Părinţii vor comunismul în manualul de Istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copiii au realizat colaje cu imagini din vremea comunismului
Copiii au realizat colaje cu imagini din vremea comunismului

„Epoca de aur“ este, la 20 de ani de la încheierea ei, o perioadă mai puţin studiată decât cea a Inchiziţiei. Bătrânii o rememorează cu nostalgie, în timp ce copiii ştiu doar că atunci era un „preşedinte rău“, Nicolae Ceauşescu.

Părinţii spun însă că „Epoca de aur" a însemnat, pentru ei, mai mult decât Nicolae Ceauşescu. „Comunismul ar trebui studiat la şcoală, în cadrul orelor de istorie. Pe atunci, copiii petreceau mai mult timp în faţa blocului, interacţionau mai mult. Mi-aduc aminte că mergeam cu un coleg să luăm lapte şi întotdeauna ne opream şi la un chişc de îngheţată şi ne luam câte o vafă, la 3,5 lei. Era aşa, o extravaganţă!", îşi aminteşte Laura Enache, mamă a doi copii.

Ea i-a adus pe Alexandra (8 ani) şi Tudor (7 ani) la expoziţia „The Golden Flat" (Apartamentul de aur), organizată de Global Mindscap la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) din Bucureşti, unde „Epoca de aur" s-a transformat într-un curs interactiv pentru copii.

Comunism pe înţelesul copiilor

Şi Florentina Toader a venit cu fetiţa ei, Irina (8 ani) la expoziţia „The Golden Flat". „I-am tot povestit fetiţei despre perioada comunistă, dar îi era greu să înţeleagă, aşa că am adus‑o aici. I-am spus că nu aveam program la televizor cât are ea şi nici desene animate, că stăteam la coadă la mâncare, că era frig, că stăteam îmbrăcaţi la ore la şcoală. Vreau să ştie astfel de lucruri pentru că fac parte din copilăria mea, din istorie", a povestit Florentina Toader.

Irina, fetiţa ei, a avut ocazia să admire o expoziţie cu obiecte din perioada comunistă şi să se uite la desene cu „Miaunel şi Bălănel" sau „Mihaela şi Azorel".  „Am venit ca să văd ce purtau părinţii mei pe vremuri, cum erau lucrurile atunci. Rolele mi-au plăcut foarte mult, că erau haioase, şi frigiderele, că erau foarte mici. Nu am mai văzut desene aşa vechi, dar mi se par mai frumoase decât animaţiile, şi mai educative. Ce am mai învăţat... că Ceauşescu a fost un preşedinte mai rău", a spus Irina Toader, elevă în clasa a II-a la Liceul Greco-Catolic din Bucureşti.

„Epoca de aur", opţională la şcoală

Adrian Lăcătuş i-a povestit deja fetiţei lui, Leea (7 ani), despre „vremurile de dinainte de Revoluţie, despre activităţile de la şcoală, când copiii aveau parte de mai multă educaţie. Ţin minte că mergeam în multe excursii şi tabere, eram înscris la activităţi la Palatul Copiilor, aveam acces la sport şi pe părinţii mei nu-i costa o avere, ca acum", a povestit tatăl Leei. Adrian Lăcătuş consideră că este important ca fetiţa lui să înveţe cât mai multe şi despre „Epoca de aur", pentru că „un om informat e un om puternic". „În plus, nu putem fi compleţi dacă nu ne cunoaştem trecutul. Mi-aduc aminte că vara mergeam şi adunam sticle de lapte, le vindeam, şi cu banii câştigaţi ne luam prăjiturele cu 1 leu, pişcoturi tot cu 1 leu, un pahar de bragă şi apoi mergeam la ştrand cu 3 lei", mai povesteşte Adrian Lăcătuş. Raluca Grosescu, cercetător în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Istoria Exilului Românesc, a coordonat primul manual pentru liceu care asigură un curs opţional despre regimul totalitar.

Astfel, începând din anul şcolar 2008/2009, elevii claselor„ a XI-a şi a XII-a pot studia, în paginile manualului despre „O istorie a regimului comunist în România", teme precum economia, viaţa cotidiană, monopolul ideologic, disidenţa din timpul regimului sau distrugerea societăţii civile. Cu toate acestea, multe dintre liceele din România încă evită să includă în curricula lor o materie de studiu în plus.

Pro şi contra

Chiar dacă motivează că i-ar aglomera pe elevii cu prea multe informaţii, că este dificil de predat o perioadă din istorie ale cărei reminiscenţe încă sunt vizibile sau, pur şi simplu, că elevii nu par interesaţi, profesorii recunosc necesitatea studierii istoriei recente.Unii părinţi consideră că predarea noţiunilor despre comunism ar putea să înceapă şi mai devreme.

„Eu cred că din clasa a V-a ar fi cel mai indicat să se studieze mai mult despre comunism. Atunci copiii sunt la vârsta la care înţeleg mai bine lucrurile. E bine să ştie atât părţile bune ale comunismului, cât şi pe cele negative. Pentru mine este foarte important ca fata mea, Denisa, să ştie cum a fost perioada aceea şi să poată trage învăţăminte", a spus Maria Lazăr.  ; A colaborat Laurenţiu Ungureanu

"Rolele mi-au plăcut foarte mult, că erau haioase, şi frigiderele, că erau foarte mici. Nu am mai văzut desene aşa vechi, dar sunt mai frumoase şi mai educative"
Irina Toader elevă

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite