu a fost dintre cele mai line. Tranzacţia prin care s-au unit cele două companii a avut o valoare de patru miliarde de dolari.

La acea vreme, producătorul de băuturi alcoolice era de aproape trei ori mai mare decât Vuitton (ca vânzări şi reţea de magazine). Astfel, în urma fuziunii, familia Vuitton a rămas cu o participaţie de numai 17% în cadrul noii companii. La acea vreme, Louis Vuitton era condusă de Henri Récamier, unul dintre ginerii lui Gaston Vuitton. Récamier avea experienţă în afaceri. Imediat după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, el a intuit că întreaga lume va intra într-un amplu proces de reconstrucţie şi a fondat compania producătoare de oţel Stinox, pe care a vândut-o apoi cu un profit uriaş.

Miliardele din spatele companiei

Sub conducerea lui Récamier, vânzările Vuitton au ajuns, de la 10 milioane de dolari în 1977, la aproape un miliard de dolari în 1987. După fuziune, el a devenit vicepreşedinte al LVMH, în timp ce fostul preşedinte al Moët-Hennessy, Alain Chevalier, a preluat funcţia de preşedinte. Disputele dintre cei doi au izbucnit aproape imediat. Pentru a-i submina puterea lui Chevalier şi pentru a-şi consolida propria poziţie, Récamier i-a propus lui Bernard Arnault, un tânăr dezvoltator imobiliar, să devină acţionar al companiei.

Arnault avea însă propriile planuri şi, la scurt timp, el a ajuns să deţină 45% din LVMH. Chevalier s-a retras între timp, iar lupta se dădea acum între Récamier şi Arnault, care se bucura de sprijinul familiilor Moët şi Hennessy. În final, după un proces care a durat un an şi jumătate, ginerele lui Vuitton a fost forţat să se retragă. Bernard Arnault ocupă acum locul patru în topul celor mai bogaţi oameni din lume, cu o avere estimată de „Forbes" la 41 de miliarde de dolari.

41 de miliarde de dolari este averea lui Bernard Arnault, omul care controlează LVMH.

Momentele-cheie în istoria LV

image



- 1821 Se naşte Louis Vuitton în Jura, Franţa. La doar 14 ani, Vuitton pleacă spre Paris, pe jos (o călătorie de 400 de kilometri). Când ajunge în capitala franceză, devine ucenicul unui layetier (persoană care confecţionează bagaje). La câţiva ani, Napoleon al III-lea îl alege pe Vuitton pentru a fi layetierul oficial al soţiei sale, împărăteasa Eugenia.

- 1854 Se deschide primul magazin Louis Vuitton, în Paris. În acelaşi an, Vuitton introduce primul cufăr cu partea superioară plată. Până atunci, cuferele şi geamantanele erau rotunjite în partea de sus, pentru a nu permite apei să rămână pe ele.

- 1885 Louis Vuitton se extinde şi deschide cel de-al doilea magazin, la Londra. Ceilalţi producători îi copiază deja modelele. Într-o încercare de a elimina produsele contrafăcute, Vuitton creează şi începe să folosească numai un material cu model de tablă de şah, inscripţionat „marque L.Vuitton déposée" - în traducere aproximativă „marcă înregistrată L.Vuitton".

- 1892 Louis Vuitton moare şi este înlocuit la cârma companiei de fiul său, George Vuitton. George a fost cel care dus brandul la nivel global. Tot el a creat şi monograma „LV", devenită în timp emblemă (şi pentru mulţi chiar echivalent) cu marca Louis Vuitton. Florile şi modelul cu patru petale (quatrefoils) alăturate monogramei au fost inspirate de epoca victoriană, în care tendinţele orientale erau foarte răspândite.

- 1914 Se deschide un alt magazin în Paris. În acel moment, era cel mai mare magazin de obiecte pentru călătorie din lume.

- 1936 George Vuitton moare, iar fiul său, Gaston-Louis Vuitton, îi ia locul în fruntea companiei. În următorii 40 de ani, Louis Vuitton ajunge la vânzări de 10 milioane de dolari anual.

- 1987 Louis Vuitton se uneşte cu producătorul de băuturi alcoolice de lux Moët-Hennessy, dând naştere gigantului LVMH Moët-Hennessy Louis Vuitton, care deţine, în prezent, branduri precum Parfumes Christian Dior, Givenchy, Kenzo, Christian Lacroix, Celine, Guerlain şi Sephora.

Sub domnia lui Marc Jacobs

image

Marc Jacobs a devenit director de creaţie al producătorului francez Louis Vuitton în 1997   Foto: guliver/getty images



Calitatea şi caracterul util nu mai sunt însă garanţii ale succesului în epoca şi societatea noastră. Aşa cum era de aşteptat din partea unui expert în călătorii, Louis Vuitton nu a pierdut nici acest tren, îmbarcându-se într-o nouă etapă. Chiar dacă geamantanele şi cuferele de voiaj rămân coloana vertebrală a mărcii, oferta s-a diversificat pentru a ţine pasul cu timpurile. Genţile de mână sunt disponibile acum în toate formele şi dimensiunile (lucru facilitat şi de progresul făcut în tratarea şi prelucrarea pieilor). Acum, pe lângă obiectele clasice de călătorie, Louis Vuitton produce şi portofele, genţi pentru laptopuri şi pentru câini, cutii de bijuterii şi pentru cosmetice, cutii pentru pălării, genţi pentru golf şi pentru scutece.

Însă variaţiile făcute pe baza monogramei sunt cele care au revitalizat constant numele companiei. În 1997, creatorul de modă Marc Jacobs a preluat frâiele laturii artistice a Louis Vuitton.

Colaborări cu artişti de talie mondială

Un an mai târziu, Marc Jacobs prezenta linia „Monogram Vernis", considerată un succes. În 2001, colaborarea dintre Jacobs şi artistul american Stephen Sprouse a dat naştere liniei „Graffiti". Doi ani mai târziu, Marc Jacobs îl coopta pe artistul nipon Takashi Murakami, cu care a realizat ediţia limitată „Cherry Blossom" (una dintre cele mai bine vândute linii din istoria producătorului francez) şi colecţiile „Eye Love" şi „Multicolor".

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite