Tinerii exersează afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poiana Braşov: 31 de tineri au învăţat la o şcoală de leadership, de la afacerişti şi specialişti în resurse umane, cum pot deveni lideri de echipe. Piaţa Sfatului din Braşov a fost zilele trecute scena simulării de afaceri. Împărţiţi în două echipe, tinerii au vândut produse bio: brânză, caşcaval şi dulceaţă de lapte.

Momentul în care tinerii, elevi de liceu şi studenţi, au devenit vânzători a fost exerciţiul suprem al unui program de pregătire de o săptămână, organizat de Fundaţia Leaders. Afaceriştii de probă au aflat doar cu puţin timp înainte ce au de făcut, organizatorii păstrând secretă tema exerciţiului, pentru a le testa abilitatea de organizare, de a găsi rapid strategii de marketing sau de  a realiza un obiectiv de vânzări în câteva ore.

În „Ziua Z" studenţii Şcolii de Leadership au fost treziţi la 6.30.  „Am vorbit cu nişte fermieri din zonă, care au fost destul de amabili să ne ajute cu animale şi cu produse. Am obţinut aprobări pentru Piaţa Sfatului. Împărţiti în două echipe veţi concura pentru a pune nişte standuri şi pentru a vinde telemea, brânză de burduf, caşcaval, iaurt dietetic, urdă, smântână şi dulceaţă de lapte", le-a explicat omul de afaceri Marius Ghenea tinerilor sarcina pentru următoarele ore. Fiecare echipă a avut la dispoziţie o jumătate de oră să-şi găsească un nume de afacere şi
să-şi aleagă un manager dintre membrii săi. Pasul următor: tinerii „oameni de afaceri" au coborât din Poiana Braşov în oraş, acolo unde două standuri în formă de căsuţe de lemn aşteptau să fie amenajate.

Echipele „La Negruţa" şi „La ţărani" au avut apoi trei ore să-şi tipărească fluturaşi de promovare şi să stabilească strategii de marketing. Unii şi-au decorat standurile cu fân şi crenguţe de brad, alţii şi-au asigurat un fond sonor atractiv (au pus muzică populară pe laptopuri), fiecare şi-a stabilit preţurile. Cele două buticuri erau despărţite de un perete de clădire şi nu aveau voie să se viziteze.

„Din suflet de ţăran"

O parte dintre participanţii la Leaders School 7  Foto: Alex Spineanu

image

Au primit sfaturi pe teren de la Willy Schuster, ţăran-gospodar din comuna Moşna (Sibiu), producător de brânză de vacă, vicepreşedinte al Asociaţiei Eco Ruralis. El le-a explicat tinerilor că atunci când vând trebuie să spună povestea produsului: o descriere a familiei care lucrează în gospodărie, cum le cheamă pe văcuţele care dau lapte sau cum se face dulceaţa de lapte.

„Sloganul nostru este «Brânzeturi din sufletul ţăranului». Pentru că ţăranul este cel care face aceste brânzeturi, creşte şi animalele. Brânzeturi din sufletul ţăranului, făcute cu sufletul ţăranului", explică Adrian Dumitru, membru al echipei „La Negruţa".

„Noi am decis să prelucrăm produsele şi vom face sandviciuri pentru că bănuim deja că prima echipă le va vinde aşa cum sunt. Vom oferi o alternativă sănătoasă la fast-food-urile din zonă", spune Mădălina Secăreanu. Echipa ei a hotărât să investească în pâine ardelenească, roşii şi castraveţi, pentru a vinde şi sandviciuri de câte trei lei. Ideea a avut succes la elevi, copii şi angajaţi din zona Pieţei Sfatului, iar investiţia făcută la început a adus profit.

Dulceaţa de lapte, „produs prototip"

Willy Schuster, producător de brânză „tradiţională“ din Moşna (Sibiu) 

image

Echipa „La Ţărani" a mizat pe preţuri mai mari cu doi-trei lei decât colegii lor: 20 de lei dulceaţa de lapte, 10 lei urda. Au avut o echipă de promoteri în cafenele, universităţi sau bănci din jur, care-i invitau pe braşoveni la standul lor. Au avut succes cu dulceaţa de lapte, pe care au prezentat-o ca un produs prototip: „vrem să o testăm, este o combinaţie de zahăr caramelizat şi lapte". „Sănătos, natural, tradiţional, ăsta e sloganul nostru", sunt sfătuiţi promoterii. Liderul echipei este George Pruteanu, licean în clasa a XI-a.

„Am încercat să ne pliem pe partea rustică, ne-am transformat tricourile în ii tradiţionale, colorând gulerul în motive florale. Am avut nişte probleme cu transportul, dar încercăm acum să recuperăm. La preţuri o să apelăm la negociere", spune George. Este în clasa a XI-a la Colegiul „Vasile Alecsandri" din Bacău şi vrea să facă carieră în business.

Ca să ajungă la şcoala de leadership a căutat un sponsor, fiindcă nu a putut lua bursă, majoritatea companiilor fiind interesate de studenţi. L-a găsit în Bacău după mai multe refuzuri. „Mi-a plăcut că a fost o provocare, trebuia să fac faţă unor colegi mai mari decât mine, a trebuit să fac faţă provocărilor legate de discuţiile ţinute cu finanţatorii. Acesta a fost poate cel mai important exerciţiu pentru tânăra mea carieră de om de afaceri", spune liceanul.

image

"A fost poate cel mai important exerciţiu pentru tânara mea carieră de om de afaceri.''
George Pruteanu
licean

După trei ore şi jumătate de vânzare în Piaţa Sfatului, pe o vreme capricioasă, cu soare, picături de ploaie răzleţe şi vânt năprasnic, diferenţa dintre cele două echipe a fost mică, de 53 de lei. Au câştigat cei de la „Negruţa", la standul cărora s-au oprit pe la jumătatea zilei un grup de turişti ungari, care au făcut vânzare. Profitul lor total a fost de 888 de lei. Ce feedback au primit, după exerciţiu, de la specialişti? Omul de afaceri Marius Ghenea le-a explicat că ar fi putut apela la promoţii sau reduceri, la mai multă creativitate.

Jumătate dintre tinerii de la Şcoala de Leadership au participat la program cu bursă; câteva companii le-au finanţat înscrierea, care în mod normal costa 449 de euro. Roxana Olaru a câştigat bursa din partea unei companii producătoare de bere. A trebuit să prezinte un plan de comunicare pentru portalul www.desprealcool.ro.

Roxana are 23 de ani şi vrea să se specializeze în comunicare digitală. Împreună cu alţi tineri pe care i-a cunoscut la şcoală, vrea să pună la punct o platformă online de filme, muzică, emisiuni, contra cost. „Mi-a plăcut ideea colegului meu de a face o platformă online care să difuzeze şi emisiuni TV, filme. Partea financiară şi cum să obţinem fonduri este cea mai grea de făcut, dar noi vrem s-o implementăm".
Programul de leadership este adresat tinerilor cu vârste între
18 şi 25 de ani.

Cine le-a vorbit despre ce înseamnă „lider"

   Carol Eduard Novak, campion paralimpic, unul dintre invitaţii de la Poiana Braşov   Foto: Alex Spineanu

image

În prima zi, despre leadership personal le-a vorbit academicianul Constantin Bălăceanu-Stolnici, Rareş Manolescu, specialist în resurse umane la Human Invest, artistul Alexandru Andrieş. Au aflat cum se conduc oamenii, în a doua zi, de la Alexandra Gătej, preşedinte al Camerei de Comerţ Româno-Americană, până de curând consilier prezidenţial pe mediul de afaceri, Dan Ştefănescu, pilot de la TAROM şi Carol Novak, campion paralimpic.

Au mai fost prezenţi Crenguta Roşu, managing partner al agenţiei de comunicare DC Communications, Simona Baciu, director al Şcolii Internaţionale de la Cluj, Dan Pascariu, preşedinte al Unicredit Ţiriac Bank, Roland Hermann, stomatolog călător, Anca Georgescu, director de resurse umane la Romtelecom.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite