„Puţin le pasă ce ajungem noi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

42% din liceeni îşi aleg facultatea în funcţie de şansele de a găsi o slujbă, potrivit unei cercetări a Facultăţii de Sociologie. Unii dintre liceeni spun că profesorilor nu le pasă aproape deloc de viitorul profesional al absolvenţilor. 

Aida Barbu trece în clasa a XII-a şi învaţă la Liceul „Miguel de Cervantes" din Bucureşti. A hotărât să se pregătească pentru Medicină, din clasa a XI-a.

Liceana recunoaşte că reducerile bugetare anunţate în iunie au făcut-o să se gândească mai bine la dorinţa de a deveni medic. „Până acum câteva zile voiam să dau la medicină, chiar am făcut meditaţii serioase la chimie pentru admiterea la facultate, dar de când am aflat că mamei, care este cadru medical, i se vor tăia 25%, după ce anul trecut i s-au tăiat 15% din salariu am zis că nu merită. În acest moment nu am idee unde am să dau pentru a estompa efectele crizei în viaţa mea", declara Aida acum două luni.

Între timp, Aida a hotărât că Medicina rămâne o variantă  bună, alături de Facultatea de Limbi Străine. „Momentan nu sunt răzgândită total. Îmi doresc foarte mult să fac Medicina. Domeniul nu va muri niciodată, cel puţin în Europa, deoarece în Romania e cam "bolnavă de astm" şi mai "tuşeşte" din când în când, ba chiar prea des".

Profesorii sunt nepăsători

Aida Barbu este nemulţumită de profesorii ei, care nu sunt deloc implicaţi în orientarea profesională a tinerilor. „La şcoală suntem sfătuiţi să nu facem nimic si puţin le pasă ce ajungem noi. Diriginta noastră a încercat să facă un fel de campanie. Ne chema un părinte al unui elev din clasă ca să ne vorbească de ceea ce face el şi cum a ajuns să facă respectivul lucru, dar era seară în general iar noi eram mult prea obosiţi pentru a asculta unele poveşti plictisitoare de viaţă". Potrivit unei cercetări a Făcultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Universităţii din Bucureşti, realizată în 2009, 42% decid în funcţie de şansele de a găsi o slujbă după absolvire.

Ce vrea, ce poate şi ce trebuie

Pentru a îi ajuta să se orienteze profesional, psihologii şcolari folosesc teste de inteligenţă şi de personalitate sau chestionarul de interese Holland. Consilierul psihopedagogic la Liceul „Jean Monnet" din Capitală, Antoaneta Stanciu, afirmă că liceenii trebuie sfătuiţi de la începutul clasei a IX-a pentru a învăţa să analizeze piaţa forţei de muncă.

„ Încurajarea mea asupra elevilor în privinţa alegerii carierei urmăreşte trei principii: ceea ce vrea, ceea ce poate şi ceea ce trebuie, adică cerinţele pieţei de muncă. Îi încurajez să îşi aleagă o facultate polivalentă pentru ca astfel să poată reveni oricând asupra deciziei de carieră".

"La şcoală suntem sfătuiţi să nu facem nimic și puţin le pasă ce ajungem noi."
Aida Barbu
elevă

Unii tineri caută facultăţi pe internet

Carla Lajos (foto) este în clasa a XI-a la Colegiul Economic „F.S.Nitti" din Timişoara. Vrea să urmeze o facultate cu profil economic, însă nu este încă hotărâtă. Părinţii sunt cei cu care se sfătuieşte: „Am foarte mulţi prieteni care au terminat liceul anul acesta şi aşa m-am informat despre facultăţi. Mă sfătuiesc şi cu părinţii. Nu vreau să fac ceva doar pentru că este căutat sau pentru că se pot câştiga mulţi bani. Cred că important e să îţi găseşti un job făcând ceea ce îţi place".

Eleva a început deja să pună în balanţă câteva opţiuni în ceea ce priveşte facultatea pe care vrea să o urmeze. „M-am gândit că o să rămân în Timişoara pentru că am analizat ofertele de pe internet şi consider că avem şcoli bune în domeniul economic. Însă, au mai venit şi diferiţi studenţi la şcoală cu diferite programe internaţionale şi ni le-au prezentat".  (Olivia Tulbure)

Consilierea elevilor lipseşte în Iași

Mădălina Secăreanu, (foto) absolventă a Colegiului Naţional „Emil Racoviţă", spune că în liceele din Iaşi nu există consilieri de carieră. Tânăra recunoaşte că singură a decis să se orienteze spre Universitatea „York" din Marea Britanie. Este de părere că liceele ieşene au nevoie de un consilier psihopedagog care să se ocupe de viitorul profesional al tinerilor.

„Eu am cerut ajutorul profesorilor de limba engleză, am vrut să mă sfătuiesc cu ei, dar în niciun caz nu s-a oferit cineva să mă consilieze în această problemă. Cred că ar fi nevoie de un consilier pe probleme de carieră, o persoană care să confrunte nevoile pieţei muncii cu ceea ce poate un elev să facă şi să îl sfătuiască ce cale să urmeze", spune Mădălina. Fata a ştiut încă din clasa a IX-a că vrea să urmeze cursurile unei universităţi din străinătate, dar abia din clasa a XI-a a început să caute o facultate. (Vasilica Costin)

image
image
Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite