Dilema Săptămânii: Cum facem cumpărături: în magazin sau online?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi români renunţă să mai bată magazinele şi fac cumpărături pe internet. Produsele vândute în spaţiul virtual şi-au câştigat clienţi din rândul persoanelor presate de timp. Magazinele stradale sunt preferate de cei cărora le place mersul la shopping.

Citiţi şi: Jumătate dintre femei urăsc cumpărăturile

Magazinele clasice, mai mult sau mai puţin renumite, oferă consumatorilor ocazia să-şi exerseze un ritual caracteristic societăţii de consum: shopping-ul. Acest limbaj social, pe care doamnele îl înţeleg şi îl respectă mai mult decât domnii, i-a determinat pe patronii de magazine să-şi reinventeze modul de prezentare, iar pe producători să aibă grijă mai mult la aspectul produselor. Spaţiile stradale destinate comercializării mai fac parte dintr-un ansamblu de factori care contribuie la socializarea indivizilor. Prin aceasta sunt şi singurele, spre deosebire de cele virtuale, care îţi oferă contactul direct cu mărfurile şi cu vânzătorul.

De celalaltă parte a baricadei, totul se rezumă la tehnologie şi rapiditatea acţiunii de a cumpăra. Internetul ne-a uşurat viaţa în multe privinţe, iar unul dintre segmentele câştigate este acela al cumpărăturilor. În epoca vitezei sociale nici nu se putea întâmpla altfel. Stând în faţa unui calculator poţi comanda de la îmbrăcăminte şi aparatură electronică la masa de seară, bijuterii şi bilete la concerte. Într-adevăr, în magazinele virtuale nu găseşti hârtie igienică sau pastă de dinţi, deşi sunt câţiva întreprinzători temerari care, pentru un comision, îşi asigură chiar şi această gamă de produse personale.

În România funcţionează mii de magazine virtuale, iar în topul accesării lor de către consumatori se află cele care vând produse electronice şi electrocasnice, telefoane mobile şi diverse gadgeturi. Dacă bărbaţii români preferă  în general aparatura şi ultimele noutăţi tehnice, femeile sunt interesate de produse de îngrijire personală, haine şi, uneori, când viaţa o cere, chiar şi rochii de mirească.

„Pe internet nu văd decât fotografii ale produselor"

Anişoara Ilie (36 de ani) este avocat în Bucureşti, se află mereu sub presiunea timpului din cauza serviciului şi şi-ar face cumpărături de pe internet dacă ar căpăta încredere în magazinele virtuale.

„Nu cred că este încă momentul să vorbim despre a face cumpărături pe internet în adevăratul sens al cuvântului. Piaţa aceasta este încă în curs de dezvoltare şi de consolidare la noi. Când şi plata online va fi mai bine securizată, poate atunci am să mă gândesc să folosesc mai mult internetul pentru cumpărături. Părerea mea este însă alta: magazinele clasice sunt adevăratele magazine", spune Anişoara.
Tânăra mărturiseşte că pentru ea soluţia cea mai sigură şi mai la îndemână o reprezintă magazinele clasice, enumerând câteva dintre avantaje.

„În magazinele obişnuite ai timp să te familiarizezi cu produsul pe care ţi-l doreşti, fie că e vorba de o bluză, fie de un ceas deosebit. Şi ai ocazia să vezi pe viu marfa. Pe internet nu văd decât poze şi nici nu-mi dau seama dacă mi se potriveşte ceva sau nu. Fireşte, vorbim de produsele pe care le-ar comanda o femeie, nu de aparatură", adaugă Anişoara.

De mai multă vreme, magazinele clasice au constatat că cea mai bună strategie de vânzare este fidelizarea clientului. De exemplu, proprietarii de buticuri de haine au furat această idee de la magazinele online, care atrag un număr restrâns de persoane, dar care rămân fidele.

„Merg la magazine care au produse de îmbrăcăminte deosebite. Am reuşit să stabilesc o legătură cu proprietara. Prin această atitudine şi-a creat un cerc de clienţi. E ceva exclusivist. Cine cumpără mereu are parte de acest tratament", mai spune  Anişoara.

"În magazinele obişnuite ai timp să te familiarizezi cu produsul pe care ţi-l doreşti, fie că e vorba de o bluză, fie de un ceas deosebit."
Anişoara Ilie
avocat

„Comand de pe internet, dar sunt foarte precaut"

Altfel arată strategia de cumpărături în cazul bărbaţilor. De pildă, Iulian Manolache (26 de ani), care lucrează ca inginer IT la o multinaţională din România, este familiarizat cu mediul online destul de mult ca să-i acorde încredere. Însă precizează că nu cumpără decât aparatură, tricouri, încălţăminte şi cadouri pentru prietena sa.

„Comand fel de fel de produse de pe internet, dar sunt foarte precaut cu modalitatea de plată. De exemplu, am găsit un magazin online de tricouri imprimate cu numele unor formaţii rock şi, înainte să merg la concertul susţinut de Judas Priest la Bucureşti, mi-am cumpărat unul". Tânărul spune că nu foloseşte orice magazin online, ci urmăreşte cu atenţie dacă aceştia respectă regulile pieţei virtuale şi drepturile consumatorilor.

„Nu cumpăr de pe un site care are afişat doar un număr de mobil pentru comenzi. Vreau să văd adresa, un e-mail pentru întrebări suplimentare. Sunt exigent şi în ceea ce priveşte modalitatea de plată. Nu mă grăbesc să plătesc online cu cardul de debit, deoarece mi-e teamă să nu fiu înşelat", adaugă Iulian.

El recomandă celor care vor să comande produse de pe internet să citească mai întâi forumurile de profil: „Cel mai sănătos este comanzi online şi să plăteşti direct reprezentantului firmei atunci când îţi aduce produsul. În felul acesta poţi vedea ce ai cumpărat şi nici nu rişti să rămân fără bani în cont".

Un alt aspect important al cumpărăturilor online este, continuă el, modalitatea în care produsul poate fi schimbat sau reparat în cazul în care se deteriorează în perioada de garanţie: „Am cumpărat un mp3 player anul trecut şi după două săptămâni s-a stricat. Mi-au dat altul nou şi s-a stricat şi acela. De fapt, marca era de vină, nu furnizorul online. Chiar dacă l-aş fi încercat mult într-un magazin obişnuit, tot aşa se întâmpla", adaugă  Iulian Manolache.

"Cel mai sănătos este comanzi online şi să plăteşti direct reprezentantului firmei atunci când îţi aduce produsul."
Iulian Manolache
specialist IT

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite