VIDEO „KK-MaKa“, brandul României în criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Născut din joaca „Serviciului Naţional de Comedie“, clipul „Imnului Crizei“ româneşti aduce peste 1,3 milioane de accesări în doar 10 zile de la lansarea în mediul viral.„În 2006 se cumpărau case/ Cu buletinul îşi lua o plasmă tot cretinul“... bilanţul ultimilor patru ani sună rău, dar aduce cifre-record de audienţă pe internet.

KK-MaKa, cel mai de succes viral de la noi, cu peste 700.000 de vizualizări după cinci zile de la lansare şi peste 1,3 milioane după alte cinci, a fost ideea lui Toni Grecu, cel care a făcut un „coup de foudre" pentru „Waka-Waka", hitul Shakirei de la Campionatul Mondial de Fotbal de anul acesta din Africa de Sud.

Conceput special pentru a fi difuzat pe Internet, în mijlocul vacanţei dintre două sezoane TV, clipul-parodie, produs independent de Toni Grecu, regizat de Dragoş Muşat, interpretat de echipa „Serviciului Român de Comedie", cu producţia muzicală a lui George Popa, aruncă sub lumina celebrităţii atât pe solista Ramona Hanganu, cea care devine peste noapte Shakira din Carpaţi, cât şi criza, cea care ne atinge atât cât s-o încoronăm pe ritmuri afro-moderne.

Controverse

Dacă pentru Toni Grecu, succesul clipului a venit neaşteptat, pentru analistul Media Iulian Comanescu, cifrele nu sunt tocmai un record: „Există mai multe materiale de YouTube care au depăşit cifrele respective: un rapsod care cântă «Puşca şi cureaua lată» are 3,6 milioane, mai e doamna cu căciulă roşie care vorbeşte cu totul ininteligibil cu un reporter, cu 2,3 milioane, Monica Columbeanu fără chiloţi, 3,2 milioane şi aşa mai departe. Nu mai pun la socoteală lipsynch-ul la O-Zone, cel original, al lui Gary Brolsma, care are peste 38 de milioane, deşi a fost lansat cu câteva luni înainte de apariţia YouTube."

Chiar şi aşa, produsul marca Divertis are calităţi incontestabile: „KK-Maka are toate ingredientele unei producţii «groase» de Internet: tomberoane, glume de toaletă, sâni şi picioare. În plus, tema e de actualitate, versurile destul de sprinţare, iar fata cântă O.K. Probabil că la publicul masculin apare şi o satisfacţie perversă atunci când serafica, deşi cam dezbrăcata protagonistă, spune porcoşenii.", adaugă Iulian Comănescu.

În competiţie cu imnul turistic

Amestecul de afro-românesc, punerea elementelor cu specific naţional - Casa Poporului, fetele frumoase, ciobanul cu oile - pe ritmuri şi în veşminte africane este o găselniţă cu ceva mai mult decât potenţial de hit în mediul viral. Alexandru Hâncu, unul dintre protagoniştii versurilor Imnului Crizei, recunoaşte că s-a gândit că produsul va concura şi va surclasa „Imnul Turistic" lansat luna trecută la Shanghai: „Eu am tăcut mâlc, să nu mi se spună că sunt nebun, dar am ştiut că putem să batem «Imnul Turistic» de cum am văzut clipul montat", a subliniat el.

Curios deziderat, dacă ne gândim că nu există încă o versiune într-o limbă de circulaţie internaţională, care să traducă mesajul pe înţelesul cât mai multor străini. Şi mai curios, dacă ţinem cont de mesaj, căci cine să fie interesat să viziteze o ţară descrisă ca-n filmele cu proşti, o ţară al cărei bilanţ al ultimilor patru ani se anunţă dezastruos?!

Paradoxuri

Analistul Iulian Comănescu punctează: „Dacă vorbim de „KK-Maka" în chip de «imagine» a României (identificare spontană), probabil că Imnul Crizei nu se apropie nici pe departe de lucruri precum Ceauşescu, Dracula sau Casa Poporului, în care noii potentaţi s-au încăpăţânat să se încoţopenească. Mai e şi bariera de limbă, cred că turiştii străini înţeleg cel mult cuvântul «caca» din clip." Şi dacă interesul ţărilor unde avem comunităţi mari de români este explicabil, cel din partea bulgarilor, care sunt balcanici fără a fi latini, este dificil de descifrat chiar şi pentru specialişti.

Bulgarii ne-au oferit peste 60.000 de accesări la doar o săptămână de la lansarea clipului. „Pe legea mea dacă ştiam că «Imnul Crizei» a fost foarte vizionat la bulgari. Poate în semn de mulţumire pentru că i-am scăpat de turci la 1877, deşi chestia asta e doar prin cărţile noastre de istorie! La ei, în centrul Sofiei, e doar o catedrală numită Aleksandr Nevski, înălţată în cinstea eliberatorilor ruşi...", exclamă ironic Iulian Comănescu.

Umor pe gustul publicului larg

„Imnul Crizei" este departe de producţiile cu care Divertis s-au impus pe piaţa românească. Umorul subtil, rafinat lipseşte cu desăvârşire, ceea ce ar putea transforma „joaca" lui Toni Grecu într-un eşec.

Iulian Comănescu găseşte o justificare pentru calitatea îndoielnică a umorului practicat în prezent de Divertis - „Sigur că umorul din Imnul Crizei e ceva mai apropiat de Vacanţa Mare decât de Divertis, un gen de poante pe care eu nu îl prizez. Dar, pe de altă parte, diferiţi membri ai grupului au declarat şi public, dacă nu mă înşel, că, odată ce au renunţat la cele patru spectacole la scenă, au fost obligaţi să coboare ştacheta destul de tare, ca să facă rating în fiecare săptămână pe TV.

Acum vreo 13-14 ani scriam divertisment pentru Florin Călinescu şi ştiu cât de greu e să faci glume pentru un public larg. La cum arată lucrurile, s-ar putea să fi fost doar o joacă de-a lui Toni, care a căpătat proporţii de ordinul a peste un milion de vizionări."

Joacă sau nu, născut din criza economică sau doar din criză de idei, viralul se bucură de succes. De aceea să nu vă mire şi nu care cumva, dintr-un patriotism exacerbat, să luaţi la rost sau, mai rău, la bătaie vreun biet venetic care, când va auzi de România, va exclama nu Hagi sau Nadia, nu Grădina Carpaţilor sau Marea Neagră, ci kk-maka!

Cine e de fapt „Shakira din Carpaţi"?

Ramona Hanganu, solista „Imnului Crizei", vorbeşte deschis despre povestea succesului înregistrat peste noapte, graţie viralului „KK-MaKa"...

„Adevărul": Publicul te ştie acum din „Imnul Crizei" - „KK MaKa", cel pe care-l cânţi cu acelaşi patos cu care a cântat şi Shakira imnul Campionatului Mondial de Fotbal din Africa de Sud - „Waka Waka". Cum ai ajuns să colaborezi cu „Serviciul Român de Comedie" pentru acest proiect?

Ramona Hanganu: La „Serviciul Român de Comedie" am intrat printr-un casting. Sunt solistă încă din sezonul trecut, de la lansarea show-ului la Pro TV. „KK-MaKa" a fost o joacă de vacanţă, la filmarea căruia m‑am distrat foarte tare, cu toate că eram foarte obosită, pentru că în două nopţi precedente filmasem pentru serialul „Moştenirea".

Care a fost cel mai haios moment din cele petrecute pe parcursul celor două zile de filmări pentru videoclip?

Ne-au amuzat teribil claxoanele cu care ne gratulau şoferii pe noi, fetele, având în vedere că am filmat în locuri publice. La un moment dat, doi motociclişti, care apar şi în videoclip, au trecut încet pe lângă noi, ambalându-şi la maximum motoarele imediat ce ne-au depăşit.

Ce-ţi spun oamenii de pe stradă, te recunosc?

Mi s-a întâmplat o singură dată până acum să fiu recunoscută şi s-a strigat după mine. Tare, dar prefer să nu spun cum anume.

Ai cântat în trupa Funny până în 2008, ai participat la diferite concursuri muzicale naţionale şi internaţionale. Cum e piaţa muzicală din România, de ce anume ai nevoie că să faci performanţă?

Trupa Funny a fost de fapt continuarea firească a trupei Ram-Tam-Tam. Cântam în duo cu Antonia de când aveam 5-6 ani, dar, crescând, numele a „rămas mic" şi ni l-am schimbat în Funny. Am câştigat numeroase premii şi trofee la multe festivaluri muzicale, la Cerbul de Aur, în 2008, am cântat în duet cu reprezentantul Turciei. Ca să ai succes îţi trebuie talent, desigur, dar şi multă voinţă, pregătire constantă, conjuncturi favorabile şi, de ce nu, un pic de noroc. Poţi să fii dăruit cu o voce foarte bună, dar nu ajunge; fără tehnică, fără respiraţie, dicţie, frazare bine controlată, nu faci performanţă, rămâi un amator.

Pe când un album şi ce stil muzical ai aborda?

Deocamdată mă concentrez pe cariera actoricească, dar, când va fi să scot un album, va fi pop-rock.

Cum e Ramona Hanganu, ce calităţi şi ce defecte are?

Hmm, complicat... tocmai pentru că îmi dau seama că încă mă descopăr, încă mai am mult de construit la ceea ce sunt, la cum sunt. Dar pot spune că sunt naturală, sinceră cu orice preţ, foarte serioasă şi implicată, sunt deschisă, prietenoasă şi sociabilă. Nu îmi plac jumătăţile de măsură, lucrurile făcute pe jumătate şi asta enervează uneori. Ştiu că mai am de corectat câte ceva la capitolul temperament, că sunt orgolioasă, ba chiar încăpăţânată, că nu am răbdare şi sunt repezită. Dar sper că încă mai pot îndrepta multe dintre defecte, mă străduiesc să fiu receptivă la orice observaţie, mai ales dacă vine din partea cuiva la a cărei părere ţin.

Cu ce artist ţi-ar plăcea să faci un duet?

La vârsta mea încă îmi permit să visez, aşa că probabil aş face orice pentru un duet cu Robbie Williams sau cu Jared Leto, cu Rihanna sau cu Celine Dion. Dar, în lumea reală, nu aş spune niciodată NU unui duet cu Loredana, cu Horia Brenciu sau cu Ionuţ Ungureanu de la Provincialii, de exemplu.

Imagine din clipul „Imnului Crizei“

image

La filmări, cu SRI-ul pe urmele protagoniştilor

Clipul s-a filmat în condiţii grele, cu SRI-ul pe urmele „Serviciului Român de Comedie". Alexandru Hâncu reuşeşte să scuze vigilienţa autorităţilor: „O măsură firească la urma urmei, o veche tradiţie a vigilenţei. Acuma, na - apar unii, cu dansatoare îmbrăcate în fustiţe africane, cu camere de luat vederi, în faţă la Guvern, la Casa Poporului. Turiştii străini năvălesc din autocare cu aparatele de fotografiat.

Dispozitivul de securitate trebuia să reacţioneze, nu? Buletinele la control, luat date, una-alta. Apoi, la filmarea cu zidul pe care scrie «Caca Makka», prin zonă urma să treacă, din întâmplare, o coloană oficială. Tradiţionala vigilenţă s-a manifestat din nou, şi tot aşa. La stână, printre oi, unde am fost cu Dragoş Stoica pentru momentul Becali, n-au venit, totuşi. Curios, nu?"

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite