ASE-ul, sufocat de studenţi!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cauza "aglomeraţiei", cadrele didactice ale Academiei de Studii Economice din Bucureşti nu au timp să se pregătească pentru cursuri, iar studenţii nu beneficiază de o evaluare

Din cauza "aglomeraţiei", cadrele didactice ale Academiei de Studii Economice din Bucureşti nu au timp să se pregătească pentru cursuri, iar studenţii nu beneficiază de o evaluare corespunzătoare

Profesorii tineri din ASE se plâng că numărul mare de studenţi pe care îi au le încarcă foarte mult programul şi nu mai găsesc timp să se pregătească pentru activităţi suplimentare, necesare carierei lor, cum ar fi cercetarea ştiinţifică, participarea la seminarii şi conferinţe de specialitate.

În plus, aglomeraţia de la seminarii şi ateliere nu permite evaluarea corectă a studenţilor, deoarece nu este suficient timp ca fiecare "să iasă la tablă".

Pe de altă parte, rectorul Academiei, Ion Gheorghe Roşca, promite o diminuare cu 20% a numărului studenţilor de la ciclul universitar în următorii ani, pentru a-l creşte la studiile postuniversitare de doctorat şi masterat.

Mai mulţi asistenţi şi lectori tineri din Academia de Studii Economice (ASE) s-au plâns de condiţiile de lucru din această universitate, afirmând că volumul lor de muncă s-a dublat odată cu creşterea numărului de studenţi, în special a celor pe locurile cu taxă.

Ei spun că o normă didactică de 12 grupe a câte 25-26 de studenţi înseamnă un efort foarte mare din partea profesorului, care trebuie să corecteze sute de pagini la examene sau la lucrările de evaluare semestriale. "Unii profesori le cer studenţilor referate de 8-9 pagini fiecare. Imaginaţi-vă la 12 grupe, câte două de astfel de lucrări pe semestru, câte pagini trebuie să citească un dascăl. Şi în plus, nu e timp să-i scoţi pe toţi la tablă într-un semestru", a spus A.P., lector universitar.

Ea a vorbit şi despre cercul vicios al pendulării studenţilor între locurile cu taxă şi cele fără taxă: foarte mulţi vor să se angajeze pentru a-şi plăti taxele şi atunci neglijează şcoala.

"Şi aceşti studenţi trebuie trecuţi, pentru că universitatea are nevoie de taxele lor. Nu-ţi cere nimeni la modul imperativ să-i treci la examene, dar dacă ai foarte mulţi restanţieri, este tot vina ta, pentru că nu-i înveţi cum trebuie", a explicat lectorul universitar.

Două tipuri de predare

Un alt cadru didactic din ASE, M.A., asistent universitar la "Management", a fost de aceeaşi părere că, pe ansamblu, calitatea studiilor universitare din ASE a scăzut în ultimii ani. "Examenul de admitere e un filtru excelent, iar media de la bacalaureat nu e un criteriu bun de admitere", a menţionat el, adăugând că se confruntă cu aceeaşi problemă a lipsei timpului pentru pregătiri suplimentare, din cauza numărului mare de studenţi de la clasă.

"Nu mai ai timp să ieşi dincolo de ASE, să ai colaborări. Nu mai ai timp să pregăteşti proiecte, să scrii cărţi sau articole de specialitate, să participi la activităţi ştiinţifice", a mai spus el.

Pe de altă parte, nici studenţii nu sunt tocmai mulţumiţi. În timp ce unii susţin că le este destul de greu, că profesorii sunt prea exigenţi şi că le dau note mici, alţii spun că este prea lejer şi că trebuie să muncească mai mult acasă. Alţii au reclamat lipsa spaţiului, înghesuiala din sălile mici de seminarii şi faptul că profesorii nu au timp să îi asculte.

ASE va avea în viitor mai puţini studenţi

Rectorul ASE, Ion Gheorghe Roşca, spune însă că este o falsă problemă faptul că nivelul de predare şi exigenţele cadrelor didactice sunt percepute atât de diferit de către studenţi. El a recunoscut că grupele de 22-28 de studenţi sunt "cam mari" şi că ar fi bine să fie mai mici.

Totodată, el a vorbit despre intenţia Academiei de a reduce numărul celor de la cursul universitar pentru a mări numărul locurilor la ciclul postuniversitar. "În patru-cinci ani am dori să avem 15.000 de studenţi, faţă de 25.000 câţi avem acum. Vom începe de la anul cu o reducere de 10%. Nu putem să o facem prea brusc, pentru că ar fi un şoc între generaţii", a explicat el.

Rectorul ASE a mai spus că "s-ar bucura ca profesorii să se plângă de prea multe ore", întrucât ei îi cer tocmai acest lucru, ca să le crească salariile. El a admis totuşi că, la un număr mare d e ore, pierd, în general, profesorii tineri.

Conform legii privind Statutul personalului didactic, instituţiile de învăţământ superior au dreptul să-şi stabilească un număr mediu de 20 de studenţi pe grupă. Acestea însă nu se pot forma cu mai puţin de 13 şi mai mult de 25 de studenţi.

La universităţile cu specific medical, artistic sau sportiv, legea admite excepţii, astfel încât grupele pot avea mai puţin de 13 studenţi, ajungând până la cinci studenţi în cazurile speciale, cu acordul Ministerului Educaţiei.

>> În patru-cinci ani am dori să avem 15.000 de studenţi, faţă de 25.000 câţi avem acum. Vom începe de la anul cu o reducere de 10%. Nu putem să o facem prea brusc pentru că ar fi un şoc între generaţii

Ion Gheorghe Roşca,
rectorul ASE

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite