Automobilele, în criză de "spaţiu locativ"!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numărul mare de autovehicule din România - peste patru milioane - i-a luat pe nepregătite pe edilii marilor oraşe, care abia de doi-trei ani au demarat programe de redimensionare a spaţiilor

Numărul mare de autovehicule din România - peste patru milioane - i-a luat pe nepregătite pe edilii marilor oraşe, care abia de doi-trei ani au demarat programe de redimensionare a spaţiilor pentru parcări.

Echivalentul a 12-15 metri pătraţi de trotuar sau de stradă a ajuns să fie închiriat şi cu peste o sută de lei anual, pentru liniştea (aparentă...) a proprietarilor de autoturisme. În unele oraşe s-a ajuns chiar la organizarea de licitaţii pentru aceste suprafeţe de asfalt, participanţii - persoane fizice - oferind sume exagerate, doar pentru a ţine maşina cât mai aproape de locuinţă, peste noapte. Cu doar trei luni în urmă, un loc de parcare în Piatra Neamţ a fost licitat de două persoane până la 2.200 lei!

Cu o medie de peste 35 de autovehicule la suta de locuitori din mediul urban, primarii metropolelor autohtone sunt nevoiţi să renunţe la alte proiecte pentru a crea locuri de parcare cât mai multe, pentru liniştea alegătorilor posesori de automobile, din ce în ce mai numeroşi.

Lărgirea bulevardelor sau "alveolarea" lor reprezintă soluţii temporare, cu costuri scăzute, comparativ cu amenajarea de parcaje supra sau subterane. Dar costul acestor soluţii "în aer liber" încă le face accesibile pentru beneficiari.

Capitala este, de departe, oraşul în care există cel mai strâns raport locuitori-autovehicule. Autorităţile estimează că în parcajele şi pe străzile celor două milioane de bucureşteni înnoptează seară de seară aproximativ un milion de automobile. De aceea, pentru un loc de parcare se dau lupte strânse chiar şi între locatarii aceluiaşi bloc. "Din cauza lipsei de spaţiu, nu se poate aloca mai mult de un loc liber pentru fiecare apartament, de multe ori nici acela!", precizează Gabriel Călinescu, şef serviciu Parcări, din cadrul Primăriei Sectorului 3.

Studenţii aruncă în aer preţul parcărilor

Cu peste 100.000 de autovehicule la 330.000 de locuitori, Iaşiul pare deja sufocat.
"S-a ajuns la un preţ de închiriere a spaţiilor de parcare de aproximativ 140 lei. Dar solicitările din ce în ce mai numeroase ne fac să recurgem, până la urmă, la licitarea dreptului de a-ţi lăsa maşina într-un loc sigur, cât mai aproape de casă", explică Andrei Trofor, consilier mass-media în primăria metropolei.

"Din octombrie, la populaţia ieşeană se adaugă şi cei aproximativ 70.000 de studenţi, din care foarte mulţi sunt deţinători de autoturisme", aminteşte oficialul administraţiei ieşene.
Nici Constanţa nu este departe. Capitala litoralului le percepe locuitorilor aproximativ 120 de lei, anual, pentru a le garanta că au la dispoziţie un loc în care să-şi ţină maşinile.

În Cluj, situaţia este ceva mai bună, chiria unui loc de parcare fiind mai scăzută decât în Iaşi. Chiar dacă pe lângă cei 390.000 de clujeni vin aici la fiecare început de toamnă peste 100.000 de studenţi.
"Pentru o persoană fizică, preţul de închiriere a spaţiului de parcare este de 4,36 lei/mp/anual, astfel că un spaţiu de 12 metri pătraţi ajunge sub 50 de lei, din ianuarie şi până în decembrie. Persoanele juridice ajung să plătească şi peste 200 lei pentru aceeaşi suprafaţă", ne-a precizat Ionela Onofrei, inspector mass-media în primăria Cluj-Napoca.

Actele necesare pentru rezervarea unui loc de parcare

În general, documentele solicitate de primării sunt următoarele:
Copie Certificat de înmatriculare auto;
Contract de leasing (dacă este cazul);
Plan amplasare parcaj în zonă şi al locului solicitat pentru rezervare, cu ştampila Asociaţiei de proprietari;
Copie B.I. (copie certificat înmatriculare firmă, dacă este cazul);
Adresa de pe B.I./C.I. trebuie să corespundă cu adresa de pe certificatul de înmatriculare a autoturismului. Taxa pentru parcajele de reşedinţă se încasează pe anul în curs, în conformitate cu reglementările Codului fiscal.

"T"-urile, interzise!

Că este stradă sau trotuar, este domeniu public. Ca atare, nimeni nu are voie să-l blocheze în vreun fel sau altul! E drept, există şi situaţii în care "chiriaşii" pleacă la serviciu, şi apare cineva care parchează pe locul plătit de primii. În această situaţie, consiliul local al sectorului 3 a luat o hotărâre prin care celor care blochează locurile de parcare să li se ridice autoturismul.

"Dacă eu vin acasă şi nu cunosc maşina, dau telefon la poliţia comunitară, vine cineva şi ridică autoturismul <> . Oamenii noştri se prezintă cam în jumătate de oră", spune Gabriel Călinescu, şef serviciu Parcări, din cadrul Primăriei Sectorului 3. Proprietarul maşinii parcate pe locul altcuiva va trebui să plătească multe sute de lei pentru a şi-o recupera. Această situaţie se întâlneşte şi în celelalte sectoare ale Capitalei.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite