Imperiul Christian Dior, în lipsa unui geniu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Plecarea lui John Galliano a lăsat casa de modă franceză pe un drum necunoscut. Cel puţin aşa spun mai mulţi critici de modă după prima colecţie fără excentricul designer. Cel mai aşteptat eveniment al Săptămânii Haute Couture de la Paris a fost prezentarea colecţiei Dior. Concluziile sunt departe de a fi optimiste.

Colecţia prezentată de casa Dior în cadrul Săptămânii Haute Couture de la Paris, săptămâna trecută, a fost un amestec de stiluri nedigerat de criticii de modă. Prezentarea a părut că introduce patru show-uri semnate de patru designeri diferiţi. Începând cu formele geometrice în nuanţe pastelate, urmate de ţinute de vară cu influenţe marocane, până la ţinute de seară cu o alură psihedelică şi rochii de bal uşor plictisitoare. Concluzia: geniul a lipsit cu desăvârşire.

Designerul britanic John Galliano a fost suspendat din funcţia de director de creaţie al casei Dior, în luna februarie, din cauza unor comentarii antisemite. Acesta a fost înregistrat, într-o cafenea din Paris, în timp ce declara că îl adoră pe Hitler. Autorii înregistrării video l-au dat în judecată pentru antisemitism, iar designerul a fost arestat imediat.

În ultimii 15 ani, Galliano a resuscitat şi a stabilit tendinţele în lumea modei. Plecarea ruşinoasă a excentricului britanic cu origini spaniole de la casa de modă a ridicat mai multe probleme decât şi-ar putea închipui cineva. Didier Grumbach, preşedintele Federaţiei Franceze a Pret-a-Porter-ului Couturierilor şi Creatorilor de Modă, spunea recent că brandul a devenit mai puternic decât designerul, iar clientul rămâne fidel mărcii. Grum­bach încerca să convingă presa că Dior nu va pierde de pe urma plecării lui Galliano. Vânzările casei Dior vin ca un argument pentru declaraţia sa, dar criticile de specialitate, bloggerii deveniţi autoritate în domeniu şi editorii de modă susţin exact opusul. Designerul este marca. El este cel care o reinventează când este nevoie, cel care susţine creativ imaginea casei de modă, cel care îşi atribuie esenţa brandului respectiv.

La cea mai recentă prezentare Dior a fost evident că nu mai are cine să-şi asume această uriaşă responsabilitate. Colecţia pentru Săptămâna Haute Couture de la Paris, adică unul dintre cele mai importante evenimente ale anului, a fost gândită şi realizată de o echipă numeroasă, iar asta a fost o problemă: lipsa unei entităţi. „Situaţia trebuie să fie foarte ciudată la casa Dior zilele acestea, dacă este să judecăm după colecţia haute couture prezentată la Muzeul Rodin. Tot soiul de vibraţii ciudate, împreună cu absenţa unui lider, şi-au găsit o cale de a «respira» prin hainele prezente. Lansarea unei colecţii este asemănătoare cu statul pe canapeaua unui psiholog: lucrurile se ivesc pur şi simplu. Am rămas cu impresia unei colecţii interimat, cel puţin până când Dior stabileşte succesorul lui John Galliano", a scris editorul de modă Cathy Horyn, de la „The New York Times".

„În haute couture, interimatul nu merge"

Haute couture înseamnă haine croite manual. Hainele haute couture nu se comercializează şi nu sunt destinate publicului larg, ci unei clientele exclusiviste, dispusă să plătească preţuri începând de la 30.000 de euro până la sume cu şase zerouri pentru o piesă vestimentară. În lume există în jur de 3.000 de clienţi ai hainelor haute couture. Aşa că decizia Dior de a respecta calendarul colecţiei prezentate de nume mai puţin cunoscute a fost catalogată de cotidianul britanic „The Guardian" drept riscantă şi intrigantă.

Două ţinute din noua colecţie, prezentate la Muzeul Rodin din Paris, săptămâna trecută



Deşi în mod oficial n-a fost numit niciun succesor al lui Galliano la conducerea casei Dior, la finalul prezentării şi-a făcut apariţia pe scenă Bill Gaytten, omul care a stat în spatele creatorului de modă în ultimii ani. „Greşeala gravă pe care a făcut-o Bill Gaytten, cel care a condus echipa de creaţie, a fost să nu se bazeze pe experienţa lui de 23 de ani alături de Galliano", a spus celebra Suzy Menkes, de la „International Herald Tribune".

„The Australian" observa, la un nivel ridicat al pragmatismului, lipsa hainelor de iarnă într-o colecţie dedicată sezonului toamnă-iarnă: „Într-un fel, rateul este surprinzător. Croitoresele şi croitorii de la Dior sunt printre cei mai buni din lume, iar Bill Gaytten a lucrat cu Galliano ani buni".

„Tot ce-a transmis colecţia a fost statutul ei de interimat, iar în haute couture, interimatul nu merge... Au fost formele Galliano, impertinenţa Galliano. Ce n-a fost: arta Galliano care transporta hainele, chiar şi în cele mai simple colecţii, pe un tărâm de o frumuseţe rară" a fost concluzia site-ului de specialitate „Women's Wear Daily". La o primă vedere, ai putea crede că Galliano rămâne răsfăţatul presei. Dar oamenii care i-au simţit lipsa pe podium sunt aceiaşi care nu l-au cruţat de critici în toiul scandalului provocat de acuzaţiile antisemite.

Final deschis

Nimeni nu poate spune ce se va întâmpla cu legenda Dior, nici măcar bazat pe antecedente. Este ştiut că mai-marii de la Dior erau frustraţi de Galliano, precum şi el de aceştia. Potrivit zvonurilor de la Paris,  lovitura împotriva lui Galliano a fost pregătită de acum doi ani, de când există înregistrarea video. Dacă Dior este o casă cu istorie, o parte a istoriei franceze, şi este, atunci trebuie să găsească un creator care deţine viziunea estetică pentru următoarele decenii. Şi trebuie să-l lase să-şi facă meseria aşa cum ştie el.

"Ce n-a fost: arta Galliano care transporta hainele, chiar şi în cele mai simple colecţii, pe un tărâm de o frumuseţe rară."
Women's Wear Daily

Cine-i urmează lui Galliano?

image

Bill Gaytten, omul care a preluat neoficial funcţia creativă la Dior



Omul care s-a ocupat de colecţia haute couture, Bill Gayten, a lucrat 23 de ani alături de John Galliano. „Nu este o schimbare în viaţa mea profesională. Fac acest lucru de mult timp. Show-ul pentru linia vestimentară pentru bărbaţi a fost puţin diferit pentru că el (Galliano - n.r.) n-a fost acolo. Abia aştept să ascult părerea lui", a declarat Gaytten pentru Women's Wear Daily. Deşi n-a fost numit în mod oficial directorul creativ al casei de modă, este cel mai probabil ca Gayten să ocupe o perioadă poziţia fostului său mentor.

15 ani a fost John Galliano directorul creativ al casei de modă Christian Dior.

Pastila de modă: "Mai mult decât un moft"
Sînziana Boaru

Am văzut recent vitrina magazinului Selfridges, din Londra. Am zăbovit cu câteva prietene în faţa ei, fascinate de poveştile expuse. Târziu am văzut pantofii albastru electric de la Acne sau geanta Chloe la care pot doar să visez. Şi asta pentru că vitrina arăta mai mult decât o pereche de pantofi. Arăta că moda este o artă şi că în niciun caz nu trebuie bagatelizată ca un moft. Moda înseamnă poveste, istorie, vizual. Vitrina aceea spunea povestea unei femei care s-a înconjurat toată viaţa de lucruri frumoase, dar mai ales de lucruri care o fac să se simtă unică prin propriile alegeri.

Cu această idee în minte, am realizat secţiunea „Pentru ea". Pentru tine, cea care eşti mereu interesată să afli mai mult despre ceea ce-ţi place, dar mai ales despre lucruri pe care încă nu le ştii. Paginile ce urmează prezintă designeri români care îndrăznesc să gândească altfel. Laura Lazăr, tânăra care face rochii pentru „prinţese rock", povesteşte despre lucrurile care au influenţat-o în cariera ei (pagina 79). Venera Arapu, primul designer român care a participat la Săptămâna Modei din Paris, îşi aminteşte de sacrificiile făcute în anii petrecuţi în Franţa, departe de noul ei născut (paginile 86-87). Mai afli că nu trebuie să-ţi fie teamă de culorile neon (paginile 80-81), dar şi că pantofii copilăriei tale sunt vedetele sezonului (pagina 78).

Paginile acestea noi sunt o schimbare. Chiar şi cu teama de început, ştiu că urmează o serie de întâmplări frumoase, care n-ar fi posibile altfel.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite