Drepturile copiilor, dezbătute în tabără

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mulţi elevi din toată ţara au participat la tabăra „Tinerii împotriva violenţei“, organizată de asociaţia „Salvaţi Copiii“ România în judeţul Buzău, la începutul lunii iulie. Activităţile organizate în tabără i-au ajutat pe elevi să devină creativi, să comunice eficient, dar şi să conştientizeze problemele cu care se confruntă tinerii.

Timp de o săptămână, elevii prezenţi în tabăra „Tinerii împotriva violenţei" din Poiana Pinului au beneficiat de workshop-uri educative şi creative. Elevii au luat parte la lecţii de comunicare, teambulding, animaţie, drepturile copiilor, combaterea violenţei în şcoli, teatru-forum, origami, improvizaţie, participarea copiilor la luarea deciziilor, prevenirea consumului de etnobotanice.

Tot în cadrul taberei organizate în judeţul Buzău a avut loc şi Etapa naţională a concursului anual de proiecte cu tema „Drepturile copilului". Locul I a fost adjudecat de elevii de la Şcoala nr.7 din Reşiţa, judeţul Caraş-Severin. „Un suflet tânăr precum cel al unui copil este ca o pasăre care doreşte să îşi ia zborul" este motto-ul copiilor care au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a-şi informa colegii despre drepturile lor, dar şi pentru a le oferi o şansă în plus copiilor defavorizaţi.

Exploatarea copiilor, o problemă în Reşiţa

„Am identificat una din problemele comunităţii noastre ca fiind exploatarea copiilor prin muncă, de care sunt afectaţi şi câţiva dintre colegii noştri. Am iniţiat acest proiect, din dorinţa de a-i determina pe copii să conştientizeze importanţa, valoarea lor în raport cu societatea în care se formează, de a-i informa că au drepturi legal/universal recunoscute, care le oferă posibilitatea de a creşte, de a se dezvolta într-un cadru propice", spun realizatorii proiectului „Ocrotiţi copilăria", coordonat de învăţătoarea Cristina Ardeleanu şi de profesorul Ionuţ Gârtoi. Dascălii au realizat proiectul  împreună cu clasele a III- a şi a VII-a de la Şcoala nr. 7 din Reşiţa. 

Elevii au făcut chiar şi o cercetare prin care au aflat că 69% din locuitori consideră că exploatarea copiilor este una dintre problemele oraşului Reşiţa, iar printre cauze se numără lipsa banilor, a unei familii responsabile, lipsa educaţiei părinţilor, mentalitatea românilor. „Dacă această problemă nu are rezolvare pe termen scurt, pe termen lung consecinţele sunt foarte grave: abandon şcolar, lipsa educaţiei, scăderea competenţei tinerilor etc.", explică elevii în proiectul cu care au câştigat locul I.



„Soluţiile pe care le-am identificat sunt următoarele: responsabilizarea adulţilor, promovarea dreptului la educaţie şi joacă al copiilor, crearea a cât mai multor centre maternale, consilierea părinţilor, reintegrarea familială şi şcolară, stabilirea unor amenzi foarte mari pentru cei care folosesc copiii la munci grele, ilicite sau periculoase", arată elevii. Astfel, copiii s-au pus pe treabă şi au început cu o expoziţie de afişe „Spune Nu exploatării copiilor!" prin care au vrut să atragă atenţia comunităţii asupra celei mai stringente probleme la nivel local.

Bal de Mărţişor şi bazar caritabil

Elevii au susţinut înscrierea copiilor defavorizaţi în programele „Salvaţi Copiii"- „Şcoala după şcoală" şi „Singur acasă", în care copiii cu o situaţie precară au beneficiat de o masă de prânz, sprijin la realizarea lecţiilor şi posibilitatea petrecerii timpului liber într-un mod plăcut. Mai mult, elevii Şcolii nr.7 din Reşiţa au organizat şi două evenimente caritabile: Balul Mărţişorului, prin care au strâns bani pentru ca mai mulţi copii săraci să meargă într-o excursie, şi un bazar care a asigurat cadouri de Paşte pentru colegii lor mai puţin înstăriţi.

Acestea au fost doar câteva din activităţile prin care elevii de la Şcoala nr. 7 au vrut să tragă un semnal de alarmă asupra drepturilor copiilor. Alte cinci proiecte ale elevilor din toată ţara au fost premiate în cadrul concursului. Treapta a doua a podiumului a fost ocupată de elevii de la Şcoala nr.31 din Bucureşti. Locul III a fost adjudecat de Şcoala „Bogdan Petriceicu Hasdeu" din Iaşi. Elevii de la Şcoala nr.19 din Bucureşti, cei de la Şcoala Generală din comuna Şercaia (Braşov) şi cei de la Liceul Teoretic „Henri Coandă" (Dolj) au obţinut câte o menţiune.

200 de copii şi tineri au dezbătut şi au găsit soluţii la problemele care afectează drepturile copiilor.

Elevii vor ore de dirigenţie interactive

Pe lângă distracţie, tinerii au avut timp să propună soluţii prin care copiii să îşi exercite dreptul de a participa la luarea deciziilor. Copiii au ajuns la concluzia că elevii trebuie să-şi aleagă cursurile opţionale, iar acestea să fie organizate pe diferite teme: educaţie antreprenorială, educaţie sexuală, prevenirea consumului de droguri. Tinerii sunt de părere că orele de dirigenţie din şcoli sunt făcute doar ca să se îndeplinească formal cerinţele programei şcolare. Astfel, ei au propus ca orele de dirigenţie să fie organizate într-o manieră interactivă care să vină în întâmpinarea nevoilor copiilor.

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite