În Bucureşti, şase candidaţi pe un loc de profesor titular

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La mijlocul lunii iulie, cadrele didactice vor concura pentru 13.247 de posturi vacante la nivel naţional, dintre care numai 2.689 sunt titularizabile Cariera didactică din România depinde

La mijlocul lunii iulie, cadrele didactice vor concura pentru 13.247 de posturi vacante la nivel naţional, dintre care numai 2.689 sunt titularizabile

Cariera didactică din România depinde în mare parte de concursurile naţionale organizate pentru ocuparea prin concurs a posturilor vacante. În timp ce în alte părţi ale lumii profesorii sunt angajaţi numai după ce dau examene foarte dure de comunicare, creativitate şi exprimare clară, la noi dascălii sunt puşi să reproducă o programă dinainte stabilită. Odată titularizaţi, ei pot rămâne în posturi până la pensie.

"Examenul de titularizare în învăţământ e de fapt un sistem centralizat prin care sunt angajaţi profesorii. Atâta vreme cât se organizează un astfel de concurs, directorul de şcoală nu poate fi acuzat de lipsă de performanţă", spune profesorul Eugen Palade, reprezentant al organizaţiei CEDU 2000+. Acesta este de părere că dascălul ar trebui angajat de către directorul de şcoală. "Un examen obiectiv ar fi la clasă, unde profesorul ar trebui să fie văzut cum predă şi ce face. Nu ca în prezent, când profesorii sunt puşi să scrie teorie despre cum predau", mai spune Eugen Palade.

Sindicaliştii se tem de şomaj

Sindicaliştii din educaţie nu sunt însă de acord cu descentralizarea şi angajarea profesorilor de către autorităţile locale. Ei cer ca, în cazul desfiinţării catedrelor, să nu devină şomeri ca oricare alţii. "Titularizarea în învăţământ presupune că, atunci când se desfiinţează o catedră undeva, profesorul intră automat într-o mişcare de personal, prin care statul îi găseşte un alt post. Dacă se va renunţa la acest sistem şi se va înlocui titularizarea în învăţământ cu titularizarea pe post înseamnă că statul nu mai are niciun fel de obligaţie faţă de profesori după ce ei rămân şomeri", ne-a declarat Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere "Spiru Haret". Nistor adaugă că un cadru didactic nu poate deveni un şomer ca oricare altul, deoarece "această meserie este una vocaţională".

Titularizare după creativitate, în Anglia

Profesorii care au lucrat în alte sisteme de învăţământ spun că titularizarea e complet diferită. În ţări precum Marea Britanie, Australia, Statele Unite ale Americii sau Canada, nimeni nu ajunge profesor numai dacă reproduce materia cerută la examen. "În alte ţări, mai ales în sistemul anglo-saxon, sunt mulţi profesori care aşteaptă titularizarea ani în şir. Directorii sunt de fapt angajatorii, şi nu inspectoratele cum e la noi", spune Florin Colceag, preşedintele organizaţiei Edugate. În opinia acestuia, din cauza lipsei de concurenţă dintre şcoli nu se poate vorbi despre performanţă. "Nu există creativitate în predare. Cursurile sunt ţinute după un anumit tipic, pentru că profesorii trebuie să urmărească o programă sau un manual", completează Florin Colceag.

Propunere: manageri şcolari profesionişti

În opinia unora dintre experţii în programe de educaţie, sindicatele au un rol important în menţinerea examenului de titularizare. "Sindicatele din învăţământ preferă să menţină status-ul quo-ul <> , în loc să-şi asume proiectarea unei strategii moderne şi eficiente de management al resursei umane", spune Marian Staş, preşedinte de la Codecs pentru Leadership. "În mod paradoxal, directorii grădiniţelor, şcolilor şi liceelor au competenţa legală să angajeze personal de serviciu şi auxiliar, dar nu au şi competenţa de a angaja echipa de cadre didactice", mai spune Staş. Acesta adaugă că pentru un management performant al resursei umane din educaţie ar trebui să există colegii speciale pentru formarea managerilor şcolari profesionişti, cu durata de trei ani, iar această profesie să fie recunoscută în Codul ocupaţiilor din România.

La examenul de titularizare vine un profesor care nu are niciun interes să aibă continuitate în şcoală, blochează un post, şi peste şase luni pleacă din ţară sau la alte slujbe mai bine plătite. Blochează postul pentru că acest lucru le dă o stare de siguranţă
Mihail Hărdău
fost ministru al educaţiei

Posturi scoase la concurs în 2007

La examenul de titularizare din acest an, profesorii vor concura pentru 13.247 de posturi vacante, dintre care numai 2.689 sunt titularizabile, 1.374 dintre acestea fiind în şcolile din mediul urban, iar 1.315 pentru şcolile de la sate. În Bucureşti există 682 de posturi titularizabile, pentru care s-au înscris 3.300 de candidaţi.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite