Impozitul prezumtiv - o noua gaselnita a BNS

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Congresul BNS a adoptat o strategie asemanatoare unui program de guvernare, strategie pe care liderii sindicali doresc sa o negocieze cu guvernantii. Am stat de vorba cu Dumitru Costin, liderul

Congresul BNS a adoptat o strategie asemanatoare unui program de guvernare, strategie pe care liderii sindicali doresc sa o negocieze cu guvernantii. Am stat de vorba cu Dumitru Costin, liderul BNS. - Elementul de noutate absoluta este impozitul prezumtiv. Ce inseamna acest impozit? - S-a observat ca in economiile in tranzitie, datorita modificarii repetate a legislatiei sau insuficientei instrumentelor de control. se produc tot felul de perturbatii in raportari. Un exemplu, domnul functionar X, sef de nu stiu ce, are venituri declarate de 150 de milioane la nivelul unui an, dar ii cresc in batatura o vila, o masina de lux si alte minuni. - Ar trebui sa faca cineva o investigatie, sa vada de unde i-au rasarit minunile... - Corect, dar nu se face. In schimb, se constata la fata locului ca ce-a declarat omul asta, pe hartia de la Fisc, difera de ceea ce are in batatura. Se evalueaza masinuta, vaporasul si eu stiu pe ce a mai cheltuit ala banii, sau conturile pe care le are, altele decat cele declarate. Omul nu va fi considerat evazionist, ca poate nu le-a furat, doar a uitat sa le declare, si i se aplica impozit pe alt venit. Acest mecanism se aplica in multe tari din Europa Centrala si de Rasarit. Aceeasi metoda se va aplica si agentilor economici care declara un profit mic, dar au bani sa-si mobileze o hala, si-au luat nu stiu cate masini... - Cum se va aplica impozitul? - Toate bunurile se evalueaza, se considera venit si se aplica impozitul pe venit. - Alta noutate o reprezinta propunerea de a introduce indicatori de performanta privind cheltuirea banului public. Cum ar functiona acesti indicatori? - De exemplu, consideram ca se poate stabili la nivelul economiei nationale cat costa un kilometru de sosea. Acest pret devine un indicator si putem sa monitorizam cheltuielile publice. Daca vom constata ca la noi se construieste cu mult mai mult decat pretul mediu stabilit, este evident ca e ceva in neregula. Este un instrument in mana autoritatilor de control, dar este si un instrument transparent, la indemana publicului. Vedeti cum fug toti ca dracul de tamaie cand ii pui sa declare pretul mediu la metru patrat construit in Romania. - Cereti, de asemenea, micsorarea impozitelor, desi, cand Ministerul de Finante a propus introducerea cotei unice de impozitare, ati fost impotriva. - Cota unica nu diminua impozitul decat pentru salariile foarte mari, iar la noi problema este alta: supraimpozitam veniturile pana la medie. Cea mai mare categorie de salariati - 60-70 la suta - are venituri mici si pana in medie. Orice modificare in aceasta zona se resimte imediat in veniturile bugetare. Ministrul Tanasescu nu si-ar fi pus gatul in lat sa ramana fara venituri; are constrangerile pe buget, un deficit care trebuie sa fie mentinut foarte mic. El avea un singur tel: sa renunte la venitul global. Introducand cota unica, desfiinta venitul global, care era principalul instrument prin care avem o situatie clara a veniturilor din societate. Dovada ca n-a avut de gand sa reduca impozitul este faptul ca a respins propunerea noastra de a modifica grila de impozitare, de la 5 trepte la 3, concomitent cu reducerea cotei minime de impozitare de la 18 la 14 la suta, iar pentru salariile mari coboram impozitele de la 40 la 25 la suta. Deficitul la bugetul de stat putea fi compensat din veniturile celor care renuntau la munca la negru urmare a scaderii impozitelor. - Cereti majorarea salariului minim prin reducerea contributiilor sociale. Cu cat ar trebui reduse? - Deocamdata, negociem aceasta problema cu patronii, si apoi o vom prezenta Guvernului. Contributiile la pensii, sanatate, somaj sunt foarte mari in Romania, iar in 2007 va trebui sa le aliniem la ceea ce exista in UE. Este adevarat ca nu exista constrangeri din partea UE in acest sens, dar, daca ramanem cu actualul pret al fortei de munca, vom crea dumping pe piata lor. Salariile la noi nu pot insa sa mai creasca considerabil, patronii nu au resursele financiare si actualul sistem de taxe si impozite ii sugruma. Deci va trebui sa gasim o modalitate de a reduce, progresiv, atat impozitul, cat si contributiile sociale.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite