Lamuriri privind registrul de evidenta a salariatilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La cozile formate saptamana trecuta in fata Inspectoratului de Munca Bucuresti, majoritatea celor care se se inghesuiau sa depuna registrele de evidenta ale salariatilor spre inregistrare se plangeau

La cozile formate saptamana trecuta in fata Inspectoratului de Munca Bucuresti, majoritatea celor care se se inghesuiau sa depuna registrele de evidenta ale salariatilor spre inregistrare se plangeau ca nu sunt lamuriti cum sa le completeze. Pana si telefoanele puse la dispozitia Ministerului Muncii pentru indrumari aspra noului Cod sunt aproape blocate de numarul imens de solicitari zilnice. Pentru a facilita informarea patronilor si a angajatilor, am solicitat directorului Departamentului Juridic din cadrul Ministerului Muncii, Oana Cazan, lamuriri asupra modului in care se va tine evidenta evolutiei profesionale a salariatilor, de la 1 ianuarie 2004. Probarea vechimii in munca Potrivit noului Cod al Muncii, incepand cu data de 1 ianuarie 2004 dispozitiile Decretului 92/1976 privind carnetul de munca se abroga. Pana la aceasta data, vechimea in munca se probeaza cu carnetul de munca, ce se va elibera titularilor de catre angajatori, sau, dupa caz, de catre inspectoratele teritoriale de munca, pe baza de proces verbal individual de predare-primire. Dupa data de 1 ianuarie 2004, activitatea desfasurata de catre salariat - vechimea in munca, meserie si specialitate - se poate proba pe baza documentelor eliberate de catre angajatori. In vederea evidentierii activitatii salariatilor, angajatorii - peroane juridice sau fizice - au obligatia infiintarii si inregistrarii la inspectoratul teritorial de munca a registrului general de evidenta a salariatilor. Inregistrarea registrului de evidenta a salariatilor Pentru angajatorii deja existenti, termenul de inregistrare a registrelor la inspectoratele de munca s-a prelungit pana la data de 1 septembrie 2003. Angajatorii care se vor infiinta dupa aceasta data vor trebui sa inregistreze registrele in termen de 10 zile lucratoare de la data inceperii activitatii. Angajatorii care au infiintate sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemea unitati fara personalitate juridica, carora le-au delegat competenta incadrarii personalului prin inchierea de contracte individuale de munca, pot delega aceastora competenta infiintarii registrului. In acest caz, registrul se inregistreaza la inspectoratul de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul unitatea fara personalitate juridica. Registrul general de evidenta a salariatilor se pastreaza la sediul, respectiv domiciluil angajatorului (daca acesta este persoana fizica), iar in cazul registrelor infiintate de catre sucursale, agentii etc., acestea se pastreaza la sediile unitatilor fara personalitate juridica. Completarea registrelor Registrul se completeaza in ordinea incheierii contractelor individuale de munca si cuprinde: - elemente de identificare a tuturor salariatilor, precum numele si prenumele, codul numeric personal etc.; - elemente de identificare a contractelor individuale de munca, precum data incheierii contractului, data inceperii activitatii, modificarea si suspendarea contractului, durata acestuia, durata muncii exprimata in ore/zi, ocupatia (functia si/sau meseria), salariul prevazut la data incheierii contractului, data si temeiul legal in baza caruia inceteaza contractul. Inscrierile se efectueaza in registru la data incheierii, modificarii, suspendarii sau incetarii contractului individual de munca. Documentele care stau la baza completarii registrului vor forma dosarul personal al salariatului. Verificarea registrului Inspectorii de munca au dreptul de a retine registrul pentru o perioada de maximum 10 zile lucratoare pentru verificarea completarii dosarului. De asemenea, angajatorii vor pune registrul la dispozitia inspectoratului teritorial de munca sau a altor autoritati publice, la solicitarea acestora, in conditiile legii. La solicitarea salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze o copie a dosarului personal, precum si a filei din registru. In situatiile in care registrul a fost completat in intregime, pierdut sau deteriorat, angajatorul poate inregistra un nou registru. La incetarea activitatii angajatorului, registrul general de evidenta a salariatilor va fi depus la inspectoratul teritorial de munca la care a fost inregistrat in termen de 15 zile.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite