Zece reguli pentru un orar şcolar echilibrat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesorii din comisiile de alcătuire a programului şcolar s-au apucat să organizeze orarul elevilor pentru noul an. Psihologii, părinţii şi elevii vor un orar mai echilibrat şi le recomandă profesorilor să se gândească mai întâi la copii.

Orarele şcolare dau mereu bătăi de cap. În timp ce profesorii se plâng că au ore la mai multe şcoli şi că sunt mereu pe fugă, copiii abia fac faţă programului, care an de an se dovedeşte a fi prea încărcat pentru vârsta lor. Psihologii şi părinţii consideră că e momentul să intervină. „Trebuie alternate orele uşoare cu cele grele. Dacă îi pui copilului două ore de română, două de matematică, două de fizică şi una de chimie l-ai omorât. Nu cred că profesorilor le convine să aibă copii obosiţi la ore", este de părere Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Fabian Telişcă, preşedintele Consiliul Elevilor, trece în clasa a XII-a, aşa că îl aşteaptă un program mai lejer la şcoală. El nu a uitat însă cât de aglomerat era în gimnaziu şi este de părere că s-ar mai putea renunţa la unele ore, pentru ca elevii să nu ajungă să stea la şcoală cât un funcţionar la muncă. „Copiii de gimnaziu termină orele în acelaşi timp cu cei de liceu şi se plâng că stau prea mult la şcoală. Vrem să facem o petiţie către Ministerul Educaţiei, pentru ca programa să fie mai uşoară", spune Fabian.

„Orarul haotic scade randamentul şcolarului", este de părere şi psihologul şcolar Daniela Gheorghe, care le transmite profesorilor soluţii pentru un program eficient:

1 Este foarte important să existe un echilibru al orelor pe zi, dar şi pe săptămână. Copilul se poate concentra câteva ore dimineaţa, apoi randamentul scade.

2 Orarul să fie făcut pe posibilitatea elevilor de a se concentra, nu a posibilităţii profesorilor de a participa.

3 Trebuie combinate două ore care solicită concentrare, cum ar fi matematică şi fizica, cu două mai libere, gen religie sau desen.

4 Important este să nu se excludă orele de sport, aşa cum se urmăreşte. Copiii lipsiţi de mişcare devin apatici.

5 Orele de dirigenţie nu trebuie să existe numai pe hârtie. Elevii au nevoie să-şi spună problemele şi să interacţioneze.

6 Nu trebuie neglijate nici orele de creaţie - atelier, muzică, desen, unde elevii se relaxează şi îşi stimulează imaginaţia.

7 Ar trebui solicitate serviciile animatorilor socio-educativi, formaţi la nivel naţional de Ministerul Educaţiei. Aceştia sunt tot profesori, care îi învaţă pe copii să folosească inteligent timpul liber, prin jocuri. În străinătate sunt folosiţi inclusiv la liceu.

8 Orele de după-amiază sunt un abuz, ar trebui ca toţi elevii să înveţe dimineaţă. E absurd pentru un copil să vină de la ora 8.00, programul ar trebui să înceapă la 9.00.

9 Nu sunt de acord cu comasarea materiilor în anumite zile, pentru că îi forţează pe elevi. Copilul trebuie să se poată concentra toată săptămâna, dar fără să fie obosit, chiar şi vinerea.

10 Profesorii trebuie să ştie că un orar echilibrat înseamnă şi elevi echilibraţi. În Franţa, de exemplu, copiii au miercurea liberă şi merg în centre unde au activităţi cu animatorii sau stau acasă. Au ore de sport şi înot obligatorii şi pauză de masă. Atât în Italia, cât şi Franţa există un curriculum minim, în rest e flexibil, fiecare copil îşi alege ce opţionale vrea.

Opiniile voastre

Cititorii „Adevărul" au comentat pe site despre orarul elevilor de liceu şi gimnaziu.

Schumi: Acum şapte ani aveam aceleaşi ore şi aceleaşi materii. Nu mi se părea extenuant, aveam timp să fac aproape tot ce voiam, aveam timp să citesc, lucru ce s-a simţit şi în liceu, că nu-mi lua trei ore să fac un eseu! Şi mai şi jucam o gramadă de jocuri pe calculator. Numai cluburi şi fiţe au copchiii ăştia în cap şi pitzipoance, şi prostii de genu.

Manu: Personal, sunt de părere că programa e prea încărcată, într-adevăr. E o mare stupizenie. Pentru ce să studieze un elev obiecte care nu-l interesează şi care nu-i vor folosi pe viitor? Dacă s-ar axa fiecare pe ceea ce vrea să facă în viitor, am avea în mod sigur profesionişti în fiecare domeniu, nu bieţi salariaţi stresaţi care nu au nicio treabă cu ceea ce fac.

Remus: Elevii din vestul Europei sunt niște idioţi, nu au multă cultură, iar dacă la noi vor fi reduse materiile şi orele, ai noştri vor ajunge la fel, dacă deja nu au ajuns.

Andreea: Fiul meu, în vârstă de 12 ani, este elev în clasa a VII-a în SUA. Orele încep la 8.00 şi se termină la 15.10, cu pauze de 5 minute plus o pauză de masă de 30 de minute. Lunea participă la un club de biologie, până la 16.10. O jumătate de oră durează drumul până acasă (o oră dus-întors). Teme primesc zilnic la fiecare materie, ceea ce înseamnă aproximativ 5 ore în plus petrecute la temele de casă. În timpul săptămânii şi sâmbăta nu are timp decât de şcoală.

Cătălin: Faţă de România, sarcina de lucru în străinătate este cam pe undeva la jumătate. Media este de 22-24 de ore de curs pe săptămână, faţă de 32-35 în România. Temele de casă sunt pe la 20-25% din cele din România. Nu o să vezi copii care stau până la 3 după-amiaza să-şi facă temele în mod regulat!

Marin: Acum 20 de ani se învăţa şi sâmbăta şi aveau şi mai puţine vacanţe şi nu se mai plângea nimeni.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite