Ajutor pentru elevii mai puţin silitori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi elevi îşi pot face temele online, cu ajutorul unui program special de calculator. Ideea îi aparţine unui profesor din judeţul Alba, care speră ca, astfel, copiii să obţină note mai bune.

Pornind de la constatarea că peste 70% din elevi au luat în ultimii ani note mai mici de 7 la tezele cu subiect unic la limba română, situaţia fiind chiar mai rea la matematică, Ioan Vlaşin, director la Şcoala cu clasele I-VIII „Mihai Eminescu" din Ighiu, judeţul Alba, a venit cu ideea realizării unui soft special care să se adapteze nevoilor fiecărui elev, pentru a-i îmbunătăţi rezultatele şcolare.

„În România nu există un asemenea soft adaptativ. Nu ştiu să fie aşa ceva nici măcar în străinătate", a spus Vlaşin, cu ocazia lansării la Oradea a proiectului „Performanţe crescute pentru elevii din învăţământul preuniversitar", finanţat de Uniunea Europeană cu peste 14 milioane de lei. Obiectivul general constă în creşterea performanţelor şcolare şi a accesului la servicii de calitate pentru elevii cuprinşi în învăţământul preuniversitar, din judeţele Bihor, Alba şi Olt, explică Vlaşin, care este managerul acestui proiect. Practic, 900 de elevi cu rezultate slabe şi foarte slabe la învăţătură, din clasele III - VIII, vor beneficia de un soft educaţional inovator şi eficient, accesibil prin internet, adaptat fiecăruia dintre ei, cu lecţii şi exerciţii online de matematică şi limba română.  Vlaşin şi ceilalţi profesori implicaţi în proiect consideră că, pentru a dezvolta gândirea elevilor este nevoie şi de activitate individuală susţinută, iar aceasta se poate face numai cu ajutorul unor instrumente software inteligente.

„În timpul pe care îl au la dispoziţie profesorii este dificil să fie aproape şi să îi urmărească atent pe toţi elevii", a observat Vlaşin. „Dacă elevii rămân cu goluri din clasele mici, acestea se transformă în cratere mai târziu, în timpul liceului şi al facultăţii", a mai spus Vlaşin, care consideră că toate problemele învăţământului românesc pornesc din ciclul gimnazial.

Timp limitat, sarcini prea multe

„Dorinţa de a acţiona până la nivel individual şi de a realiza un învăţământ de calitate este greu de satisfăcut în clase cu mulţi elevi şi ore puţine. Timpul limitat şi încărcat de sarcini nu permite profesorului să acorde o asistenţă temeinică elevilor, să evalueze corect nivelul lor de pregătire, de aceea utilizarea unor aplicaţii software dedicate devine o condiţie aproape de neevitat pentru asigurarea unui învăţământ de calitate", a spus Omer Ismet, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Şcolar Bihor, membru al echipei de proiect. Acesta consideră că un soft bine realizat poate detecta golurile din pregătire şi poate orienta pregătirea în vederea recuperării.

Deocamdată, lucrările la softul gândit de Ioan Vlaşin sunt abia la început. „Am selectat profesorii şi softiştii şi ne apucăm de lucru. Vom creiona aplicaţia, stabilind cu exactitate ce competenţe vrem să dezvoltăm", a explicat Vlaşin.

Noutatea aplicaţiei constă în faptul că exerciţiile pe care le va avea de făcut fiecare elev se vor adapta la acesta, în funcţie de rezultatele obţinute la testele şi exerciţiile anterioare. „Softul îl va ajuta pe elev să progreseze, ţinând cont de nivelul său de cunoştinţe. Se va coborî la nivelul elevului şi apoi îl va ajuta, progresiv, să urce." Site-ul ar trebui să fie funcţional de anul viitor. „În perioada 2012-2013 site-ul va fi pilotat cu cei 900 de elevi, după care vom repara sau îmbunătăţi ce nu e în regulă şi îl vom pune la dispoziţia tuturor elevilor din cele trei judeţe", a spus Vlaşin.

Lecţiile online, mai atractive

Georgiana Bulc şi colega sa Iulia Ardelean sunt eleve în clasa a V-a la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" din Oradea. Au note „şi mai bune, şi mai slabe", preferând matematica şi biologia, în detrimentul limbii şi literaturii române. „Dacă aş face lecţiile de română pe calculator aş avea numai note de 10", a spus Georgiana. „Mi-ar plăcea să-mi fac tema pe calculator, fără să trebuiască să scriu caligrafic", a recunoscut şi Iulia. 

"În România nu există un asemenea soft adaptativ. Nu ştiu să fie aşa ceva nici măcar în străinătate."
Ioan Vlaşin
profesor

Finanţare nerambursabilă de 14 milioane de lei

Pentru desfăşurarea în bune condiţii a tuturor activităţilor, valoarea totală a proiectului e de peste 19 milioane de lei, dintre care mai mult de 14 milioane de lei reprezintă asistenţa financiară nerambursabilă. Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013.

 „Banii vor fi folosiţi pentru a cumpăra servere, licenţe, softuri speciale pentru inspectoratele şcolare implicate în proiect, premii pentru elevii selectaţi, câte o masă caldă pe zi pentru aceştia, instruirea a 180 de profesori şi directori de la şcolile implicate, care vor învăţa să exploateze la maximum aplicaţia", a spus Vlaşin. Beneficiarii proiectului vor fi selectaţi în funcţie de necesităţi, dar şi de baza materială pe care o pot oferi elevilor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite