Copiii iau în serios joaca de-a vedetele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Surorile Ema şi Ariana Pendiuc, una – prezentatoare şi realizatoare de emisiuni TV, cealaltă – regizoare, au creat prima şcoală de film şi televiziune din România dedicată copiilor de la 5 la 11 ani. La cursurile şcolii „Micile vedete“, copiii fac exerciţii de dicţie, învaţă conduita în faţa camerei de filmat şi arta actorului.

La clasa de avansaţi, 14 copii, dintre care doar trei băieţi, aşteaptă să le vină rândul la microfon. Fiecare dintre ei va ieşi în faţa camerei de filmat şi va spune ce anume i-a plăcut cel mai mult la cursurile de până acum. „Inspirăm, repetăm în gând ce vrem să spunem şi apoi vorbim", îi instruieşte Ariana. „Ateenţiie... acţiune!" „Cel mai mult mi-au plăcut joculeţele de dicţie şi filmuleţul de scurt-metraj", începe o fetiţă. „Care dintre scenele din film ţi-a plăcut mai mult?", întreabă Ariana. „Scena cu hoţul... când l-am prins." La sfârşitul fiecărui curs, copiii participă la realizarea unui scurtmetraj care va fi apoi înscris la festivalurile de film pentru copii. Echipa a realizat deja trei astfel de filme. Primul, intitulat „Aventurile micilor vedete", a avut premiera în octombrie anul trecut.

Pe covorul roşu

„A fost un moment unic atât pentru noi cât şi pentru micile noastre vedete, pentru că am avut o premieră în toată regula, cu covor roşu, cu blitzuri şi mulţi spectatori", povesteşte Ariana. „Faptul că au participat la premieră şi că au dat interviuri a fost o lecţie în sine", spune şi Ema. Următoarele două scurtmetraje - „Micile vedete singure acasă" şi „Micile vedete la şcoală" -  vor fi prezentate publicului la jumătatea lunii martie.

„Bănuiesc că aţi văzut interviuri. Ştie cineva să explice ce-i un interviu?", întreabă Ariana. „O conversaţie între doi sau mai mulţi oameni", zice un băieţel. „Acela e dialog", îl întrerupe o fetiţă. „O discuţie între cineva faimos şi cineva de la un ziar", încearcă alt copil.  „Eu cred că un interviu înseamnă când cineva pune întrebări altcuiva", adaugă un băiat. E timpul ca Ariana să intervină.  „În concluzie: cel care ia interviul se numeşte reporter. El are întotdeauna un microfon sau un reportofon şi poate să ia interviu oricui, depinde de scopul său." Începe simularea unui interviu adevărat. Copiii vin câte doi în faţa camerei de filmat, iar Ariana îi ajută să-şi stabilească rolurile: un reporter şi o vedetă de film, un cântăreţ, o pictoriţă.  Înregistrările vor fi văzute şi de părinţi aşa că cei mici îşi dau silinţa să iasă bine. Ariana le dă indicaţii: „Nu ţineţi microfonul încleştat, aveţi grijă la dicţie şi cât de tare vorbiţi. Separaţi cuvintele" şi introduce situaţii neaşteptate: „Începe cutremurul şi vă speriaţi, dar sunteţi încă în direct. Ce faceţi?" A doua parte a lecţiei se numeşte „Poveşti în trei". Copiii primesc un cuvânt în jurul căruia trebuie să inventeze o poveste.

Lucrează cu actori

Cursurile sunt concepute după metoda emisiunilor de televiziune „la perete" şi includ tehnică de filmare, interpretare şi dicţie. „Simulăm un platou de televiziune şi totul este practic", explică Ema. „Din acest punct de vedere, noi şi şcolile din România suntem complementari: ele fac teoria, noi practica."

La cursul de tehnică de fimare copiii învaţă conduita în faţa camerei de filmat. La cel de interpretare învaţă regulile actorului: de comunicare, de stare şi lucrează cu tineri absolvenţi de actorie. Cu actriţa Tamara Roman copiii fac jocuri de actorie şi improvizaţie prin care îşi testează inteligenţa, perspicacitatea, îndemânarea şi abilităţile de comunicare. De la actorul Michel Horaţiu Bob învaţă tehnicile de mişcare, prezentare şi vorbire în faţa camerei de filmat. Copiii lucrează şi cu un instructor de dicţie, Ana Maria Adam, care are peste 15 ani de experienţă în radio.

Grupa de începători  învaţă doar tehnică de filmare şi interpretare. „Acolo se merge foarte mult pe partea de dezvoltare personală: copiii învaţă să se prezinte prima oară când iau contact cu camera de filmat", explică Ema. Acestea durează 12 săptămâni. Cele de avansaţi includ şi cursul de dicţie şi durează 16 săptămâni.  Costul unui curs este de 350 de lei.

Părinţii sunt modeşti

 „Noi l-am adus aici ca să socializeze, să capete nişte deprinderi, să fie un bun coleg şi să se distreze", explică Dana Maftei, mama lui Ştefan (10 ani). „El adoră spectacolul, visează să facă reclame, să joace în filme, dar e aici pentru joacă. Pe lângă alte lucruri obligatorii, cum sunt pregătirile la engleză şi la matematică, facem şi ceva care să-i placă lui. Nu sper să ajungă mare actor. Eu sunt mulţumită dacă scrie corect, dacă prinde ceva matematică, am alte priorităţi. Dar vreau să aibă această oportunitate. Dacă are mai multe uşi deschise, e foarte bine", adaugă mama băiatului.

„Părinţii sunt modeşti", explică Ema. „Li se pare ceva ieşit din comun că cineva le valorizează copiii. În România există o mentalitate negativă pe care încercăm s-o combatem: nu ştim să ne lăudăm, nu ştim să ne prezentăm. Or noi asta îi învăţăm pe copii: să se prezinte. E important să ştii să spui cine eşti, să ai încredere în tine."

Cătălina e în clasa a VI-a şi de mică a făcut cursuri de teatru. Acum e la grupa de elită a şcolii „Micile vedete" şi are cele mai mari note. Mama ei se declară încântată de evoluţie. „Cred că acest curs e foarte bun pentru dezvoltare personală, indiferent ce va face mai târziu. Se bucură foarte mult de ce face aici, dar nu se gândeşte la actorie ca la o carieră. Acum doi ani vroia să se facă medic veterinar."

La sfârşitul cursurilor toţi copiii sunt fotografiaţi şi înscrişi în baza de date a unor agenţii de casting. „Lucrăm cu cinci dintre cele mai bune agenţii de casting. Multe dintre reclamele care sunt acum pe post sunt cu copiii noştri, la fel şi unele care urmează", explică Ema.

Avantaje şi dezavantaje

Psihologul Aniela Minu avertizează că o astfel de şcoală este benefică în sensul în care încurajează dezvoltarea unor abilităţi deja existente, însă poate avea efecte nemulţumitoare în dezvoltarea personalităţii în cazul în care copiii nu au înclinaţii reale. „E important să-i încurajăm pe copii să viseze, dar în acelaşi timp trebuie  educăm o gândire echilibrată şi sănătoasă şi să le dezvoltăm şi capacitatea de a fi realişti şi a accepta o posibilă nereuşită. Acestea două nu se exclud", explică psihologul.

Micile vedete, o reţetă de succes

Proiectul şcolii de film şi televiziune pentru copii a luat naştere în 2010, când surorile Pendiuc au mers la Festivalul de film de la Cannes unde scurtmetrajul „Magda", regizat de Ariana şi produs de Ema, a fost selecţionat la secţiunea Short Film Corner. Ariana devenea astfel cel mai tânăr regizor român de la Cannes.

„La Cannes s-a copt ideea şcolii. Atmosfera de acolo îţi dădea o foarte mare încredere în tine. Iniţial am vrut să arătăm şi tinerilor din România că pot face aşa ceva şi aici. Apoi ne-am gândit că s-ar putea ca nu tinerilor să le folosească cel mai bine, ci copiilor. Pentru că ei sunt curaţi, pe ei îi iei de la zero", explică Ema. Şcoala a fost înfiinţată în urmă cu şapte luni.



"În România există o mentalitate negativă pe care încercăm s-o combatem: nu ştim să ne lăudăm."
Ema Pendiuc realizatoare TV

"Mai presus de toate, un curs de actorie este un curs de dezvoltare personală."
Ariana Pendiuc regizoare

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite