Cum arată universitatea ideală
0Studenţii români vor ca universităţile lor să semene cu cele din străinătate. Cititorii „Şcoală&educaţie“ şi-au împărtăşit viziunea asupra modului în care ar trebui să arate fiecare instituţie de învăţământ superior.
Clădiri moderne, săli mari şi aerisite, campusuri întinse, cu gazon, în care studenţii pot învăţa în aer liber şi dotări pe măsură. Acestea sunt doar câteva dintre elementele ce nu ar trebui să lipsească din universitate. „Campusuri verzi şi imense, cantine curate, îngrijite, sănătoase, facultate cu aspect modern, futuristic, care să stimuleze şi să atragă de la prima vedere prin ingeniozitatea arhitecturii, săli de curs mari, luminoase, cu desene specifice, cu sloganuri, imagini care să te înveţe lucruri interesante, cămine curate şi modernizate (la propriu nu doar de ochii lumii), materiale didactice în funcţie de profilul facultăţii (calculatoare, microscoape, proiectoare, camere de filmat etc.), o bibliotecă imensă ingenios construită", a descris Dana, pe www.adevarul.ro, cum ar trebui să arate din punct de vedere fizic o universitate.
Un alt cititor spune că o facultate serioasă trebuie să organizeze examen de admitere, iar cursurile să fie disponibile şi pe CD. „Ideal ar fi ca un student să-şi poată acoperi cazarea şi masa dintr-o bursă, fie ea de merit, de studiu sau socială. Ideal ar fi ca studenţii să îşi poată alege singuri minimum 30% din cursurile pe care doresc să le urmeze", spune Andra. Studenţii mai vor şi locuri de muncă part-time în campusuri, astfel încât cei fără posibilităţi financiare să se poată întreţine şi în acelaşi timp să ajungă la cursuri.
„O facultate ar trebui să aibă secretare cel puţin amabile, care să ofere informaţii fără să aştepte ceva în schimb, cu un program normal (mai mult de trei ore pe zi). Cred că un mediu plăcut, modern şi curat ar ţine studenţii mai mult la şcoală. Dacă ai toalete comune şi murdare, gume de mestecat lipite pe bancă, frig în clase şi miros de mucegai, nu prea îţi mai vine cheful de învăţat", este de părere Mara.
Metode noi de predare
Alţi cititori au explicat că aspectul fizic ar conta mai puţin, iar accentul ar trebui pus pe calitatea educaţiei. „Aş putea să învăţ şi într‑o universitate veche, distrusă, nemobilată şi toate cele atât timp cât sistemul educaţional este perfect. Şi ce înteleg eu prin perfect: fără teorie inutilă şi abstractă, profesori care se implică, multă practică şi relaţii cu alte ţări pe plan mondial, discuţii libere cu studenţii", spune Vlad.
O părere cu care au fost de acord toţi cititorii care au comentat pe www.adevarul.ro a fost legată de prezenţa orelor de practică. „Universitatea ideală trebuie să pună accentul pe practică şi pe dezvoltarea personală, individuală a studentului. În acelaşi timp, cred că un student trebuie să urmărească să se perfecţioneze într-un domeniu, dar să ştie să înveţe să privească şi în ansamblu", spune Alex. Daniela Alexa, preşedinta Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), spune că învăţământul superior ar trebui să fie accesibil tuturor categoriilor de studenţi, „fără ca barierele economice sau sociale să blocheze accesul unor categorii".
„Universităţile trebuie să se preocupe constant de îmbunătăţirea calităţii educaţiei pentru a răspunde nevoilor societăţii şi a studenţilor. Consider că implementarea unui învăţământ centrat pe student este ceea ce va determina studenţii să-şi dezvolte întregul potenţial şi universităţile să-şi îndeplinească misiunea.
Înseamnă că studenţii să devină participanţi activi în propriul lor proces de învăţare, autonomi şi liberi, să-şi construiască propriul traseu educaţional şi de carieră. Nu mai avem nevoie de profesori care să ne arate «adevărul absolut», ci de mentori care să încurajeze spiritul critic şi care să ne arate instrumentele prin care putem găsi soluţii", arată Daniela Alexe, preşedinta ANOSR. Studenţii vor mai multă practică şi mai puţină teorie la cursuri
"Nu mai avem nevoie de profesorii care să ne arate «adevărul absolut», ci de mentori care să încurajeze spiritul critic şi care să ne arate instrumentele prin care putem găsi soluţii.''
Daniela Alexe preşedintă ANOSR
Profesori parteneri, nu superiori
Studenţii simt nevoia să schimbe nu numai înfăţişarea universităţii şi să beneficieze de tehnologie modernă, ci să schimbe şi atitudinea profesorilor astfel încât să fie parteneri, şi nu superiori. Citeşte pe www.adevarul.ro alte opinii ale studenţilor despre cum ar trebui să arate universitatea ideală.