Casa Nationala de Pensii ii sfatuieste pe angajati sa-si verifice patronii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ei ar trebui sa-si pastreze toti "fluturasii" de salariu

Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) a lansat ieri, la Ploiesti, programul pilot "Certificarea Stagiului de Cotizare". Potrivit noului sistem public de pensii, instituit de Legea nr. 19/2000, CNPAS certifica anual, din oficiu, stagiul de cotizare al asiguratilor, precum si punctajul anual realizat, prin intermediul caselor judetene de pensii. "Pana acum nu am avut o baza logistica, inclusiv pentru realizarea sistemelor informatice de evidenta a contribuabililor. De asemenea, introducerea declaratiilor privind evidenta nominala a asiguratilor a reprezentat o noua obligatie legala pentru angajatori. Nu de putine ori, acestea contineau date eronate sau incomplete sau chiar a fost omisa depunerea lor", a declarat Petre Ciotlos, secretar general al CNPAS. Aceste certificate vin, in primul rand, in ajutorul angajatilor, care vor putea compara datele trimise de catre angajatori si inregistrate in evidentele caselor de pensii cu cele pe care acesta le cunoaste. "Emiterea si distribuirea acestui document determina un grad mai mare de responsabilizare a asiguratului in raport cu angajatorul. De asemenea, da posibilitate rectificarii din timp a eventualelor neconcordante cu privire la stagiul de cotizare realizat in unitatea de timp si la veniturile care vor sta la baza calculului pensiei", a explicat Ion Dumitru, director executiv al Casei Judetene de Pensii (CJP) Prahova. Deocamdata, prahovenii vor primi certificatele pentru anul 2001. Distribuirea acestora se va face prin intermediul ultimului angajator care a depus declaratie pe anul 2001. Pentru agentii economici care aveau la acea data mai mult de 500 de angajati, certificatele vor fi impartite, prin intermediul CJP Prahova, la sediile firmelor. Pentru restul firmelor se vor intocmi grafice pentru ridicarea certificatelor de la sediul casei de pensii. Pentru agentii economici cu mai putin de 20 de angajati, certificatele vor fi distribuite odata cu depunerea declaratiilor lunare de asigurari sociale. Persoanele care in anul 2001 erau platite din fondul de somaj isi vor primi certificatele prin intermediul postei. In cazul in care exista persoane care si-au pierdut certificatul sau nu l-au primit dintr-un motiv sau altul, acestia pot cere un alt exemplar, de data asta, contra cost. "Ce este foarte important este constientizarea populatiei asupra importantei pastrarii, de acum incolo, a fluturasilor de salariu. Astfel, le va fi mult mai usor sa verifice daca datele trimise de angajatori sunt in regula. Exista multe cazuri in care angajatii primesc intr-o luna, de exemplu, 10 milioane de lei, dar de fapt, este inregistrat ca ar fi primit doar 2,5 milioane. Si atunci, se intreaba la calcularea pensiei, de ce primesc asa de putin", a mai spus Ion Dumitru.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite