Liceenii au întors pe toate feţele moneda euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Opt liceeni de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“ din Bucureşti au adus argumente pro şi contra introducerii monedei euro în toate statele din blocul comunitar. Reprezentanţi ai Comisiei Europene şi ai Asociaţiei Române de Dezbateri ­le-au propus elevilor să participe la o discuţie pe subiecte europene.

O sală plină, peste 60 de liceeni de clasa a XI-a şi câţiva profesori, aşteaptă ca tinerii voluntari să înceapă dezbaterea cu un titlu lung şi complicat: „Introducerea monedei unice europene în toate cele 27 de ţări membre este următorul pas". Biletele se deschid, iar Cosmin, Ştefan, Andreea şi Alina află bucuroşi că fac parte din echipa Opoziţiei, cea împotriva introducerii euro.

Argumente economice Pro şi contra

Ştefan, din echipa Opoziţiei (centru), încearcă să-şi convingă colegii că Euro nu va face bine salariilor din România



Majoritatea tinerilor sunt emoţionaţi: mâinile le transpiră pe pixuri, îşi freacă palmele de blugi şi uneori vocea le tremură. „Asimilarea de către populaţie se va face foarte greu şi va include multe pierderi, financiare", explică Andreea, stând în picioare pe scenă, în faţa colegilor. Este întreruptă de Andrada, din echipa Guvernului, care cere „un punct de întrebare": „Pe ce criterii vă bazaţi când spuneţi că asimilarea se va face foarte greu? Aţi întrebat oamenii?". Echipa Opoziţiei este încuiată pentru moment, iar în sală se aud râsete. Andreea încearcă să explice dând exemplul denominării din 2005-2006. „Au fost foarte mulţi oameni păcăliţi pentru că nu au putut face diferenţa între ce a fost vechi şi ce este nou", continuă ea.

Opozanţii, mai convingători

Echipa Afirmatoare a argumentat că pentru multe companii introducerea euro nu ar fi o problema majoră, dat fiind că ele deja îşi realizează planurile şi prognozele în această monedă. Fetele care au jucat rolul Guvernului au evitat informaţiile de pe internet. „Nu am folosit surse gen forumuri, am avut o carte de la ASE (n.r. - Academia de Studii Economice) şi mai multe lucrări academice, pentru că am avut să susţinem acest punct de vedere din surse oficiale. Am avut o problemă pentru că noi eram împotriva introducerii euro şi a trebuit să susţinem contrariul", a spus Gabriela.

Cosmin, din echipa Opoziţiei, a avut cel mai convingător discurs, după cum a apreciat juriul la sfârşit. El a vorbit despre efectele recente ale crizei economice, dificil resimţite în  Irlanda sau Spania, unde euro este deja adoptat. "Când impui o politică economică comună, în cazul nostru euro, în toate ţările, indiferent că unele sunt mai mult, altele mai puţin dezvoltate, nu poţi să ai o politică fiscală coerentă în toate ţările din cauza simplului fapt că una e mai puţin dezvoltată, alta e mai mult. Am făcut o paralelă pentru că, psihologic, oamenii înţeleg mai bine decât dacă le citeşti de pe foi. Irlanda şi Spania au fost în zona Euro şi au fost afectate mai rău şi ştiţi ce s-a întâmplat, aproape colaps financiar".

„Am lăsat totul să se coacă până în ultimul moment, ca să iasă cea mai bună prăjitură", a glumit Ştefan, colegul său de echipă. „Era teza noastră preferată pentru că s-au găsit mult mai multe informaţii despre argumentele contra", au explicat cei din echipa câştigătoare.

Amalia Coman, expert la Comisia Europeană, şi Ioana Stanciu, de la ARDOR, au făcut parte din juriu şi i-au declarat câştigători pe cei din Opoziţie. „Am luat în considerare trei criterii: stilul oratoric, conţinutul argumentelor şi strategia de convingere pe care au folosit-o", a declarat Coman, care a absolvit Colegiul „George Coşbuc" în 1999. 

Oficialul a recunoscut că au fost inadvertenţe din punct de vedere al conţinutului, însă liceenii i s-au părut „dornici de cunoaştere". „Cred că aceşti tineri au curiozitate intelectuală şi mă bucur să văd asta la ei, pentru că uneori auzim că şi-au pierdut-o şi asta este o dovadă că a rămas intactă".

"Era teza noastră preferată pentru că s-au găsit mult mai multe informaţii despre argumentele contra."
Ştefan
elev clasa a XI-a

"Noi eram împotriva introducerii Euro şi a trebuit să susţinem contrariul."
Gabriela
elevă clasa a XI-a"

"Au curiozitate inte­lectuală şi mă bucur să văd asta, pentru că uneori auzim că şi-au pierdut-o. Este o dovadă că nu şi-au pierdut-o."
Amalia Coman
expert CE

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite