Educaţia: armă împotriva exploatării tinerelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instituţii de învăţământ din toată ţara au participat la Campania Globală pentru Educaţie, un proiect al organizaţiei „Salvaţi Copiii“, acţiune care susţine accesul fetelor şi al femeilor la educaţie. În cadrul acţiunii „Marea Povestire“, femei de succes au mers în şcoli şi au povestit copiilor propriile experienţe de viaţă.

Până pe 15 iunie, „Salvaţi Copiii" România derulează campania „E un drept. Fă-l să fie drept! Educaţie pentru fete şi femei, acum!", în cadrul Campaniei Globale pentru Educaţie. În total, 1.000 de grădiniţe, şcoli, licee şi colegii din România au organizat lecţia „Marea Povestire". În Bucureşti s-au înscris 120 de instituţii şcolare. Scopul acţiunii e de a încuraja tinerele fete aflate încă pe băncile şcolii să nu renunţe la educaţie.

Totuşi, în România, a le trimite şi apoi a le ţine pe fete în şcoală nu pare să fie o problemă atât de mare ca în alte ţări (o extremă fiind Afganistan). Sau, cel puţin, nu mai mare decât în ce-i priveşte pe băieţi. Cele mai recente date publicate de Institutul Naţional de Statistică arată că procentul fetelor care abandonează şcoala e aproximativ egal cu cel al băieţilor, atât la sate cât şi în oraşe. Iar la final,  mai multe fete decât băieţi absolvă studii superioare.

Consecinţe mai grave pentru fete

Răspunsul celor de la „Salvaţi Copiii" indică o altă pistă. „Consecinţele şcolarizării deficitare a fetelor sunt mult mai drastice decât cele ale unei şcolarizări la fel de deficitare în cazul băieţilor. Fetele cu educaţie precară sunt de 40 de ori mai expuse riscului de traficare pentru muncă sau activităţi sexuale în scop comercial decât băieţii", explică Roxana Paraschiv, coordonatorul programului.

O statistică din 2010 a Agenţiei Naţionale Împotriva Traficului de Persoane (ANITP) arată că cifra femeilor care au absovit doar gimnaziul şi care cad victime exploatării  sexuale e cu 40% mai mare decât a victimelor de gen masculin. În 2008, 42% din persoanele traficate aveau cel mult studii gimnaziale, în timp ce mai mult de un sfert din totalul victimelor erau fără studii sau cu studii elementare.

Profesoara Liliana Putinei (centru), în timpul lecţiei „Marea Povestire“



Deşi campania se adresează în speţă fetelor, la „Marea Povestire" au avut acces şi colegii lor băieţi care au ascultat cu interes poveştile despre şcoală şi viaţă ale unor femei de succes precum Graţiela Văduva, Elena Mihai, Melania Medeleanu, Maria (Uca) Marinescu şi Malvina Cervenschi. Copiii au fost de asemenea încurajaţi să spună poveşti personale, de familie, despre dificultăţile pe care le-au întâmpinat femeile din generaţiile trecute, care nu au avut acces la educaţie.

Nivelul de educaţie  influenţează direct şi egalitatea de şanse a femeilor în ceea ce priveşte accesul pe piaţa muncii. În condiţiile în care, în România, rata de ocupare a femeilor e mult mai mică decât a bărbaţilor şi mult mai scăzută decât în celelalte ţări europene, doar femeile care au studii superioare au şanse egale cu bărbaţii de a intra pe piaţa muncii.

„Educaţia e crucială pentru ca fetele care provin din medii cu risc crescut sau din comunităţi tradiţionale, în care femeia are un rol social secundar, să-şi poată depăşi condiţia. Şi atunci când vorbim despre puterea de a-ţi depăşi condiţia, vorbim despre şansa de a-ţi construi un viitor, fără a fi expus riscului de exploatare forţată", spune Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv „Salvaţi Copiii" România.

"Fetele cu educaţie precară sunt de 40 de ori mai expuse riscului de traficare decât băieţii.''
Roxana Paraschiv coordonator program

"Educaţia e crucială pentru fetele care provin din medii cu risc crescut sau din comunităţi tradiţionale.''
Gabriela Alexandrescu preşedinte „Salvaţi Copiii"

Colacul de salvare sau a doua şansă

„Salvaţi Copiii" promovează dezvoltarea programelor de tipul „A doua şansă", astfel încât persoanele care nu au frecventat şcoala sau care au abandonat-o timpuriu, să fie încurajate să-şi completeze educaţia obligatorie. De asemenea, sprijină punerea în practică a unui mecanism de colaborare între instituţii care, la nivel local, să asigure înscrierea şi participarea la cursuri a tuturor copiilor de vârstă şcolară.

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite