“Cu cine îmi las copilul după şcoală?” Bunicile, înlocuite de centrele afterschool

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tu cu cine îţi laşi copilul după ce termină orele?
Tu cu cine îţi laşi copilul după ce termină orele?

Timpul liber este sufocat de programul de serviciu care depăşeşte deseori nouă ore pe zi, iar efectele sunt resimţite mai ales în familie. Cel mai recent sondaj Gallup arată că 49% din copiii cu vârste cuprinse între 7 şi 14 ani petrec cel mult o oră pe zi cu părinţii, după şcoală fiind frecvent nesupravegheaţi. Pentru situaţiile în care bunica sau o persoană special angajată nu soluţionează problema, există centrele

Sistemul afterschool a luat amploare pe piaţa românească după 2006, tot mai multe centre fiind înfiinţate fie din fonduri europene, fie din banii proprii. Valoarea medie a investiţiei este de 10-15.000 de euro, dar poate ajunge şi la 50.000 de euro.

Regimul "şcoală după şcoală" a fost luat în considerare şi de Ministerul Educaţiei, însă a întâmpinat numeroase obstacole. Melania Vergu, consilier al ministrului Daniel Funeriu, a explicat că acest gen de prelungire a programului şcolar este agreată, dar s-ar putea ca învăţătorii din schimbul doi să fie plătiţi de consiliile locale sau de către asociaţiile de părinţi legal constituite.

Dacă iniţiativa de stat a fost mai înceată, întreprinzătorii privaţi din ţară, mai ales din zona Bucureştiului, au lucrat mai repede.

"Pe piaţă a existat un puls bun, părinţii având o reacţie pozitivă la deschiderea centrelor afterschool. Tocmai discuţiile cu aceştia ne-au determinat şi pe noi să avem o astfel de iniţiativă", a declarat Ema Marin, fondatorul şi directorul centrului afterschool "Micul Şcolar", din Capitală.

"Deşi unii părinţi au avut posibilitatea să aleagă un program prelungit după şcoală chiar în unitatea de învăţământ unde studiază copiii lor, mulţi s-au declarat nemulţumiţi de faptul că micuţii erau ţinuţi, pur şi simplu, în bănci sau lăsaţi prin curtea şcolii. Din acest motiv au optat pentru afterschool-urile private", a continuat directorul de la "Micul Şcolar".

Centru afterschool "Micul Şcolar"

Preţurile pe piaţa privată a regimului "şcoală după şcoală" pornesc de la aproximativ 700 de lei pe lună, variind în funcţie de serviciile oferite şi de activităţile întreprinse în unitate, după cum arată lista afterschool-urilor din Capitală, de pe gradinitebucuresti.ro.

Aceste centre pot găzdui atât copiii de grădiniţă, cât şi şcolarii din clasele I-IV, în funcţie de specificul lor. Părinţii îşi pot lăsa micuţii în grija supraveghetorilor, majoritatea unităţilor afterschool oferind servicii complete şi activităţi diversificate.

Ema Marin, director la "Micul Şcolar", a conceput trei tipuri de programe - scurt, normal şi prelungit - în funcţie timpul petrecut de părinţi la serviciu. Cu o capacitate de 25 de locuri, la unitatea din sectorul 1 al Capitalei copiii primesc un prânz şi o gustare preparată în casă.

"Alimentaţia sănătoasă şi echilibrată este esenţială. Din acest motiv am încheiat un contract cu un restaurant care aduce copiilor doar preparate proaspete. Micuţii mănâncă peşte, curcan. Gustarea de la ora 17.00 este la fel de sănătoasă. Nu oferim nimic gata cumpărat, ci facem shake-uri (smoothie) din fructe şi iaurt", a precizat doamna Marin.

Directorul "Micul Şcolar" a atras atenţia asupra unor neajunsuri ale unelor unităţi publice cu sistem afterschool. Copiii aşteaptă, deseori, în bănci sau în curtea şcolii venirea părinţilor de la serviciu şi nu sunt ajutaţi la teme.

"Cu aproximativ trei supraveghetori - în funcţie de mărimea grupei - micuţii iau cursuri de limba engleză, igienă, artă plastic şi lectură. Spre exemplu, lecţia de igienă este prezentată într-un mod foarte interactiv, prin jocuri la care participă prichindeii. Cât despre efectuarea temelor, ei nu sunt supravegheaţi, ci sunt îndrumaţi şi ajutaţi. Este o diferenţă", a menţionat Ema Marin.

Premisa "un părinte face orice pentru copilul său" a fost demonstrată când s-a cerut un răspuns la întrebarea: "Cu cine îl las pe cel mic după şcoală?". Pentru unii părinţi există varianta bunicii sau a unei persoane special angajate, dar psihologii atrag atenţia că există riscul insuficientei socializări a odraslei. Din aceste motiv, modelul afterschool din Occident continuă să câştige teren în România.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite