Începe schimbarea programelor şcolare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O echipă de experţi va aerisi programele şi manualele după care vor învăţa elevii din anul școlar 2011-2012. Consiliul pentru Curriculum se va întruni pentru prima dată pe 3 septembrie pentru a stabili cum vor fi schimbate programele şcolare.

Schimbarea programei este primul pas către o schimbare de fond a învăţământului din România. Firuţa Tacea, coordonatoarea Consiliului pentru Curriculum, înfiinţat la începutul lunii august de către ministrul Educaţiei, va lucra împreună cu alţi 19 experţi la o nouă programă pentru învăţământul preuniversitar.

Într-o primă etapă, specialiştii vor stabili principiile generale după care vor fi realizate programele. Cu alte cuvinte, experţii trebuie să stabilească în mare ce anume ar trebui să ştie un elev la finalul fiecărui ciclu educativ.

Firuţa Tacea a spus pentru „Adevărul" care este situaţia de acum. "S-au introdus competenţele în programele şcolare, însă cadrele didactice nu au fost pregătite să predea şi să evalueze în conformitate cu aceste competenţe", susţine Firuţa Tacea. Ea afirmă că programele orientate pe competenţe sunt net superioare celorlalte. „Înainte de a proiecta programele, trebuie să ne punem de acord şi în privinţa principiilor după care ne ghidăm. Dacă nu ştiu la ce-mi foloseşte, de exemplu, teorema celor trei perpendiculare, atunci degeaba o învăţăm. Ea nu trebuie să fie un scop în sine, ci o învăţăm pentru că ne va fi utilă la ceva", explică Firuţa Tacea.

Prima întâlnirea Consiliului

La sfârşitul acestei săptămâni, experţii de la Consiliul pentru Curriculum se vor întâlni pentru prima dată. Potrivit preşedintei forului, una din chestiunile pe care vor trebui să o rezolve se referă la pregătirea profesorilor pentru evaluarea competenţelor. E vorba de abilităţile pe care copiii trebuie să le deprindă în şcoală - cum ar fi cele privind comunicarea.

Elevii nu au fost evaluaţi conform acestor criterii, pentru că nici profesorii nu ştiau să facă acest lucru. „Implementarea unui curriculum, care aduce un volum mare de schimbări, n-ar trebui să se realizeze în absenţa cadrelor didactice, pentru că dacă din start un astfel de exerciţiu ar fi supus eşecului", consideră Firuţa Tacea.
În mod normal, după ce va fi modificat curriculumul şcolar, urmează şi schimbarea manualelor. "În momentul în care ne va fi foarte clar cum arată acest curriculum naţional modificat, înnoit, revigorat, cum o fi el, se vor vedea şi se vor prefigura şi schimbările din manuale", a mai spus experta.

Manuale noi pentru clasele de început

Programa nouă va fi baza pentru noi manuale, care să le înlocuiască pe cele vechi şi proaste, despre care „Adevărul Şcoală&educaţie" a scris în repetate rânduri. Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, speră că schimbarea cărţilor va interveni din anul şcolar 2011-2012, măcar pentru elevii din clasele de început de ciclu, respectiv întâi, a cincea şi a noua.

Noile manuale, care vor respecta noile programe de studiu, ar urma să fie coordonate şi cu cele europene de la aceleaşi materii."Mi se pare foarte important să facem un demers curricular sănătos pe tot ceea ce ţine de sistemul educaţional. Este nesănătos şi superficial să schimbi mai întâi manualele şi apoi programele, aşa cum s-a mai întâmplat până acum", a declarat Funeriu la începutul lunii august. Potrivit ministrului, schimbarea profundă a sistemului educaţional vizează mai multe etape, iar apariţia noilor manuale trebuie să fie ultima dintre ele.

Octombrie, termenul-limită

„Trebuie mai întâi să definim care este cadrul de referinţă curricular, respectiv cum trebuie să arate, spre exemplu, copilul român la opt ani din punct de vedere educaţional. După cadrul de referinţă, stabilim prin ce procese ajungem la acest rezultat. Apoi ne ocupăm de schimbarea sistemului de evaluare, rescriem planul cadru şi efectiv programa. În paralel începe formarea profesorilor şi punerea în practică a elementelor (itemilor) de evaluare.

Ar fi foarte bine dacă am avea o bază de itemi la nivel UE. Când ai foarte clar ce se învaţă, adică programa, cum trebuie să arate un copil, ce şi cum se evaluează, iar formarea profesorilor este în derulare, abia atunci începe scrierea noilor manuale", a adăugat ministrul Educaţiei.

Elevii, chemaţi la dezbatere

Termenul până la care va fi finalizat cadrul naţional de referinţă este sfârşitul lunii octombrie, atunci când va intra în dezbatere publică.
Ministrul Educaţiei îşi doreşte ca manualele să fie mai bune, mai atractive şi cu informaţii relevante, şi „un somnifer" cum singur le cataloga la începutul mandatului.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite