Violenţa, contagioasă acasă şi la şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai multe incidente petrecute în şcoli redeschid tema violenţelor între elevi, un fenomen ce pare să fi scăpat de sub control. Acestora li se adaugă şi o creştere a numărului de cazuri de violenţă domestică. Autorităţile împreună cu organizaţiile de profil propun soluţii care fie previn, fie combat violenţele de orice natură.

Luna aceasta, Asociaţia No Abuse şi Direcţia Socială a Sectorului 5 au început o campanie de informare, conştientizare şi prevenire a violenţei domestice în licee. Pentru că violenţa se naşte acasă şi apoi se propagă în societate, proiectul „Spune mai departe!" atrage atenţia asupra acestei problematici prin metode de educaţie nonformală. Proiectul are ca punct central un film de animaţie norvegian, intitulat „Angry Man", care ilustrează impactul violenţei domestice asupra copiilor, chiar dacă aceştia nu sunt victime directe. Filmul spune povestea lui Boj, un băieţel al cărui tată distruge totul în calea sa atunci când se înfurie. Animaţia, realizată de Anita Kili, a primit peste 20 de premii la festivalurile de film internaţionale.

Film Emoţionant

În amfiteatrul Colegiului „Gheorghe Lazăr" din Bucureşti, câţiva elevi de clasa a XII-a privesc animaţia. Sunt foarte atenţi, iar unii dintre ei sunt încruntaţi, căci filmul are o mare încărcătură emoţională. Pe marginea lui, liceenii dezbat problema violenţei. „Abia după ce văd filmul o conştientizează, pentru că mulţi tind să relativizeze situaţia", explică Silviu Ioniţă, psiholog şi coordonator al proiectului. Copiii sunt surprinşi să afle că, în Bucureşti, numărul cazurilor de violenţă domestică a crescut cu 70% anul trecut, faţă de 2009. Cumva, credeau că discuţia nu-i priveşte, că ar fi fost mai oportună în mediul rural. Filmul le-a trezit emoţii variate: milă, frică, neputinţă, ruşine, dar şi bucurie, la final, când regele îl duce pe tatăl lui Boj la palat, unde acesta învaţă să fie un părinte calm şi iubitor.

Unii copii se tem să dezvăluie că se confruntă cu situaţii violente Foto: Shutterstock

Atunci când în grup apar cazuri personale, specialiştii No Abuse oferă sfaturi şi sprijin în particular.  „Copiii sunt foarte deschişi şi foarte înţelepţi. Au prezentat şi cazuri personale, dar nu-i lăsăm, pentru că scopul nostru nu e să facem terapie de grup. Scopul e sensibilizare prin film, conştientizare prin dezbatere şi informare prin pliante şi discuţii. Ne interesează să răspândim informaţia şi să trezim conştiinţa de masă asupra situaţiei", explică Ioniţă. Copiii sunt încurajaţi să se implice, să anunţe pe cineva atunci când întâlnesc un caz de violenţă.

image

„Nu e doar o problemă privată, ci una socială, pentru că acasă copilul învaţă un comportament, apoi merge la şcoală, iese pe stradă şi se va purta la fel. Deseori, băieţii nu fac diferenţa între a fi ferm şi a fi agresiv, între a fi puternic şi a fi violent", explică psihologul. Liceenii au mărturisit că cel mai des se confruntă cu violenţa verbală - din partea părinţilor, a colegilor sau a profesorilor , şi mai puţin cu cea emoţională şi fizică.  

Mai multe incidente

La şcoală, majoritatea incidentelor violente se produc pe holuri sau în clase, în timpul pauzelor, atunci când elevii nu sunt supravegheaţi, arată un studiu din 2008 al Centrului de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Din cauza creşterii numărului de agresiuni, poliţia a decis să supravegheze mai des activitatea din şcolile bucureştene pe parcursul anului trecut. „Am triplat numărul intrărilor în şcoli. Ce s-a întâmplat cu violenţa în acele şcoli?

Am avut un vârf în 2007, cu 285 de infracţiuni, şi un minim în 2010, cu 26. În prezent, suntem din nou în creştere", spune Graţiela Văduva, comisar de poliţie, care a participat săptămâna trecută la un seminar dedicat metodelor de prevenţie şi combatere a conflictelor şi violenţei din învăţământul preuniversitar, organizat de Centrul de Resurse Juridice (CRJ).

„Germenii violenţei se concentrează în anumite unităţi de învăţământ. În prezent, sunt trei licee în Bucureşti care au violenţe repetate, cel puţin un eveniment pe an. Şi există 19 unităţi - şcoli generale şi licee - în care violenţa se repetă mai mult decât în celelalte." Pentru a remedia situaţia, poliţia propune, începând cu anul şcolar viitor, un proiect adresat cadrelor didactice.

Metodele de prevenţie şi combatere a violenţei propuse de participanţii la seminarul CRJ marşează pe medierea conflictelor mai degrabă decât pe aplicarea unor pedepse, întrucât cercetările efectuate în domeniu au arătat că sancţiunile provoacă în mod obişnuit o creştere a comportamentelor reprobabile. În Europa, şcolile utilizează aşa-numitele practici „restaurative", precum medierea între egali sau cercurile de împăcare. De pildă în Franţa, elevii de 9 ani se întâlnesc săptămânal şi discută pe marginea scrisorilor puse de-a lungul săptămânii în cutia de scrisori. La întâlnire un elev e judecător, altul e avocat, iar altul e mediator. În Bucureşti sunt 19 licee care au cazuri de violenţă în mod repetat

image

"Băieţii nu fac diferenţa între a fi ferm şi a fi agresiv, între a fi puternic şi a fi violent.''
Silviu Ioniţă psiholog

Graţiela Văduva, la seminarul CRJ  Foto: CRJ

image

"Germenii violenţei se concentrează în anumite unităţi de învăţământ, de aceea am decis să supraveghem mai atent şcolile cu probleme.''
Graţiela Văduva comisar de poliţie

Bătaie în curtea şcolii pentru o brăţară

Cristian Carp (17 ani), din comuna suceveană Bosanci, a ajuns la Urgenţă după ce un coleg  de clasă, Marcel, l-a lovit cu pumnul în cap. În urma investigaţiilor, medicii l-au diagnosticat cu „traumatism cranio-cerebral acut prin agresiune fizică". Cearta între cei doi elevi a avut loc în curtea Colegiului Tehnic „Samuil Isopescul" din Suceava. Totul a început după ce Cristian i-a rupt colegului său o brăţară din cauciuc pe care o primise de la o fată. Enervat de faptul că nu putea să mai returneze brăţara, Marcel l-a lovit cu pumnul în cap pe Cristian. Acesta s-a dezechilibrat şi a căzut.

Ajuns acasă, Cristian i-a povestit mamei incidentul, iar femeia a sunat speriată la 112. „Tremura de nu ştiam ce să fac, mă temeam că nu mai vine Salvarea", povesteşte Aneta Carp, mama copilului.Directoarea colegiului, Mihaela Melinte, a format o comisie care va analiza incidentul. Elevii care au asistat la incident au completat declaraţii anonime în care au precizat cum s-au derulat faptele.

Terorizaţi de un coleg schizofrenic

Cele mai multe violenţe se întâmplă când elevii nu sunt supravegheaţi Foto: Shutterstock



Un băiat diagnosticat cu o formă gravă de schizofrenie a ajuns spaima colegilor săi de la Liceul Industrial Teleajen din Ploieşti. Adrian Anghel Stelu (18 ani) şi-a bătut un coleg de clasă, pe holul şcolii. Cei doi şi-au adresat injurii reciproc, după care discuţiile aprinse au degenerat. Adrian l-a lovit pe Georgian Dumitrescu (16 ani) cu o rangă, provocându-i leziuni la nivelul capului şi al mâinilor. „S-a repezit la mine şi m-a lovit cu un fier. Eram în pauza dinaintea unei ore de practică. Noi doi ne-am mai certat şi mi-a dat şi cu un scaun în cap. E bolnav şi când îl superi parcă turbează. A mai fost internat la Spitalul de Boli Psihice de la Voila. El a bătut-o şi pe o colegă de-a noastră. Ne terorizează pe toţi. Pe mine m-au salvat colegii din mâinile lui", povesteşte victima.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Prahova susţin că elevul bătăuş nu reprezintă un pericol public, deşi, în mod normal, acesta ar trebui să înveţe într-o şcoală special destinată copiilor cu nevoi speciale. „Noi nu avem unităţi de învăţământ pentru elevii bolnavi psihic, iar acest lucru nu înseamnă că trebui să-l izolăm pe acest adolescent de restul lumii. Şi el are dreptul la instruire şi educaţie. O să-l trimitem din nou la Spitalul de la Voila, pentru tratament de specialitate, după care vom stabili ce e de făcut cu el", a declarat Gheorghe Borovină, inspector-şef la IJS Prahova. ; Codruţa Horja

Adolescent înjunghiat în camera de cămin

image

Tânărul înjunghiat a fost dus de urgenţă la spital



Săptămâna trecută, un tânăr a ajuns în stare gravă la spital după ce a fost înjunghiat de un elev din căminul Liceului Agricol din Huşi. Elevul a fost transportat la Spitalul Municipal Huşi, unde medicii au constatat că victimei i-a fost secţionat plămânul drept. Doctorii au decis transferarea pacientului la Spitalul de Pneumoftiziologie Iaşi, unde a fost supus unei intervenţii chirurgicale.

Magistraţii de la Tribunalul Vaslui au emis mandat de arestare pentru 19 zile pe numele lui Bogdan Venin. Tânărul de 16 ani este acuzat de tentativă de omor calificat. Reprezentanţii ISJ Vaslui au pornit o anchetă la Internatul Colegiului Agricol pentru a face verificări. Ancheta este condusă de inspectorul general Mihaela Cososchi. În faţa anchetatorilor, Bogdan şi-a recunoscut fapta şi a spus că totul a pornit de la „o prostie".

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite