Clientul - captiv in piata serviciilor- considera presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare a Serviciilor de Gospodarie Comunala
0Locuitorii diverselor orase sau comune din Romania nu sunt altceva decat "clientii captivi" ai operatorilor de servicii publice comunale: salubrizare, alimentare cu apa si canalizare, incalzire sau
Locuitorii diverselor orase sau comune din Romania nu sunt altceva decat "clientii captivi" ai operatorilor de servicii publice comunale: salubrizare, alimentare cu apa si canalizare, incalzire sau transport public. Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare a Serviciilor de Gospodarie Comunala (ANRSC), Ioan Radu, a declarat intr-o conferinta de presa ca pe piata serviciilor comunale nu exista o concurenta reala, de cele mai multe ori tarifele fiind impuse de operatorii care detin monopolul intr-o anumita localitate. "Clientul este captiv in aceasta piata. El nu are posibilitatea de a opta pentru alt operator. De exemplu, in salubrizare se intampla ca o societate castiga o licitatie pe un pret de dumping si apoi majoreaza tarifele, obligand populatia sa plateasca pentru un serviciu, in conditii aflate in totala discordanta cu cele de la licitatie", a spus Radu. "Concurenta exista cu adevarat doar in momentul cand operatorii participa la licitatie. In tara, de multe ori, tarifele la salubritate se modifica acum doar prin semnatura patronului sau a directorului, fara nici un fel de calcul", a mai spus Radu. In urma controalelor, ANRSC a descoperit ca foarte multi operatori de alimentare cu apa si canalizare sau de incalzire primesc fonduri externe pentru eficientizare, dar dupa aplicarea programelor cresterea eficientei este nula. "Vom propune sa se faca analize post-creditare, ca sa vedem daca ceea ce s-a propus s-a si realizat. In tara, exista operatori care au luat credite externe de zeci de milioane de euro, iar eficienta e nula. In ciuda creditului extern, regia de apa de la Targu Jiu a reusit cresterea tarifului de trei ori. Dar a achizitionat, in schimb, un sistem de monitorizare computerizata a consumului de apa care nu a functionat nici o secunda", a mai spus Radu. El va propune Guvernului noi reglementari, care sa oblige operatorii sa prezinte ANRSC calculele care duc la majorarea tarifelor, intrucat nu este normal ca, daca indicele inflatiei este, sa zicem, de 5,3 la suta, si majorarea de tarif sa fie tot de 5,3 la suta, ci mai mica. Mai mult, inainte de cererea catre ANRSC pentru majorarea tarifului, operatorii trebuie sa obtina mai intai acordul consiliilor locale unde activeaza, mai ales daca ei sunt subventionati. In tara, contractele pentru ridicarea gunoiului il costa pe un locuitor intre 9.859 lei pe luna (in Targu Jiu) si 44.000 de lei lunar (Sibiu) sau chiar 65.000 de lei la Deva. Asta, in timp ce un gunoier are, de regula, un salariu de 7-8 milioane de lei lunar. Totodata, veniturile angajatilor din alte servicii sunt diferite. Astfel, in domeniul alimentarii cu apa, veniturile medii brute au ajuns in primul semestru al anului la 4.253.000 lei/salariat (la Aceti SA - Slatina) si la 10.999.000 lei/salariat (Apa Brasov). In schimb, managerii serviciilor publice de alimentare cu apa si canalizare au salarii intre 13.800.000 lei (Apa Canal Giurgiu) si 69.000.000 lei (RAJA Constanta). In transportul public de calatori, salariul mediu este de 6-7 milioane de lei, cu un minim de 3.573.000 lei la Tracum SA Giurgiu si un maxim de 9.142.000 lei la RATB. Managerii regiilor sau firmelor de transport local ajung la 9.603.000 lei la Transloc Prest Alexandria (jud. Giurgiu) sau 73.445.000 lei la RAT Urban Calatori Cluj-Napoca. Conform legii, directorii de regii nu pot avea salarii mai mari de cel al unui secretar de stat (aproximativ 35 milioane lei brut).