De ce sunt proaste manualele din şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Adevărul“ continuă campania „Afară cu manualele proaste“ şi arată greşelile de formă şi fond din cărţile pentru elevii care studiază în anii de liceu. Liceenii au manuale gratuite numai în primii doi ani, apoi le cumpără pe cele recomandate de profesori. Cărţile sunt sufocate de materie pe care elevii n-o înţeleg.

La liceu, elevii învaţă în primii doi ani după un set de manuale achiziţionate de Ministerul Educaţiei, pe care le primesc gratuit. În anii terminali elevii folosesc alte manuale, pe care le cumpără la recomandarea dascălului. Însă aici apar probleme pentru că, din cauză de preţ, în cele mai multe cazuri, profesorul nu recomandă cel mai bun manual.

Citiţi şi:

Manuale cu lecţii din vremea bunicii
Vocea părinţilor:Texte clasice şi actuale în manualele de literatură


O problemă la liceu este legată de conţinutul programei şcolare, pentru că sunt noţiuni care se regăsesc în manualele de clasa a XII-a, dar care sunt necesare la clasele a X-a sau a XI-a.

Învăţare mecanică

Unii dintre elevii de clasa a XI-a spun că nu folosesc manualul de fizică pentru că îi forţează să gândească mecanic.

„Manualul prezintă informaţii care nu sunt esenţiale. De fapt, are prea puţine informaţii şi suntem nevoiţi să apelăm la surse alternative. Problemele sunt prezentate foarte simplu şi pot fi rezolvate cu nişte formule pe care le ştim pe dinafară. În acest mod, noi învăţăm să gândim mecanic, nu contribuim cu nimic la rezolvarea de exerciţii", a spus Irina Palaghia de la Colegiul Naţional Sf. Sava din Capitală.
Părinţii reclamă şi ei faptul că manualele de fizică sunt prezentate într-o ordine nefirească.

Franceza cu „o" în loc de „e"

Manualul de Limba franceză pentru clasa a IX-a, de la Editura Corint, conceput de Doina Groza, Gina Belabed, Claudia Dobre şi Diana Ionescu, are greşeli de scriere a unor cuvinte din vocabularul de la final. La paginile 122 şi 144, cuvintele ar trebui să conţină litera „e" cu accent ascuţit, dar au litera „o" cu accent ascuţit. Adverbul „desormais", care se traduce prin „de acum înainte", apare scris „dosormais", care nu există în vocabularul limbii franceze.

„Este neatenţie"

ll Profesorul Mihai Botez (foto) spune că nouă din cele 12 cuvinte care încep cu litera „e" sunt scrise cu un caracter ciudat. „o" are un punct dedesubt, iar litera „e" cu accent grav din franceză are şi ea un punct dedesubt. „Cred că în acest caz este vorba de neatenţie. Este gravă situaţia în măsura în care copiii iau în serios ce scrie în vocabular şi învaţă după cum e trecut în manual, fără să fie atenţionaţi", a spus Mihai Botez.

„Ştim de greşeli"

Claudia Dobre, unul dintre autorii manualului, spune că ştie de greşeli: „Eu nu sunt singurul autor, am fost mai mulţi, dar am lucrat într-un ritm alert. Dacă programa apare târziu şi ţi se spune că trebuie să termini repede, nu e deloc uşor. Unele greşeli sunt de la noi, altele de la calculator. Dar eu le spun elevilor mei să le corecteze atunci când le găsesc. Am un manual de franceză care are un cuvânt scris în patru feluri".

Probleme fără rezolvări

Manualul de matematică pentru clasa a X-a, de la Editura Fair Partners, apărut în 2005, îi pune în încurcătură pe elevi. Ei spun că au dificultăţi pentru că nu au indicaţii de rezolvare la problemele di­­­­­ficile. Profesorii susţin că sunt puţine lecţii care conţin demonstraţii la teorie, care sunt foarte importante pentru înţelegerea matematicii. Aceştia reclamă că cele 20 de manuale de matematică au rezolvări pentru problemele simple, dar nu şi pentru cele dificile.

Pacostea temelor

Dragoş Velicu (foto), elev în clasa a X-a de la Colegiul „Cuza" din Iaşi, se plânge că temele primite pentru acasă sunt o pacoste pentru el. „Profesorul de mate ne dă uneori chiar din aceste probleme, mai dificile. Nu ne putem face temele pentru că, de multe ori, nu ştim să le facem şi nu avem modele de rezolvare", spune Dragoş Velicu. Elevul crede că multe dintre probleme nu au relevanţă pentru materia predată.

„Aşa e programa"

Reprezentanţii Editurii Fair Partners arată că autorii manualului, coordonat de profesorul universitar de la Politehnică, Constantin Udrişte, nu l-au scris de capul lor. „S-a respectat programa şcolară. Nu ştiu ce vină au autorii noştri că profesorii nu ştiu să rezolve aceste probleme. Dacă manualul nostru era mai dificil, atunci nu trebuiau să-l aleagă", a declarat Cerasela Postolache, de la Editura Fair Parners.

Biologie ca la facultate

Unul dintre cele patru manuale de biologie de clasa a XII-a, de la Editura Didactică şi Pedagogică, apărut în 2005, al cărei autor este Elena Crocnan, cuprinde mulţi termeni pe care elevii nu-i înţeleg, inclusiv un capitol despre imunogenetică, care se predă la facultate. Cartea conţine şi un capitol de ecologie umană, în care sunt incluse toate tratatele care privesc mediul. Manualul cuprinde termeni precum „ARN", „secvenţă de nucleotidă".

Multe neologisme

Raluca Sâmbotin (foto), elevă în clasa a XII-a la Colegiul „Sfântul Sava" din Capitală, arată că în manualul de biologie sunt folosite şi multe neologisme. „Limbajul este foarte greu şi materia este foarte stufoasă. Sunt termeni dificili şi la multe lecţii se intră în foarte multe detalii. Eu nu cred că autorii sunt de vină pentru cum arată manualele. Toate sunt la fel pentru că respectă ce cere curricula", a spus Raluca.

Materii necorelate

Elena Huţanu Crocnan, autorul manualului de biologie, arată că programa şcolară este foarte vastă. „Eu am participat şi la manualele apărute după programa şcolară din 1999 şi după cea din 2006. Toate cele patru cărţi de biologie pentru clasa a XII-a sunt aşa. Mai avem o problemă şi cu corelarea cu alte discipline, pentru că eu le predau despre substanţe despre care elevii nu au învăţat încă", a spus Elena Crocnan.

„Scriu pentru foştii mei elevi"

Profesorul Octavian Mândruţ (foto) este autorul manualului de geografie de clasa a XII-a care a fost dat ca exemplu de exprimări stufoase şi greoaie în numărul 2 al Suplimentului „Şcoală şi educaţie". El ne-a explicat cum îşi scrie manualele.

Când folosiţi termeni precum „o evoluţie determinată de modificări organice", cui vă adresaţi?

Am în minte foştii mei elevi de la Liceul „Nicolae Bălcescu", acum „Sfântul Sava", care, din păcate, erau extrem de buni. Unii profesori mi-au spus că nivelul manualului este extrem de elevat. Manualele sunt aşa pentru că n-am cum să vorbesc în limbă de lemn şi să le spun prostii. Asta presupune cunoaşterea multor lucruri.

Elevii spun că manualele de clasa a XII-a sunt prea încărcate.

Când s-au aprobat programele pe vremea ministrului Hărdău, nu se ştia dacă intrăm sau nu în UE, dar am riscat şi am introdus tot ce s-a putut. Geografia s-a reformat fundamental. Nu mai este România cu poziţie, climă şi toate lucrurile astea, ci acum avem România şi Europa.

Cine e autorul

Octavian Mândruţ redactează manuale din 1975. Este cercetător la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. A scris cărţi şcolare pentru clasele III-XII, atlase geografice, caiete pentru elevi şi ghiduri metodologice.

Cărţi proaste din grabă şi din goană după bani

Conceperea slabă a manualelor de liceu este confirmată atât de profesorii care le folosesc, cât şi de specialişti. Un studiu realizat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei în 2009 arată că o problemă importantă privind cărţile şcolare este aceea că Ministerul Educaţiei a dispus revizuirea manualelor aprobate în programul cu Banca Mondială din 1999, fără să ţină cont de continuitatea şi de coerenţa manualelor.

Manuale ca pentru studenţi

Ca urmare, chiar dacă s-au schimbat, cărţile şcolare nu sunt mai atrăgătoare nici pentru elevi, nici pentru profesori. De exemplu, manualele de matematică nu au indicaţii de rezolvare la problemele dificile.

„Nu este posibil ca problemele simple să aibă rezolvări, iar cele dificile nu! Eu cred că s-a ajuns la acest lucru din cauza grabei cu care editorii s-au chinuit să încropească un manual pentru a participa la licitaţie", spune Mircea Dumitru, profesor de matematică la unul dintre liceele de prestigiu din Galaţi.

Manualele de liceu sunt făcute la nivel de facultate şi din acest motiv sunt greoaie pentru cea mai mare parte a elevilor. „Am rămas cruciţi când am văzut că pentru manualul de biologie de clasa a XII-a se cere un capitol de ecologie umană, în care se vorbeşte despre tratatele încheiate pentru climă",  a spus Elena Huţanu Crocnan, profesoară de biologie la Colegiul Sf. Sava şi autor de manuale.

„Autorii vor să arate cât de multe ştiu"

Eugen Palade, de la centrul de politici educaţionale „Cedu 2000+", spune că problema manualelor este supraîncărcarea: „Un motiv este legat de postura omului de ştiinţă şi atunci autorul de manuale încearcă să demonstreze cât de multe cunoştinţe are el pentru domeniul respectiv. Autorul vrea să arate că ştie mult, dar nu e interesat de ce înţeleg elevii".

A doua problemă este legată de modul în care se studiază după aceste manuale, care ar trebui să fie numai nişte accesorii pentru elevi.

image
image
image
image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite