Europa a intrat în şcolile din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O campanie de informare aduce jurnalişti şi politicieni în şcoli şi licee, pentru a le vorbi elevilor despre Uniunea Europeană. La dezbaterea de la Colegiul „Caragiale“ din Bucureşti, mai mult de un sfert dintre tineri au declarat că vor să plece la studii în Vest.

Ce este Uniunea Europeană şi care sunt avantajele şi dezavantajele aderării, din perspectiva unor liceeni?

„Oarecum ştiu ce înseamnă, nu ştiu perfect definiţia", recunoaşte un băiat de la Colegiul „Gheorghe Lazăr" din Capitală. Împreună cu un coleg, încropeşte pe loc definiţia:

„Un proces de globalizare, am învăţat la geografie, este un fel de proiect prin care vor să globalizeze, să uniformizeze, ca toate ţările din Europa din punct de vedere cultural, economic, social, să ajungă ceva gen Statele Unite ale Europei. Sunt unele puncte de vedere care sunt bune, altele nu, este foarte bine economic, într-adevăr. Se pierde tradiţia unor ţări, se pierde cultura, se uniformizează totul, astea ar fi dezavantajele".

„Se circulă mult mai uşor, poţi trece cu buletinul în mult mai multe ţări. Cred că în Parlamentul european se discută legi, se creează. Legile europene sunt peste cele naţionale, ale noastre".

„Nume de europarlamentari? Becali, Elena Băsescu", răspund elevii de clasa a XI-a  de la „Lazăr".

Vor altfel de educaţie

Ionuţ Veiscovici, în clasa a IX-a la Colegiul „Ion Luca Caragiale", spune că la cursuri „se pune relativ mult accent pe informaţii despre Uniunea Europeană. Dar ştiu mai mult de la părinţi şi ne spun: ce este, cu ce se ocupă. Sincer, după aderare, familia mea e la fel, nu am simţit nicio schimbare".

„Putem realiza ceva şi în şcoli din alte ţări, putem să ne facem afirmaţi, chiar să avem un job stabil în altă parte unde putem realiza ceva", spune Costin Roman, tot în clasa a IX-a. „Anul ăsta, 2011, e anul voluntariatului. Am fost voluntar la Crucea Roşie, a fost interesant. De-asta suntem aici", spune Alexandra Bucur (a IX-a), înainte de întâlnirea de la Colegiul „Caragiale".

O agenţie de comunicare angajată de Comisia Europeană va aduce, începând din această lună, în şcoli şi licee din mai multe oraşe jurnalişti, politicieni sau specialişti în politici europene care să le prezinte tinerilor informaţii despre instituţiile Uniunii sau istoricul organizaţiei, iar apoi să dezbată alături de liceeni.

Săptămâna trecută, la Colegiul „Caragiale" le‑au vorbit elevilor despre Europa şi cetăţenie activă  jurnaliştii Bogdan Munteanu şi Radu Herjeu, Gabriela Folcuţ, consilier comunicare la Asociaţia Română a Băncilor şi deputata Adriana Săftoiu, membră în Comisia pentru învăţământ.

„De ce vreţi să plecaţi din România?"

Discuţia s-a aprins când s-a ajuns la întrebarea „De ce vreţi să plecaţi din România?". Mai mult de un sfert dintre cei aproximativ 80 de tineri prezenţi au declarat că-şi doresc să-şi continue studiile în străinătate. „Este un lucru pe care îl luăm de‑a gata, deşi înainte de 2002 mergeam cu vize sau pe vremea comunismului ai fi fost împuşcat dacă încercai să treci graniţa, era un drept pe care nu-l puteam exercita", le-a explicat jurnalistul Bogdan Munteanu.

Adriana Săftoiu le-a mărturisit că dorinţa de a pleca pentru a face educaţie de calitate este absolut normală, important este dacă tinerii mai vor apoi să se întoarcă în ţară. Deputata le-a cerut liceenilor mai mult activism civic, mai multă încredere în schimbările pe care le pot produce în societate. 

„Credeţi că la americani strategia asta cu «eşti cel mai tare şi cel mai bun» este spusă la întâmplare? Hai să numim această psihologie «pot şi eu». Ca să pot, trebuie să vreau, ca să vreau, trebuie să fiu informat, aşa trebuie să gândiţi". A fost întreruptă rapid de un tânăr de clasa a XII-a.

„Da, dar ne subordonăm de la cel mai înalt nivel. Când ministrul Transporturilor (n.r. - Radu Berceanu) era întrebat când o să avem autostrăzi ca în Austria şi a  răspuns «Când o să fim austrieci». Până la urmă, reprezintă poporul român acolo! Cum poate fi ministru din moment ce el nu consideră că poate face ceva mai bun pentru România?".

 „Era vorba de o aroganţă faţă de presă. Dacă era vorba de un cetăţean care îi punea această întrebare, în timpul campaniei electorale, răspunsul ar fi fost altul", i-a explicat deputatul .

„Ultima reformă s-a dovedit devastatoare"

La Colegiul Lazăr, unii liceeni i-au reproşat directoarei Liliana Preoteasa din ministerul Educaţiei lipsa unei reforme constructive în sistem: „Ca să urmez mai departe o facultate în Marea Britanie, trebuie să mai dau încă un examen de nivelul A la materia pe care nu o voi da la Bacalaureat, adică biologie sau chimie pentru că nu pot decât una să-mi aleg la examenul de Bac", spune un tânăr de  a XII-a.

„Eu vreau să ştiu  sincer dacă ar urma să mai apară vreo reformă pentru că ultima s-a dovedit cam devastatoare pentru noi, în cadrul sistemului educaţional", îi reproşează un liceean directoarei Liliana Preoteasa din ministerul Educaţiei, prezentă la dezbaterea de la „Lazăr". Nicolae Idu, şeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România, s-a bucurat că liceenii prezenţi la dezbatere „sunt caracterizaţi de un anumit realism. Eu le-am povestit aici că intrarea în Uniunea Europeană îţi oferă statutul de cetăţean şi oportunităţile sunt nenumărate. Deci mai multe oportunităţi, dar mai multă muncă, atitudine proactivă şi trebuie să accepţi în mod deschis concurenţa."

Campania „Europa, casa noastră" îşi propune să informeze elevii şi profesorii cu privire la proiectul de integrare europeană (istoria, prezentul şi viitorul acestuia), priorităţile de comunicare ale Comisiei Europene, dar şi informaţii care îi privesc direct (posibilitatea de a studia şi de a lucra în statele membre, implicarea în activităţi de voluntariat, schimburi între tineri, participarea la internship-uri). Campania este deschisă tuturor şcolilor (primare şi gimnaziale), precum şi liceelor din România. Elevii participanţi trebuie să fie coordonaţi de învăţători sau profesori.

Profesorii sunt încurajaţi să organizeze ei înşişi cel puţin alte două prezentări în şcoli unde să aducă invitaţi care să abordeze tematica europeană. Efortul lor va fi răsplătit prin acordarea de diplome de participare din partea Reprezentanţei Comisiei Europene. Primele 500 de şcoli care se înscriu în campanie şi se înregistrează pe site-ul www.europacasanoastra.ro.

Concurs de dezbatere „Lider European"

Pe lângă vizitele în şcoli, va fi organizat şi un concurs de dezbateri, „Lider European". Vor avea loc prezentări de leadership şi public speaking în licee din întreaga ţară, urmând ca apoi să se organizeze concursuri de dezbateri la nivel local, naţional şi regional. Elevii vor învăţa astfel să facă prezentări publice, vor şti ce înseamnă să fi un bun lider şi, mai ales, vor învăţa să-şi argumenteze părerile cu argumente solide. 

"Ca să pot, trebuie să vreau, ca să vreau, trebuie să fiu informat, aşa trebuie să gândiţi. "
Adriana Săftoiu
deputată PNL

"Eu le-am povestit aici că intrarea în Uniunea Europeană îţi oferă statutul de cetăţean şi oportunităţile sunt nenumărate."
Nicolae Idu
şeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România

Cine le-a vorbit?

Adriana Săftoiu, membru în Comisia de Învăţământ, le-a cerut liceenilor mai multă implicare civică şi mai multă încredere în schimbările pe care le pot aduce societăţii.

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite