Cum să ajuţi copiii cu nevoi speciale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fie că eşti educator, învăţător, dascăl sau profesor de sprijin, elevii cu cerinţe speciale au nevoie de mai multă grijă din partea ta. Printr-o colaborare între Asociaţia Învingem Autismul şi Inspectoratul Şcolar Bucureşti, 20 de profesori au învăţat cum să integreze elevi cu autism sau ADHD.

„Copilul are greşeli foarte dese. Este de bun augur să-i punctez de fiecare dată abaterile? Nu intervine o sursă de stres în felul acesta?", „Răspunde neîntrebat, nu poate să fie atent 5-10 minute la oră şi în rest visează. Nu scrie, nu relaţionează cu învăţătorul".

„Clasa lui era într-un atelier mecanic şi nu pot să vă spun ce nu făcea: distrugea motoare, tot ce era în dulapuri. Începuse să tragă de fete. Iar mama lui mi-a spus că-şi doreşte foarte mult să-şi facă prieteni". Nu sunt în niciun caz comportamentele unor copii răsfăţaţi, timizi sau prost crescuţi. Sunt simptome ale unor tulburări ca ADHD - deficit de atenţie, hiperactivitate şi  impulsivitate - sau autism, descrise de profesori itineranţi care au lucrat în grădiniţă sau în şcoală cu astfel de copii.

Pentru a fi integraţi în şcoli de masă, şi nu în cele speciale, unde progresele educaţionale pot fi mai slabe, elevii cu ADHD sau tulburări din spectrul autist, sindrom Down sau alte deficienţe mintale sau fizice au dreptul de a fi asistaţi sau îndrumaţi gratuit de un profesor de sprijin, care mai este numit şi itinerant. Acesta participă alături de copil la ore, ajutându-l să facă faţă cerinţelor dascălului.

Părinţii pot obţine un profesor de sprijin printr-o cerere adresată Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Există multe cazuri în care părinţii preferă să plătească din surse proprii un psihopedagog care însoţeşte copilul la şcoală sau grădiniţă, numit în termeni de specialitate „umbră" (din engleză: „shadow").

Aveţi încredere în copil

Luciana Hăloiu, psihopedagog, a însoţit copii afectaţi de autism la grădiniţă şi şcoală câţiva ani, iar acum coordonează un program de integrare socială pentru astfel de copii la Asociaţia Învingem Autismul. Ea a susţinut săptămâna trecută la Şcoala nr. 5 din Capitală al doilea curs de integrare şcolară  profesorilor de sprijin şi câtorva dascăli din şcolile de masă.

Care este cel mai important sfat în lucrul cu elevi cu dizabilităţi? „Primul lucru după ce aţi observat copilul este să începeţi să credeţi în el şi în posibilităţile lui de integrare. Adică, începeţi să-l solicitaţi în mod egal ca pe restul copiilor", explică ea.

Lăsaţi-i să ceară

Pentru copiii cu ADHD, de obicei foarte agitaţi, sportul poate fi o recompensă bună pentru a-i ajuta să ajungă la autocontrol. „Am sfătuit-o pe mama lui să-l dea la un sport, la baschet. Mi-am dat seama că-i plăcea foarte mult la sport, dirigintele lui era profesor de sport şi am avut o colaborare foarte bună cu el", a mărturisit una dintre profesoarele de sprijin.

În cazul copiilor cu autism, implicarea profesorului de la clasă este esenţială, a explicat Luciana. Pentru că iniţiază rar conversaţie, este bine să-i fie create oportunităţi de cerere.

"Iniţiază socializare numai dacă-şi doreşte ceva. Spre exemplu, dacă la ora de matematică are nevoie de creion şi nu-l găseşte, poate i-l va cere colegului din spate. Nu-i spuneţi să facă linişte, lăsaţi-l să ceară. Chiar este bine să-i ascundeţi diverse obiecte pentru ca în timpul orei să ceară colegilor lucrul care-i lipseşte atunci".  

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite