Bolnavii identifică medicii curanţi după coafură!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi există din 2003 o lege a drepturilor pacienţilor, majoritatea celor internaţi nu cunosc nici măcar numele doctorului care-i tratează Cui ne adresăm? Orice încălcare a drepturilor

Deşi există din 2003 o lege a drepturilor pacienţilor, majoritatea celor internaţi nu cunosc nici măcar numele doctorului care-i tratează

Cui ne adresăm? Orice încălcare a drepturilor existente în Legea 46/2003 poate fi semnalată conducerii spitalului (răspundere administrativă), Colegiului Medicilor (răspundere disciplinară), comisiei de malpraxis din cadrul Autorităţii de Sănătate Publică (răspundere legală, civilă) sau Parchetului (răspundere legală, penală). Legea drepturilor pacientului poate fi consultată pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (www.cnas.ro).

Cu toate că mulţi români îşi plătesc asigurările sociale de sănătate, o mare parte din ei nu îşi cunosc drepturile ca pacienţi. Ei nu ştiu că de patru ani există o lege care îi obligă pe medici să le explice pacienţilor de ce li se administrează un anumit tratament, care sunt riscurile în cazul unei operaţii, ce alternative şi în ce condiţii poate obţine şi o altă opinie medicală.

Florentina Matei este din Galaţi şi timp de cinci zile a fost internată la Institutul de Pneumologie "Marius Nasta" din Bucureşti. "Nu cunosc cum o chema pe doamna doctor care m-a tratat, dar ştiu că este înaltă şi are părul prins în coadă", ne-a spus fosta pacientă a spitalului bucureştean.

Pe uşa de la intrarea în institut este afişat la vedere un extras cu obligaţiile care revin pacienţilor, dar nici urmă de drepturi. O mare parte din personal nu poartă ecusoane de identificare, aşa că nu prea ştii cum să te adresezi cuiva.

La Spitalul de Copii "Grigore Alexandrescu" din Capitală, la avizier sunt afişate prevederile Legii 46/2003, a drepturilor pacientului, însă într-un loc în care cu greu le poate vedea cineva. Chiar dacă legislaţia obligă cadrele medicale să-şi adapteze limbajul pe înţelesul pacientului, să îl informeze asupra bolii de care suferă, să-i prezinte alternativele existente la procedurile propuse, inclusiv să-i aducă la cunoştinţă pacientului internat că poate apela la serviciile medicale acordate de către un medic acreditat, din afara spitalului, foarte puţine cadre medicale se achită de sarcini.

"Din păcate, legea nu este favorabilă pacientului, deoarece ea nu prevede sancţiuni pentru cei care o încalcă. În consecinţă, nu există o responsabilizare a cadrelor medicale", ne-a declarat dr. Alexandru Buzamet, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Asiguraţilor şi Pacienţilor din România.

Pacienţii, nemulţumiţi de medici Potrivit acestuia, la sediul asociaţiei ajung frecvent plângeri din partea pacienţilor nemulţumiţi de modul în care au fost trataţi. Mulţi însă, spune dr. Buzamet, nu ştiu unde să caute sprijin. "Casa de asigură ri de sănătate are obligaţia de a informa, anual, asigurătorii asupra drepturilor pe care aceştia le au ca pacienţi, lucru care nu se întâmplă în prezent", a mai adăugat dr. Buzamet.

Românii spun că banii, relaţiile şi statutul social deschid uşa medicului Conform unui sondaj efectuat de Fixmedia în luna aprilie, la cererea Colegiului Medicilor din Iaşi, 32 la sută din cei 340 de pacienţi chestionaţi au declarat că sunt nemulţumiţi de comunicarea cu medicii.

De asemenea, 63 la sută din cei care au răspuns la chestionar au afirmat că vor ca medicii să-şi adapteze "limbajul" după nivelul lor de înţelegere. Majoritatea celor intervievaţi au afirmat, în ceea ce priveşte accesibilitatea la serviciile de sănătate, că pentru a fi beneficiarii unor astfel de servicii au nevoie de bani, relaţii sau statut social.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite