Liceenii români, cei mai oropsiţi din UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Vest, elevii învaţă la şcoală patru sau cinci ore pe zi. La noi, şi câte şapte ore. Un elev de clasa a X-a din Marea Britanie învaţă şase discipline, timp de 26 de ore pe săptămână. Elevul român stă în medie 33 de ore, iar numărul obiectelor de studiu este 15. Citiţi astăzi în Adevărul de Seară şi despre avantajele studierii limbilor moderne.

Mai puţine ore de sport şi de limbi străine. Aceasta este noua viziune a Ministerului Educaţiei.

În timp ce alte ţări din UE acordă o importanţă majoră educaţiei fizice şi limbilor moderne, la noi, autorităţile au tăiat una din cele două ore de sport pe săptămână ale elevilor de colegiu şi o oră de limbi moderne din programa liceelor tehnologice.

Motivaţia a fost aceea că din toamnă toţi elevii trebuie să petreacă la şcoală maximum 30 de ore faţă de 32-37 câte sunt în prezent.

Măsură superficială

„În toată lumea curriculumul e centrat pe competenţe. Iar cele 15 discipline pe care le urmează liceenii români nu reprezintă competenţe”, susţine Marian Staş, expert în educaţie.

Victor Nicolae, directorul Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr“ din Bucureşti susţine că orele ar fi trebuit reduse la 25 săptămânal, aşa cum este în majoritatea ţărilor UE.

„Este important să ţinem cont şi de profilul liceului. Materiile reduse la uman diferă faţă de cele de la real. Să se facă cinci ore pe zi plus o oră de opţional”, spune Victor Nicolae.

Chiar şi în aceste condiţii programa rămâne una încărcată. „Nu ne putem compara cu liceeni din SUA, de pildă. Ei învaţă 20 de ore pe săptămână şi au şase materii. Noi stăm în medie şase-şapte ore pe zi şi avem 15 materii”, afirmă Albert Craiu, elev din clasa a Xl-a la Colegiul Matei Basarab şi preşedintele Consiliului Elevilor din Capitală.

Tăierea limbilor moderne, dezavantaj

În timp ce în alte ţări limbile străine se studiază cel puţin trei ore pe săptămână, în România studiul se reduce la una sau două ore. „O limbă străină e ca o fereastră deschisă spre Europa. Dacă te duci în Franţa sau în Norvegia nu te descurci dacă nu şti o limbă străină”, susţine Tatiana Popescu, pedagog şi profesor de limba franceză de la Liceul Bilingv Miguel Cervantes din Capitală.

Dezorientare la liceele tehnologice

Adoptarea noilor planuri cadru pentru 2009-2010 de către Ministerul Educaţiei i-a bulversat pe  profesorii de la liceele tehnologice. Aceştia susţin că ministerul nu a făcut publică şi structura anului şcolar 2009 - 2010 şi că nu ştiu câte ore vor avea anul viitor.

„În condiţiile în care au tăiat din numărul orelor de limbi străine şi nici structura anului şcolar nu a fost aprobată, noi, profesorii de limbi moderne, nu ştim câte ore vom avea, dacă vom avea normă întreagă”, este de părere Sanda Mihăilă, profesoară de limbi moderne la Colegiul Petru Maior din Capitală.

Azi în Adevărul de Seară
Avantajele studierii limbilor moderne

Angajatorii cer limbi moderne

Specialiştii în resurse umane  susţin  că limbile străine sunt esenţiale pentru găsirea unui loc de muncă, în condiţiile în care România face parte din piaţa europeană a muncii. „Cunoaşterea limbilor moderne e obligatorie în profilurile tuturor anunţurilor de angajare.

Firmele cer tot mai mult  cunoaşterea  a cel puţin două limbi străine, indiferent  dacă viitorul angajat le va folosi sau nu. Iar în anumite posturi, a doua limbă străină e obligatorie.

De exemplu, la noi s-au dezvoltat foarte mult call-centerurile pentru companiile străine care au  intrat pe piaţa românească, iar aici trebuie să  faci procesare  de informaţii  în limbi străine”, spune Mădălina Motora, specialist în recrutare  la Manpower.

image
image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite